Brukervennligheten selv

Garmin Nüvi 265WT

Garmin har alltid levert velfungerende og svært brukervennlige GPS-er. Nüvi 265 WT er intet unntak, og er nesten umulig å mislike.

LANGSTRAKT: Den korte foten gjør at det er langt å strekke seg hvis GPS-en monteres i frontruten. Legg merke til den kombinerte ladekabelen og TMC-antennen.
LANGSTRAKT: Den korte foten gjør at det er langt å strekke seg hvis GPS-en monteres i frontruten. Legg merke til den kombinerte ladekabelen og TMC-antennen.
Sist oppdatert
ENKEL: Garmin har en diskret fot, og TMC-antennen er koblet til ladekabelen.
ENKEL: Garmin har en diskret fot, og TMC-antennen er koblet til ladekabelen. Foto: Tron Høgvold
DETALJINFO: Hos Garmin må du inn i et eget visningsbilde for å få detaljinfo om turen.
DETALJINFO: Hos Garmin må du inn i et eget visningsbilde for å få detaljinfo om turen.

Spesifikasjoner

Skjerm: 4,3"

Dekning: Europa

Kartverk: Navteq

Fotobokser: Ja

TMC: Ja

Handsfree: Ja

Musikk: Nei

For en som aldri har tatt i en GPS før, er det neppe noen enheter som er enklere å bruke enn Garmin sine. Her er menysystemet enda enklere enn hos TomTom, men så mangler også en del av de mer avanserte mulighetene som XL IQ Routes kan by på.

Dessuten kunne Garmin godt ha spandert på seg litt bedre muligheter for å beregne ruter fra andre steder enn der man befinner seg i øyeblikket, eller når man befinner seg innendørs uten GPS-dekning. TomTom har enkle valg for dette i menyen, og det bør ikke være noe hokus-pokus å få dette inn for Garmin også.

Leser gatenavn

Garmin har imidlertid et ess i skjorteermet som selv TomTom mangler. Nüvi 265WT leser opp gatenavn.

Den sier ikke bare sving til venstre, men sving til venstre på Trondheimsveien. Dette er en funksjon som også Mio Moov 580 har, men Garmin har løst utfordringen et hakk bedre.

Stemmen blir virkelig dataaktig når gatenavnene leses opp, men de er i det minste forståelige, noe ikke alltid er tilfellet hos Mio. Dette med opplesing av gatenavn er virkelig noe som tilfører navigasjonsopplevelsen noe, og det er tillitvekkende å kunne lese av de samme gatenavnene på husveggene som de Nüvi leser opp.

Kartet zoomer automatisk inn på veikryss, og det hele foregår på en fantastisk sømløs måte. Nüvi 265WT matcher imidlertid ikke Ndrive og TomTom på tunnelhåndteringen. Kartvisningen fortsetter en stund etter GPS-mottaket forsvinner, men stopper helt opp ganske kjapt. Dermed er det fort gjort å misse en eventuell avkjøring inne i tunnelen.

Kartvisningen på Nüvi er like enkel som menyene, men akkurat omfattende nok til at man får et fornuftig bilde av veiene man skal forholde seg til.

Når det gjelder tilleggsinformasjon som hastighet, ankomsttid, avstander, retning osv., har Garmin valgt å putte dette i et eget bilde. Det er lett tilgjengelig, men vi foretrekker egentlig TomToms løsning der vi kan velge informasjonsmengden i kartvisningen selv, eller Mios løsning der alle disse opplysningene kan hentes fram i en slags rullgardin til høyre på skjermen.

Når det gjelder hastigheten på rutekalkuleringen er det ingen som er kjappere enn Garmin.

Ute på veien er den like kjapp med å servere nye ruter ved feilkjøring, og de nye rutene er alltid fornuftige valg uten farlige formaninger om U-svinger.

Også Garmin har kartgaranti tilsvarende den TomTom har, men her har du 60 dager fra første gang du skrur den på til du må oppdatere enheten og få siste kartversjon gratis.

God nummer to

Det er lett å like Garmin, og i denne testen er den alene om å være i nærheten av TomToms kvaliteter.

På samme måte som TomTom XL IQ Routes er dette en relativt enkel GPS uten særlig mange ekstrafunksjoner, men den har en ålreit Bluetooth-handsfree.

Garmin kunne imidlertid godt hatt en mer elegant måte å oppdatere enheten på. Når enheten er koblet til PC-en og tilgjengelige oppdateringer listet i programvaren, kan det være vrient å forstå hvilke oppdateringer man bør laste ned og hvilke man kan droppe. På dette punktet kommer Garmin til kort i konkurransen med TomTom. Nüvi 265WT er en super GPS som gir bra valuta for pengene, men TomTom XL IQ Routes er hakket hvassere.



BRUKERVENNLIG: Garmin har antakelig markedets aller enkleste menysystem. Her er det nesten umulig å ta feil.
BRUKERVENNLIG: Garmin har antakelig markedets aller enkleste menysystem. Her er det nesten umulig å ta feil.
ØKONOMISK: Garmin har en interessant funksjon der du kan legge inn en drivstoffprofil for din bil. Deretter kan Nüvi tilby den mest drivstoffvennlige ruten.
ØKONOMISK: Garmin har en interessant funksjon der du kan legge inn en drivstoffprofil for din bil. Deretter kan Nüvi tilby den mest drivstoffvennlige ruten.

Denne saken ble første gang publisert 17/12 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også