Vi lager enormt mye energi ut av den dritten

I løpet av året blir metangass framstilt av oslobefolkningens avføring klargjort for byens busser.

Det viser seg at du kan kjøre ganske langt på et års "doproduksjon".

- En person som går på do, produserer i løpet av ett år avføring som blir til gass tilsvarende 8 liter diesel, forteller Ole Jacob Johansen i Vann- og avløpsetaten i Oslo kommune.

Det betyr en persons avføring gir drivstoff til 2 mils kjøring med en full rutebuss. Fra neste år kan du selv bidra til at bussen går.

Les også: Hva er din beste hurtigtast?

Store CO2-kutt

Luftforurensingen fra privat- og kollektivtransport i Oslo har økt med 10 prosent bare siden 2000. Trafikk står for mer enn 50 prosent av CO2-utslippene i byen.

Ifølge beregninger fra kommunen (ekstern lenke) vil hundre prosent klimanøytrale busser i Oslo redusere utslippene med 6 prosent. Medregnet elektrisitet som går med i produksjonen, skal utslippene per buss reduseres med 44 tonn CO2 i året.

Men det krever altså sin avføring.

Møkkagass

Møkka fra mennesker blir omgjort til gassen biometan, et bi-produkt av kloakken.

Mikrober bryter ned råstoffet og frigir gassen, som så kan utnyttes i modifiserte motorer.

Nettosutslippene fra biometangass er lik null, fordi karbonet opprinnelig kommer fra atmosfæren og ikke fra fossile stoffer.

(Kilder; Wikipedia, The Guardian)

Les også: 6 gode og billige kamera

Halve Oslo bidrar

Kommunens renseanlegg på Bekkelaget skal tilpasse avføring fra 250.000 osloboere til drivstoffproduksjon. Omregnet til tilsvarende energi fra diesel, er potensialet ganske stort.

- Vi lager enormt mye energi ut av den dritten. Det blir 2 millioner liter diesel-ekvivalenter - et svært potensial, basert på omtrent 250.000 mennesker, som tilsvarer 37-38 prosent av befolkningen i Oslo, sier Johansen.

- Vil det ikke lukte vondt?

- Nei, dette er helt luktfritt. Biogass fra kloakk kan lukte ganske vondt - men oppgraderingen fjerner lukta, og gassen må være ren for å kunne brukes.

Les også: De beste firehjulstrekkerne

Fra 2010

Ruter AS (tidligere Oslo Sporveier, red.anm), som drifter de fleste bussrutene i Oslo Sentrum, har klare planer om å ta i bruk metangass.

Å utnytte gass fra avfall og avføring er en del av planen for oslobussene, og i tråd med målet om å bruke et mest mulig miljøvennlig drivstoff.

- Det er helt klart en del av satsingen vår at vi vil stille krav om kjøp av metangass, men ikke avklart hvem vi skal kjøpe gassen av. Busser som går på denne gassen vil være i drift tidligst fra sommeren 2010, forteller Anne-Merete Andersen, planlegger i Ruter AS.

Les også: Her er dingsen som redder familiebildene

80 rene busser

Anlegget på Bekkelaget vil produsere nok energi til 80 busser som kjører 100.000 kilometer hver i året, basert på at bussene forbruker energi tilsvarende fire liter diesel på mila.

Energien som produseres er helt ren, og utslippet av sot er redusert med 95 prosent.

I tillegg er reduseres støyen fra bussene med 90 prosent, mens utslippet av nitrogengasser (Nox) er 78 prosent lavere.

30-bussen i Oslo

LUKTFRI: Drivstoffet fra avføring er garantert luktfritt, forsikrer ekspertene. Bussene vil slippe ut nær null CO2 og blir svært stillegående. © FOTO: Morten Solli

Billigere enn diesel

Når bussene kommer i drift, er også det økonomiske potensialet stort. Men det er vanskelig å beregne dette nøyaktig, siden dieselprisen er helt avhengig av en stadig skiftende oljepris.

- Distribusjonskostnaden vil gå ned med større bruk. Men vi har beregnet at vi kan få til dette for rundt 6 - 7 kroner per "dieselliter". Og utslagene er store: 1 krone i ytterligere forskjell gir 20 millioner kroner spart, sier Ole Jacob Johansen.

- Hvor lenge kan bussen kjøre på "full tank"?

- Den må fylles om lag en gang om dagen. Kjøreavstanden er beregnet til 80 prosent av dieselmotorene.

Les også: Guide til gratis antivirus

Helst i sentrum

I løpet av året skal gassen være klar for bruk.

- Gassen skal være klar for drift i løpet av 2009. Det er flere interessenter for kjøp av gassen, men her blir det en åpen konkurranse. Men det er vår intensjon å distribuere til sentrumsbussene, for det er der miljøgevinsten er størst, sier Johansen.

Les teknologisaker på Klikk teknologi

Les hele saken

Hallvard Lunde, redaktør

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!