Vi har testet nye iPod Nano:

Tynt argument mot musikkmobilen

Slepen, syltynn og lekker: nye Nano gjør det enda vanskeligere å hate Apple.

TYNN OG GOD: 6 mm tynne iPod Nano byr på cover-blaing, riste-lister og mye annen moro.
TYNN OG GOD: 6 mm tynne iPod Nano byr på cover-blaing, riste-lister og mye annen moro. Foto: FOTO: Tron Høgvold
Sist oppdatert

Det er mange grunner til å mislike Apple og iPodenes dominans: den sektlignede tilhengerskaren, kontrollfriken på toppen, jerngrepet på markedet.

Dessuten låses brukerne til ett musikkprogram som sauser sammen brukervennlige tjenester og utspekulert kommersialisme i en lapskaus av tilbud der klingende mynt i Apple-kassa aldri er mer enn et slapt klikk unna.

Hadde bare den relativt usympatiske medie- og markedsstrategien kommet hånd i hånd med middelmådige produkter, ville slakten vært nådeløs.

LES OGSÅ: Frisker opp Nano og iTunes

Men det skjer jo ikke så lenge Apple konsekvent leverer stilsikre, lekre, innbydende og delvis nyskapende elektronikkprodukter.

Runde former

Høsten iPod-lanseringer er ikke akkurat noen kvantesprang.

Under en lansering i Oslo denne uka hevdet Apples svenske markedssjef Peter Arnsted på klingende engelsk med svenske konsonanter (tror han ikke at vi forstår svensk? red.anm) at dette er det feteste iPod-tilbudet noen sinne.

Det hadde da også vært rimelig oppsiktsvekkende om utbudet var dårligere enn i fjor. På den annen side dreier det seg om beskjedne framskritt, sammenlignet med fjorårets iPod Touch-lansering.

Den berøringsfølsomme spilleren var en liten revolusjon, og har utløst et dominospill av etterfølgende forsøk fra andre fabrikanter på å få til noe av det samme uten å lykkes like godt.

LES OGSÅ: Windows tåler ikke ny iTunes

Den eneste fysiske endringen på Touch i år er at den i likhet med alle andre Ipoder har fått en avrundet form og volumknapp på siden. Det er en aldri liten skuffelse for mange at Apple ikke har greid å komme opp med en versjon på 64 GB lagringsplass.

Ipod Classic er knapt noen nyhet, utover at den nå foreligger i bare én versjon. Den er riktignok på 120 GB, som må sies å være brukbart for en musikk- og videospiller til snaut 1900 kroner.

HVA HAR DU PÅ IPODEN?: Innholdet på verdens mest solgte musikkspillere er ikke nødvendigvis kjøpt og betalt.
HVA HAR DU PÅ IPODEN?: Innholdet på verdens mest solgte musikkspillere er ikke nødvendigvis kjøpt og betalt. Foto: Foto: Jeff Chiu/Scanpix

Redesignet

Den største iPod-nyheten fra Apple i høst, er derfor iPod Nano, selv om ryktene om en Nano med mobiltelefon ikke var annet enn rykter.

Nano foreligger i helt ny design og ni ulike farger. Mens forrige versjon Nano var firkantet, er Nanoen nå tilbake i sin opprinnelige rektangulære form, men lettere, mindre og med runde kanter.

Nyvinningen ligger i en ganske brukbar skjerm, samtidig som spilleren er utrolig lett. Du skal ha rimelig langt fremskredent muskelsvinn for å slite med å drasse på 36,8 gram.

Spilleren er 9,7 cm lang, 3,8 cm bred og 6 mm tynn. Sammenlignet med musikk-vennlige mobiltelefoner med 8 GB plass å by på, er dette ganske minimalt, om vekt og mål teller.

Risting og følsomhet

Grensenittet er endret ved at også Nano nå har fått "cover flow", funksjonen som lar deg bla mellom albumcovere når du holder spilleren vannrett. Siden Nano ikke har berøringsteknoogi, brukes midthjulet til blaingen.

LES OGSÅ: Ipoden er 29 år

Nytt er også at det skjer ting når du rister på spilleren. Da aktiveres noe som kalles en akselerasjonsmåler, som setter i gang tilfeldig avspilling av låtene. Ristingen skal også være nyttig i noen av de tre spillene som følger med.

I tillegg er navigeringen er endret ved at hjulet er blitt mer "hakkete" og littegrann mindre følsomt. Det høres kanskje ut som et tilbakeskritt, men resultatet er faktisk enn mer presis navigering.

Unntaket er når du justerer volumet i "spilles nå"-modus. Da blir hjulet med ett overfølsomt, som kan være ubehagelig fordi du plutselig kan få langt høyere volum enn du kanskje ønsker.

Ifølge Apple er det også blitt bedre lyd i hodetelefonene, med en subwoofer-funksjon som skal gi bedre basslyd.

Jeg mener å registrere en viss lydforbedring, men er mer usikker på den fysiske utformingen av pluggene. Jeg får i alle fall vondt i ørene etter en liten halvtime. Det er derfor vel verdt å investere i noen bedre hodetelefoner.

Langt fra genialt

ÅTTE GIG: Nano sammenlignet med Sony Ericssons nye musikkmobil  W 980i. Begge byr på 8 gigabyte lagringsplass. Telefonen har altså like mye plass til musikken, men funker kanskje mindre bra på joggeturen?
ÅTTE GIG: Nano sammenlignet med Sony Ericssons nye musikkmobil W 980i. Begge byr på 8 gigabyte lagringsplass. Telefonen har altså like mye plass til musikken, men funker kanskje mindre bra på joggeturen? Foto: FOTO: Morten Solli

En funksjon som er implementert for alle den nye iPodene, er Genius, som først må aktiveres i iTunes og deretter vil virke etter neste gang du synkroniserer iPoden. Dette er et menyvalg som leter i bilioteket ditt og lager en spilleliste på 25 låter som skal passe sammen.

Genius kommer opp som et menyvalg i Nano hvis du holdt midtknappen inne i "spilles nå"-visning. Genius er kanskje en god idé, men har en del forutsetninger som er mindre festlige.

For det første er det liten tvil om hva som er hensikten. Først må du nemlig la Apple iTunes Store registrere hele musikkbiblioteket ditt. Ifølge avtalen (ja, jeg har skumlest den), skal ikke denne brukes informasjonen brukes til annet enn å lage Genius-listene.

LES OGSÅ: Iphone opp mot 40 ganger dyrere

Men man er ikke nødt til å være personvern-paranoid for å kjenne at det stritter imot. Og hvorfor i all verden skal Itunes vite hva jeg jobber med for å registrere meg som bruker? Jeg anbefaler alle å krysse av på "Other", om ikke annet som en stille protest.

Anbefaler låtkjøp

Når du kjører Genius i Itunes, ser du en spalte til høyre med låter som Itunes mener du kan være interessert i. Det kan minne om hvordan Amazon anbefaler bøker, men fungerer ikke like bra. Og selvsagt, låtene er aldri mer enn ett klikk og 8 kroner unna.

LES OGSÅ: - Iphone er ubrukelig på jobben

Dette funker antakelig glitrende hvis du allerede har gitt deg helt hen og alt du har av musikk er kjøpt på iTunes. Hvis du som undertegnede helst handler andre steder (jeg benytter enhver anledning til å anbefale emusic.com, forresten), er utslagene mer usikre.

Jeg hadde nemlig gledet meg til å se hvordan Genius ville finne hva som passet sammen med mine nyervervede samlinger genial, nigeriansk 70-tallsfunk. Men siden dette er ikke musikk de har på iTunes, vil ikke Genius gjøre denne jobben.

Bedre miks?

Men det skal sies: når den først lager spillelister blant låtene som også åpenbart finnes på iTunes, var det slett ikke så mye å si på "slektskapet" mellom låtene.

FARGERIK: Nye Nano fås i farger for enhver smak. Legg for øvrig merke til at bergensbandet Datarock (nr. 3 fra høyre) er kraftig eksponert i disse reklamebildene fra Apple.
FARGERIK: Nye Nano fås i farger for enhver smak. Legg for øvrig merke til at bergensbandet Datarock (nr. 3 fra høyre) er kraftig eksponert i disse reklamebildene fra Apple. Foto: FOTO: Apple

Den foreløpige konklusjonen må likevel bli at dette ikke funker spesielt bra, selv om tanken er god. Dessuten: er ikke noe av moroa med "shuffle" at du ikke vet helt hva som kommer?

Apple har dels rappet denne ideen fra Last.fm, som har holdt på med assosiasjonsbasert internettradio i årevis.

LES OGSÅ: Elegant Windows-mobil

Jeg er litt usikker på hvordan Genius er ment på bli etter hvert, men hvis hensikten er å benytte informasjonen fra brukerne til å forbedre Genius-funksjonen over tid, kan dette bli bedre over tid.

Låsefare

Ellers fremstår iTunes 8 med nytt og bedre grensesnitt, der det er blitt enklere å bla i samlingen, som eksempelvis kan vises som miniatyrcovere. I det hele tatt er iTunes blitt et glimrende musikkbibliotek. Men hvis de kommersielle framtøtene og koblingene til iPodene blir enda mer intense, kan følelsen av innlåsing kanskje bli litt i overkant for endel brukere.

Ipod Nano og alle de andre iPodene er i salg nå. Flashdisken på 8GB/16GB. Det gir plass til ca. 2000/4000 sanger i 128-Kbps AAC-format, 7000/14.000 bilder eller 8/16 timer video. De to slankeste iPodene ligger på 1190 og 1590 kroner.

Denne saken ble første gang publisert 20/09 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også