Seks menn sitter i sofaen og roper. Det hviner i dekk, sladdes og byttes spor; og plutselig flyr en av bilene gjennom lufta og lander på taket. Racet stoppes og skylden må fordeles.

Den skyldige får nemlig en prikk, og med tre prikker er det over og ut for råkjøreren. Selvsagt er det den urutinerte journalisten som får skylden, etter å ha brutt vikeplikten og kjørt rett i døra på en konkurrent.

Modifisert

Bilbanen vi tester i Kristiansand er i utgangspunktet en vanlig Scalextric-bane, som mange av oss hadde da vi var små. Men det er altså bare utgangspunktet. Denne banen er nemlig modifisert, og har blitt til en heldigital bilbane med massevis av nye muligheter.

Her er det toveiskommunikasjon mellom biler, kontrollenheten og programvare på PC. Det gjør at alle bilene kan ha ulik fart, selv om de kjører på samme bane. Vil du bytte spor, er det bare å trykke på en knapp når du kjører forbi en sporveksel.

Modifiseringene gjør også at sjåførene kan følge med på plassering og rundetider fra en PC-skjerm over banen. Den som leder racet står oppført øverst, og plasseringen oppdateres for hver runde. PC-en holder også styr på «drivstofforbruket».

Simulert drivstoffbruk

Siden bilene går på strøm er det selvsagt ikke ekte drivstoff som fylles. Forbruket blir simulert etter kjørestilen, og går du tom for drivstoff stopper bilen. I tillegg er systemet programmert slik at bilen kan kjøre raskere med mindre drivstoff på tanken, fordi den da er lettere.

Dersom man er færre enn 6 personer som kjører, kan en velge å la PC-en styre en eller flere av bilene (det kan maksimalt være 6 biler på banen samtidig). Den PC-kontrollerte bilen kan følge en runde du har kjørt tidligere, slik at bilen runde etter runde får samme gasspådrag som den runden som ble lagret. En kan også la bilen gå med konstant hastighet og velge en rundetid som en vil bilen skal bruke. Farten på bilen justeres inn i løpet av noen få runder slik at korrekt rundetid oppnås.

For å få det hele til å virke sammen, er hovedenheten på banen sendt til en privatperson i England, som tar rundt en 1000-lapp for å modifisere. I tillegg brukes altså programvare for PC, som er laget av en av de mange entusiastene.

KLAR TIL START: Magneten på undersiden er fjernet, hjulene pusset og bakakslingen kontrollert.

KLAR TIL START: Magneten på undersiden er fjernet, hjulene pusset og bakakslingen kontrollert. © Foto: Knut Arild Vold

Sosialt

Det er først og fremst det sosiale ved å arrangere race som driver Tor Magne Undheim i Kristiansand, men konkurranseaspektet er også vesentlig. Med en bane på 33 meter, tror han selv at han har Norges største bilbane av denne typen. Regelmessig samler han kompisgjengen for å konkurrere i en skikkelig ferdighetsidrett.

- Det geniale med en slik bilbane er toveiskommunikasjonen mellom «hjernen» og bilene. Dette gir utrolig mange flere muligheter enn på en ordinær bilbane. Det gjør også at taktikk og tekniske ferdigheter blir helt avgjørende for å vinne, forklarer Tor Magne.

For å illustrere poenget starter han alle kveldens konkurranser en runde bak oss andre, men går selvsagt av med seieren til slutt.

For å gjøre det hele rettferdig er makshastigheten til noen av de raskeste og tregeste bilene justert, slik at de skal yte omtrent det samme i konkurranse. Når gjengen samles til konkurranse kjører man i tillegg så mange race at alle får kjøre alle bilene. I hvert race deles det ut poeng, og til slutt kåres en vinner som vinner kveldens premie. På den måten kan ingen legge skylden for et tap på bilen.

100 biler

Bilene som brukes på banen er laget av ulike produsenter, men Tor Magne bruker bare «1:32-biler». Det angir størrelsesforholdet mellom modellen og tilsvarende bil i full størrelse. Han har biler i ulike klasser, som blant annet skilles av motorstørrelse og den fysiske formen til den enkelte bil. Her er det alt fra gamle veteranbiler til nye sportsbiler. Noen har bakhjulstrekk, mens andre trekker på alle fire hjulene. Når amatører som oss er på besøk tar han fram de enkleste bilene med liten motor.

- Nybegynnere vil aldri klare å kjøre de beste bilene, de kjører ut i første sving, sier sørlendingen. Og han er livredd for at en av favorittbilene skal ende som totalvrak i løpet av kvelden.

PUSSING: Dekkene pusses med sandpapir som er festet på en CD.

PUSSING: Dekkene pusses med sandpapir som er festet på en CD. © Foto: Knut Arild Vold

For å få en mer realistisk kjøreopplevelse fjernes magneten som er montert under hver bil. I tillegg slipes dekkene, og det er utrolig viktig at bakakslingen er rett og fin, får vi høre. Derfor går mange timer med til smøring, pussing og justering av hver enkelt bil. Tor Magne bytter også motor, akslinger, dekk og felger på bilene. I tillegg må en chip installeres i bilene som skal kjøre på banen. En av bilene totalhavarerte i løpet av kvelden, da chipen begynte å brenne.

Dyr moro

Selv om nabolagets 3-4-åringer var i full gang med bilkjøringen da vi ankom Kristiansand, presiserer Tor Magne at en slik bilbane ikke er noe leketøy for barn. Dette er vel heller en hobby for voksne med litt penger. Likevel får altså barna prøve seg med pappas leker av og til.

- Jeg har laget en barnemodus på kontrollerne, som gjør at maksfarten bare blir 50 prosent. Barna klager over lav fart, men da holder de seg i hvert fall på veien.

Å lage en bilbane i denne målestokken kan bli en forholdsvis dyr hobby, selv om enkeltkomponentene ikke har en alt for avskrekkende pris. En bil med chip koster 300-450 kroner, mens vanlige Scalextric-skinner koster rundt en femtilapp per del. Digitale spesialskinner som pitstopp- og sporbytteskinner koster ca. 300 per skinne.

Bestiller utenlands

Skinnene kan settes opp med maksimalt 8 spor. Selv har Tor Magne «bare» 2 spor, men vurderer å utvide når bilbanen i løpet av høsten får et eget permanent rom i huset. Skal man ha en bane av litt størrelse sier det seg selv at det blir noen kroner. Skinnene og bilene selges i helt vanlige leketøysbutikker her i landet, men Tor Magne bestiller fra utlandet for å spare noen kroner.

Som for de fleste andre slike besettelser, er det på forum på nettet folk gir hverandre tips og diskuterer hobbyen. Skulle du få lyst til å sette i stand din egen bilbane, kan det være lurt å starte med en tur på www.slotforum.com .

Les hele saken

Hallvard Lunde, redaktør

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!