Intelligens som funker

TomTom XL IQ Routes

TomTom ble intelligent i fjor, og blir stadig bedre på smarte rutevalg. Nå er det intelligente ruter også på billigmodellen XL.

VELKJENT: Ingen store endringer når det gjelder kartvisningen, men legg merke til den praktiske feltviseren nede til venstre.
VELKJENT: Ingen store endringer når det gjelder kartvisningen, men legg merke til den praktiske feltviseren nede til venstre.
Sist oppdatert
LANGT FRAM: Den kompakte holderen til TomTom gjør at det blir langt å strekke seg hvis den plasseres i frontruta.
LANGT FRAM: Den kompakte holderen til TomTom gjør at det blir langt å strekke seg hvis den plasseres i frontruta.
MAP SHARE: TomTom er alene om funksjoner som lar deg markere endringer og forbedringer i kartene. Disse endringene kan du dele med andre brukere.
MAP SHARE: TomTom er alene om funksjoner som lar deg markere endringer og forbedringer i kartene. Disse endringene kan du dele med andre brukere.

TomTom har i en årrekke samlet inn data om hvor fort brukerne deres kjører.

Formålet er å kartlegge hvor fort det går på de forskjellige veistrekningene på forskjellige tidspunkt på døgnet, slik at rutevalget kan tas på bakgrunn av hvor det går kjappest å ta seg fram.

Det betyr at du kan få servert forskjellige rutevalg fredag ettermiddag og søndag morgen.

Jo flere TomTom-brukere, desto mer intelligente ruter. Tjenesten har særlig noe for seg der det er mye trafikk, og vi opplevde en markant forbedring i Oslo under testperioden, sammenlignet med i fjor vår da tjenesten først ble introdusert.

Dette vitner om at det er mange TomTom-brukere der ute, og brukermenighetens entusiasme rundt produktene understrekes ytterligere av det levende norske diskusjonsforumet på http://tomtom.nystul.no/forum.

God, gammel oppskrift

Navigasjonsbildet har ikke endret seg i vesentlig grad siden jeg testet TomTom for første gang tidlig på 2000-tallet. Begrepet «if it aint broke, don't fix it» gjelder i aller høyeste grad for TomTom, og nye XL er fortsatt en av de enkleste GPS-ene å kjøre etter.

Det er imidlertid tatt grep for å forfine kartvisningen, blant annet med den såkalte Advanced Lane Guide, som gir en forenklet grafisk visning av feltbildet i enkelte kryss og motorveiavkjøringer. I Norge er det imidlertid ikke altfor mange slike bilder i kartverket.

Vi merker oss også at selve menysystemet har fått seg en liten oppfrisking, men det er fortsatt enkelt og oversiktlig, uten at de avanserte innstillingsmulighetene er fjernet.

TomTom er ikke den raskeste når det gjelder å kalkulere ruter, antakelig fordi IQ Routes innebærer beregninger som konkurrentene ikke tar hensyn til. Rekalkulering når du har kjørt feil fungerer imidlertid helt uproblematisk, og med fornuftige nye ruter og ikke bare et uendelig mas om U-svinger.

Jeg setter også pris på TomToms gode ruteplanleggingsmuligheter.

At konkurrentene ennå ikke har kopiert disse enkle funksjonene enda er nærmest uforståelig. Her er det kjapt og enkelt å beregne kjøretiden mellom København og Århus, selv om man skulle befinne seg på Otta.

XL IQ Routes har bra tunnelhåndtering. Når du kjører inn i tunnelen fortsetter enheten å simulere med den samme farten, slik at du får beskjed om eventuelle avkjøringer inne i tunnelen. For å gjøre det tydelig at enheten er i simulatormodus, blir kartet svart/hvitt.

Fra en TomTom skrus på første gang, har kjøperen 30 dager på seg til å laste ned det nyeste kartet gratis.

Dette går automatisk når enheten kobles til PC-en via den medfølgende programvaren. Vær derfor påpasselig med å kjøpe en enhet som ikke har vært pakket opp for demonstrasjon i butikken. 30 dager etter den er skrudd på første gang, har toget gått.

TomToms programvare er verdt noen ord i seg selv. Ingen annen GPS-produsent har klart å matche TomTom Home, som er navnet på programvaren. Denne programvaren gjør det svært enkelt å holde enheten oppdatert, og nye programvareversjoner kommer stadig.

Lite ekstra

Dette er den eneste modellen i testen som ikke har Bluetooth-handsfree.

Hvis du insisterer på Bluetooth, FM-sender, musikkspiller osv., skal du ikke kjøpe XL IQ Routes.

Denne modellen er nemlig ribbet for alt som ikke har med navigasjon å gjøre. Den har imidlertid TMC med Destia-støtte.

Vi anbefaler imidlertid å bruke NRK i stedet (se faktaboks senere i testen).

Denne gangen har TomTom gjort en ny vri når det gjelder antennen. Vil du bruke TMC, plugger du denne inn i USB/ladeporten, og så kobler du laderen til antennen. Løsningen ligner litt på den Garmin har, og gjør at du slipper unna med å koble til en enkelt ledning i selve GPS-enheten. Men noe færre ledninger på dashbordet blir det ikke.

XL IQ Routes kan synes dyr sammenlignet med for eksempel Mio Moov 580, siden Mio har mye mer ekstrautstyr. Likevel er TomTom et soleklart valg, rett og slett fordi den banker alle konkurrentene langt ned i støvlene på det viktigste: Fjellstø navigasjon med enkle oppdateringsmuligheter og smarte navigasjonsegenskaper ingen av konkurrentene kan tilby. En soleklar testvinner.



Foto: Tron Høgvold

Denne saken ble første gang publisert 17/12 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også