El-sykler

Sykler med dyttehjelp opp brattbakkene

Det ruller stadig flere el-sykler på norske veier. Klikk viser deg noen av modellene.

BEGRENSNINGER: Salg av el-sykler er belagt med restriksjoner i forhold til fart og fremdrift. Sykkelen kan ikke ha en høyere hastighet enn 25 km/h og den elektriske motoren kan ikke ha en større effekt enn 250 W.
BEGRENSNINGER: Salg av el-sykler er belagt med restriksjoner i forhold til fart og fremdrift. Sykkelen kan ikke ha en høyere hastighet enn 25 km/h og den elektriske motoren kan ikke ha en større effekt enn 250 W. Foto: Foto:Xilhouette
Sist oppdatert

Noen ganger kommet til en bratt bakke og tenkt at her skulle du trengt en ekstra dytt? Kanskje en sykkel med elektrisk motor kunne vært tingen?

Elektriske sykler begynner å trille innover det norske markedet. Med en liten hjelpemotor montert i tilknytning til navet gir det en hjelp i de bratteste bakkene. På bloggen sykk-el.no snakkes det om at "plutselig ble motbakker gøy".

Syklene koster fra knappe 7000 kroner og oppover til drøyt det dobbelte.

Noen sykler er beregnet på bybruk, mens andre godt kan tas med ut i skogen på humpete grusveier.

Gjør bakkene flatere

El-sykkelbloggeren forteller om hvordan sykkel med hjelpemotor (som det også heter) har hjulpet ham over en terskel. Alle motbakkene hjemover skremte ham fra å bruke sykkelen både til jobb og en liten tur i byen.

Men med elsykkelen har det blitt annerledes, så nå brukes den både hit og dit og gjerne også til mer utfordrende turer i kuppert terreng. Og hans påstand er at alle som har lyst på ny sykkel egentlig har lyst på en elektrisk sykkel.

"Men de vet det bare ikke før de har prøvd.", skriver han.

Økende interesse

I følge Johnny Hansen i Wisperbikes har interessen i Norge vært atypisk i forhold til vår topografi.

- Frem til nå har det vært en lav interesse for el-sykler i Norge sammenlignet med resten av Europa, og det er litt spesielt tatt i betraktning av at vi bor i et kuppert land, som burde være ideelt for bruk av el-sykler. Det siste året har det imidlertid vært en betydelig økning i interessen. Vi tror likevel at vi bare er i startfasen og at vi i de neste årene vil se en meget positiv utvikling i markedet.

Moped-alternativ

Salg av el-sykler er belagt med restriksjoner i forhold til fart og fremdrift. Sykkelen kan ikke ha en høyere hastighet enn 25 km/h og den elektriske motoren kan ikke ha en større effekt enn 250 W.

Videre må sykkelen være konstruert slik at den elektriske motoren bare kobles inn når belastningen på pedalene øker, for eksempel i bakker og i motvind. Man skal altså ikke kunne sitte rolig på den uten å tråkke pedalene rundt.

- Vi opplever at folk kjøper elektriske sykler som et alternativ til moped, fordi el-sykkelen er billigere, sier Peter Karlsson i Trendimport som selger TMS- og Lifebike-syklene.

Miljøfokus

- Vi opplever at folk kjøper el-sykkel som et transportalternativ til jobben. Stadig flere byer innfører bompenger, og kombinert med parkeringsproblemer er el-sykler et meget godt alternativ for mange, forteller Johnny Hansen.

Han trekker også frem miljøaspektet som et argument som er fremme når folk vurderer el-sykkel.

- Flere og flere ønsker å handle miljømessig og ser el-sykler som et alternativ til korte bilturer.

Hansen fremhever også at el-sykkel velges av mennesker som av ulike helsegrunner har vanskelig for å bruke en vanlig sykkel.

Batteriet viktigst ved kjøp

I følge Terje Lutdal hos Oslo elsykkel er batterikvaliteten det man bør vektlegge ved et kjøp. Det bør helst være litiumbatteri, og det kan gjerne ha en spenning på 36 V.

- Batterikapasitet og rekkevidde to av momentene man bør vurdere ved kjøp av el-sykkel, fremhever Johnny Hansen hos Wisperbikes.

De modellene som presenteres i oversikten under har rekkevidder på opp mot 70 km.

Men batterikapasiteten blir et kompromiss i forhold til sykkelens vekt, som ikke anbefales å overstige 25 kg, inklusive batteriet.

Batteriet bør i tillegg være plassert lavest mulig med hensyn på tyngdepunktet. Et høyt tyngdepunkt vil gjøre sykkelen mer ustabil.

- Prøv også sykkelen før du kjøper den, slik at du kan finne en du trives med, råder Terje Lutdal avslutningsvis.

Monteringssett

For dem som ikke har lyst til å kjøpe seg nye sykkel, finnes det muligheter for å ettermontere elektrisk motor på sykkelen.

Firmaet Xilhouette selger blant annet et sett for ettermontering. Det hevdes at motoren tar et par timer å montere, og den koster noen få tusenlapper.

Denne saken ble første gang publisert 26/06 2009, og sist oppdatert 28/06 2017.

Les også