I forhold til konkurrentene er det særlig to nye teknologier som plasserte TomTom Go i en helt egen klasse: IQ Routes og Advanced Lane Guide.

Førstnevnte er en teknologi som tilpasser rutevalget i forhold til historiske data om reell hastighet på veiene på forskjellige tidspunkt av døgnet. Det betyr at enheten skal ta høyde for at det er rushtrafikk ut av de store byene fredag ettermiddag.

Advanced Lane Guide er rett og slett en grafisk framstilling av veikryss og avkjøringer, slik at det er enda enklere å finne rett vei.

Disse to tingene er på plass i alle enhetene i Go-serien, men toppmodellen Go 930 har litt ekstra. Blant annet har den såkalt EPT, Enchanced Positioning Technology, som bidrar til svært nøyaktig posisjonering også når GPS-mottaket forsvinner, f.eks. i trange bygater eller i tunneler. I tillegg er Go 930 Traffic alene om å ha fjernkontroll, noe som faktisk er veldig praktisk når GPS-en må plasseres i frontruten langt fram på dashbordet.

Da vi testet Go 930 Traffic, var RDS TMC (trafikkmeldinger) fremdeles ikke på luften i Norge. Nå er sendingene i gang, distribuert av Destia Traffic, og alle TomTom-enheter kan oppgraderes til å motta disse signalene via en gratis oppgradering.

Dette gjør man via sin egen PC, men en programvare som er markedets mest brukervennlige. Siden vi testet enheten har dessuten prisen sunket betraktelig - det er nå mulig å finne Go 930 Traffic til rett under 3.000 kr på nettet.

Vi har nominert TomTom Go 930 Traffic til kåringen av årets produkt rett og slett fordi det er den aller beste GPS-en på markedet, og fordi TomTom ikke bare prøver å ta deg fra A til B, men fra A til B på smartest mulig måte.

Les hele saken

Hallvard Lunde, redaktør

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!