Fotorealistisk

Ndrive G800

Ndrive er testens mest spesielle navigatør. Den tilbyr nemlig navigasjon via såkalte skråfoto – flyfoto tatt på skrå.

Sist oppdatert
3D-BYGNINGER: Når skråfotoene tar slutt og Ndrive hopper over på vanlige kart, kan du oppleve å kjøre forbi enkelte 3D-modellerte bygninger.
3D-BYGNINGER: Når skråfotoene tar slutt og Ndrive hopper over på vanlige kart, kan du oppleve å kjøre forbi enkelte 3D-modellerte bygninger. Foto: Tron Høgvold
LANGBEIN: Ndrive har kanskje ikke den mest elegante foten, men den lange armen er en fordel når enheten skal monteres i frontruta.
LANGBEIN: Ndrive har kanskje ikke den mest elegante foten, men den lange armen er en fordel når enheten skal monteres i frontruta. Foto: Tron Høgvold

Spesifikasjoner

Skjerm: 4,3"

Dekning: Europa

Kartverk: TeleAtlas

Fotobokser: Ja

TMC: Nei

Handsfree: Ja

FM: Ja

Musikk: Ja

Ndrive G800 faller egentlig utenom priskriteriet vårt denne gangen, men vi ville gjerne ha den med likevel, siden det er en såpass spesiell enhet som virkelig byr på noe nytt.

Distributør Agon antyder også at prisen kan endre seg utover sommeren.

Ndrive er et portugisisk selskap, men innholdet er ganske så norsk.

Skråfotoene er nemlig levert av det norske selskapet Blom, og interessepunktene er levert av Gule Sider/ Eniro.

Det betyr at enheten ikke benytter seg av interessepunktene som ligger i kartmaterialet, men interessepunkter fra Eniro.

Utenfor Skandinavia, der Eniro ikke opererer, benyttes interessepunktene som ligger i kartverket. Dette stiller Ndrive i suveren særklasse når det gjelder utvalg av fornuftige interessepunkter, og banker på dette punktet konkurrentene langt ned i støvlene.

Skråfoto

Kartgrunnlaget er her som på mange av konkurrentene TeleAtlas-kart, men som det er lagt skråfoto oppå.

Bildene er tatt i fire himmelretninger, nord, sør øst og vest, noe som gjør det litt uvant å navigere når veien går i en annen retning.

Navigeringspilen står dermed på skrå på skjermen, ikke i samme retning som nesa peker. Men bildene flyter over skjermen helt sømløst, og det zoomes automatisk inn når det trengs.

Skråfotoene er imponerende, men kanskje ikke til spesielt stor hjelp når du kjører. Faktisk er det vanskelig å kjenne igjen bygninger med mindre du stopper. Da kan bildene ha noe for seg i forhold til å finne rett gatenummer i en lang husrekke, for eksempel. Merk også at bildene kun er tilgjengelig for et knippe byer, og selv i Oslo er det mye av byen som mangler. Når bildene tar slutt, hopper visningen automatisk over på vanlige kart.

Ndrive har også en fornuftig løsning på tunnelproblemet, men funksjonen er ikke intelligent nok. Når GPS-mottaket forsvinner, fortsetter enheten å simulere den farten du kom inn i tunnelen med, og dermed får du også beskjed om eventuelle avkjøringer inne i tunnelen. Men er du i et område der det er skråfoto, vises bilder i fugleperspektiv mens du er inne i tunnelen. Her bør den naturligvis heller bytte til kartmodus automatisk.

Stemmeinstruksjonene er litt dataaktig, men verre er det at instruksjonene er litt forvirrende. For eksempel burde Ndrive heller ha sagt «kjør inn i rundkjøringen og ta første avkjørsel», i stedet for «kjør gjennom rundkjøringen og ta første avkjørsel». Her kan instruksjonene gjerne få seg en overhaling før neste versjon.

Ndrive får pluss i margen for å gi brukerne første kartoppdatering helt gratis, uavhengig av om oppdateringen kommer to dager etter du kjøper enheten eller om den kommer først om et år.

Knotete brukergrensesnitt

Menysystemet er enkelt å finne fram i, men det er knotete i den forstand at skrift og elementer er alt for smått.

Det er med en penn til å håndtere dette med, men i 2009 forlanger vi å kunne bruke fingeren uten å bomme på elementene.

Vi savner også en mer raffinert ruteplanlegger. Sitter man hjemme i Norge og vil beregne en rute fra London til Manchester, må man først bla seg fram i kartvisningen til den aktuelle adressen i London, for så å taste inn Manchester-adressen. Det blir rett og slett for tungvint. NDrive er også den tregeste i testen til å kalkulere ruter.

Den bruker særlig lang tid på lange ruter, men er også flere sekunder tregere på korte ruter.

Av ekstrautstyr er både Bluetooth-handsfree og musikkspiller på plass. Enheten kan sågar vise video og bilder også, men alle disse funksjonene er dårlig integrert med navigasjonsdelen. For eksempel må man avslutte navigasjonsprogrammet for å gjøre en oppringning rett fra skjermen. Man kan riktignok snakke i telefonen mens navigasjonen foregår, men likevel ville jeg heller jeg ha byttet bort hele Bluetooth-funksjonen med TMC.



Denne saken ble første gang publisert 17/12 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også