Funksjonsrik

Mio Moov 580

Dette er faktisk toppmodellen til Mio. Likevel koster den bare 2.000 kr og har både testens største skjerm, Bluetooth-håndfri, FM-sender og TMC.

STOR: Mio har testens største skjerm. Sammen med den elegante monteringsløsningen ser det bra ut i bilen.
STOR: Mio har testens største skjerm. Sammen med den elegante monteringsløsningen ser det bra ut i bilen.
Sist oppdatert
FAVORITT: Mio er vår favoritt når det gjelder montering. Ladekabelen kan integreres i holderen, og du slipper ekstra TMC-antennekabel.
FAVORITT: Mio er vår favoritt når det gjelder montering. Ladekabelen kan integreres i holderen, og du slipper ekstra TMC-antennekabel. Foto: Tron Høgvold
NAVPIX: Mio har en egen bildeportal der du kan laste ned geotaggede bilder til GPS-en. Deretter kan du navigere direkte til stedene bildene er tatt.
NAVPIX: Mio har en egen bildeportal der du kan laste ned geotaggede bilder til GPS-en. Deretter kan du navigere direkte til stedene bildene er tatt.

Spesifikasjoner

Skjerm: 4,7"

Dekning: Europa

Kartverk: TeleAtlas

Fotobokser: Ja

TMC: Ja

Handsfree: Ja

FM: Ja

Musikk: Nei

Det er i imponerende hva Mio har klart og presse inn til denne prisen. I tillegg har enheten et par smarte løsninger som vi gjerne også hadde sett hos konkurrentene.

Blant annet er det ingen som slår Mio på elegant montering i bilen.

For det første er det mulig å klipse ladekabelen fast i holderen, slik at laderen blir tilkoblet samtidig som du setter GPS-en i holderen. Dermed slipper du å krangle for å finne hullet til ladepluggen. Dessuten trenger du ingen antenne for å ta inn TMC. Mio bruker ladekabelen som antenne, slik at du slipper kabelsalaten på dashbordet.

Når det gjelder TMC var Mio også den eneste i testen som kunne veksle mellom Destia (på P4-frekvens) og NRK (på P1-frekvens) som tjenestetilbyder uten å måtte oppdatere programvaren eller mekke med filer på enheten.

Navigasjon

Kartvisningen er veldig bra på Mio, og tilgang til informasjon som hastighet, ankomsttid, avstand osv. er lett tilgjengelig i en nedtrekksmeny til venstre. Denne nedtrekksmenyen kan man ha synlig hele tiden, hvis man ønsker det. Kartene zoomer elegant inn på veikryss, og stemmeanvisningene fungerer greit.

Stemmen leser også opp gatenavn, som er en fin funksjon i seg selv, men stemmen er veldig dataaktig og av og til vanskelig å forstå. På dette punktet fungerer Garmin bedre, selv om funksjonen på papiret er den samme. Enheten er også gjennomsnittlig kjapp på kalkulering og rekalkulering, og serverer velfungerende nye ruter uten altfor mange U-sving-oppfordringer hvis man kjører feil.

Merk også at Mio kan navigere til geotaggede bilder som du selv kan legge inn på enheten via den medfølgende programvaren. Kjekt hvis du er på ferie og på forhånd har lastet ned bilder av severdigheter som du vil se, kanskje.

Litt å lære

Moov 580 er imidlertid direkte dårlig på tunnelhåndtering. Her fryser kartvisningen med en gang GPS-signalet blir borte, og dermed misser man eventuelle avkjøringer inne i tunnelen.

Menysystemet til Mio er for så vidt enkelt og intuitivt, men her er det mye å lære av Garmin og TomTom.

Det verste er egentlig at enheten er for treg til å respondere på trykkene på skjermen ved enkelte menyelementer. Vi opplevde også at enheten frøs og måtte restartes noen ganger under rutekalkuleringen. Rent navigasjonsmessig er det også ganske håpløst å beregne andre ruter enn fra den posisjonen du er på i øyeblikket, eventuelt siste kjente posisjon hvis du er innendørs.

Også her må du bla i kartene for å finne startpunkt manuelt dersom du vil sjekke ut en kjørerute fra et helt annet sted. Igjen må vi bare konstatere at TomTom er alene om å tilby noe så enkelt som en velfungerende ruteplanlegger.

Verdt å merke er også er også Local Search, som via Bluetooth på mobilen skal finne lokale interessepunkter via internett, litt slik som Ndrive tilbyr via GuleSider. Dette ser ikke ut til å fungere i Norge, til tross for at Mio for et år tilbake hevdet at dette var rett rundt hjørnet.

Selv om Moov 580 på papiret ser ut til å tilby mye for pengene, er vi ikke i tvil om at både Garmin Nüvi 265 WT og TomTom XL IQ Routes er bedre valg. Finessene til Mio er ikke nok til å ta opp kampen. Kanskje kan Mio rette opp inntrykket med nye modeller, som vi har fått høre er rett rundt hjørnet.



Denne saken ble første gang publisert 17/12 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også