© Slettes

Mer på gang fra Wolfsburg

Volkswagen har mengder av annen fremtidsrettet teknikk, her er godbitene:

Park assist vision

Hva er det?

Gå ut av bilen og trykk på en knapp, så lukeparkerer bilen på egen hånd, slår av motoren og låser dørene.

Hvor langt har man kommet?

Vi fikk en demonstrasjon, og det funker faktisk.

Når kan jeg velge Park assist vision som ekstrautstyr?

"Innen ikke så altfor lenge," hilser VW.

Integrated transverse guidance

Hva er det her?

Bilen kan oppdage hindre i eget kjørefelt ved hjelp av kamera og radar, og manøvrerer automatisk unna for å unngå en kollisjon.

Hvor langt har man kommet?

Vi har selv kjørt og testet, og det funker.

Når kan jeg velge IQF som ekstrautstyr?

Kvalifisert gjetning: innen to til tre år. Dette virker som en svært logisk videreutvikling av VWs kjørefeltassistanse (Lane Assist) som allerede finnes som ekstrautstyr til CC-modellen.

Pyrobrake

Hva er det her?

En sprengladet pistong inne i ABS-trommen brenner av om bilens sensorer (radar pluss kamera) forutser en uunngåelig kollisjon. Maksimal bremsestyrke appliseres i løpet av kun 80 millisekunder, noe som gjør at hastigheten vil reduseres med 4-5 kilometer i timen før kollisjonen inntreffer.

Hvor langt har man kommet?

Vi fikk leke oss gjennom hele dagen, mens VW-personell byttet sprengladninger på løpende bånd.

Når kan jeg få min egen kruttbremse?

Formodentlig innen noen år. Det er en relativt billig og enkel installasjon som kan redde liv (kanskje først og fremst livet til syklisten som blir påkjørt, for eksempel).

Kart

Hva er det her?

Valgfri bil utrustes med mekaniske armer som styrer gass, bremse og rattutslag. Et dataprogram registrerer hvordan du kjører manuelt. Etterpå kan bilen på egen hånd kjøre nøyaktig likedan, så mange ganger man måtte ønske.

Hvor langt har man kommet?

Vi har prøvekjørt og blitt prøvekjørt. Og det funker.

Når kan jeg få min egen?

Aldri. Denne modellen brukes bare internt hos VW for å kunne simulere spesifikke scenarioer gang på gang.

"Er det altså nå jeg skal dø?" tenker jeg.

Jeg befinner meg i Wolfsburg, rett utenfor Hannover. Dette er midt i Volkswagenland. Her ligger den 60 år gamle bilprodusentens hovedfabrikk, testbane og forskningsstasjon.

130 km/t uten fører

Dødsangsten gir seg etter litt logisk tankevirksomhet. Ville dette internasjonale foretaket virkelig ha samlet sammen presse og journalister fra hele verden i en robotbil om den ikke var hundre prosent sikker?

Redselen for dårlig publisitet må vel være større enn iveren etter å håndgripelig vise fram de seneste tekniske nyvinningene til bedriften?

Jeg slapper av så godt det lar seg gjøre og kikker på speedometeret i Icar, som den intelligente bilen heter. 130 kilometer i timen og ingen som kjører. Det oppleves som surrealistisk.

LES OGSÅ: Disse bilene selger ikke lenger

Jeg sitter i høyre forsete, i baksetet sitter to andre storøyde journalister. På min venstre side, der en sjåfør vanligvis skulle befinne seg, romsterer en av Volkswagens sju hundre forskere rundt.

Hendene hans er ikke engang i nærheten av rattet - og det har de heller ikke vært under hele kjøreturen.

I stedet bruker han hendene til å gestikulere og peke mens han forklarer hvordan det kan ha seg at Passaten vi sitter i kan skysse oss rundt i Autobahn-hastighet helt uten hjelp fra han, eller noen andre.

Icar ser alt

Ved hjelp av radarer, kameraer og lasersensorer ser bilen i prinsippet 360 grader rundt seg selv. GPS og et innskannet kart over testbanen gjør også sitt til at bilen vet nøyaktig hvor den befinner seg til enhver tid - med en feilmargin på noen få centimeter.

Elektriske impulser som styres og bestemmes av tre PC-er regulerer gass, bremse og rattutslag.

VW-fyren har ved hjelp av speedometeret bedt bilen kjøre i 130 kilometer i timen. Plutselig faller farten til 80 uten noen tilsynelatende forklaring. Og snart får vi se hvorfor: rett foran oss venter en skarp høyrekurve.

Bilen har bare forberedt seg på å holde riktig hastighet som på sikkert og behagelig vis skal ta oss gjennom svingen. Så snart vi kommer ut på en rett veistrekning igjen akselererer bilen opp til den ønskede hastigheten igjen.

Kjøre forbi? OK

I det en (menneskestyrt) bil foran oss senker farten undrer vår smarte bil seg på om den skal kjøre forbi. Spørsmålet stilles via en sjarmerende animering på dataskjermen som er sentralt plassert på midten av dashbordet.

Grafikken ser mest ut som et primitivt dataspill fra 80-tallet, med sin ikoniske gjengivelse av veien, bilen foran oss og trafikken ellers rundt oss.

Sjåføren godkjenner forslaget gjennom å aktivisere venstre blinklys. Icar skifter fil, kjører forbi bilen, for så å legge seg tilbake i høyre kjørefelt.

Etter å ha kjørt en runde rundt testbanen, parkerer vi og stiger ut av bilen. Parkeringen tar VW-fyren seg av - så snart han griper rattet og svinger litt er det han som har kontrollen over bilen.

LES OGSÅ: Stem på årets produkt

Stor hjerne

Jeg er både forvirret og opprømt etter kjøreturen. Det føles mildt sagt litt merkelig å kjøre rundt i en bil der man er redusert mer til passasjerer og observatør enn sjåfør.

Tanken med denne teknikken er ikke å gjøre sjåføren helt arbeidsløs og uten ansvar - bare å avlaste ved for eksempel lange, monotone turer på motorveien. Jeg lurer på når en slik løsning kan tenkes å finnes tilgjengelig i en vanlig bil. VW-fyren ler.

- Har du sjekket der bak? Vi må få det der ned til normal størrelse først.

Gjennom vinduet bak på bilen kan jeg se 30 kilo med høyteknologi koblet sammen med noen feite kabler og en hub med nettverkslader. Det er hjernen til Icar. Det ser ut som serverrommet til konsernet.

Radar, laser, kameraer og GPS hjelper Icar til å oppfatte virkeligheten. Et digitalisert kart over veien hjelper også.

Radar, laser, kameraer og GPS hjelper Icar til å oppfatte virkeligheten. Et digitalisert kart over veien hjelper også.

Utstyret for å la bilen kjøre selv gjør ikke så veldig mye ut av seg inne i selve bilen

Utstyret for å la bilen kjøre selv gjør ikke så veldig mye ut av seg inne i selve bilen

Kun forskningsprosjekt

Det kommer til å ta minst ti år før denne teknikken kan bli anvendbar på en vanlig bil, forutsatt at det noen gang blir aktuelt.

Foreløpig er Icar bare et forskningsprosjekt for å eksperimentere med mulighetene og utfordringene med det å ha førerløse biler.

Men hos Volkswagen har man allerede et nytt kallenavn på sjåfører - nå kalles de bare for "The person formerly known as driver".

LES OGSÅ:

Stortest av barnespill

Nokias nye flaggskip

verre er det i bagasjerommet. Fortsatt litt i største laget for å ta plass i en vanlig bil.

verre er det i bagasjerommet. Fortsatt litt i største laget for å ta plass i en vanlig bil.

Les hele saken

Hallvard Lunde, redaktør

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!