Se for deg følgende: Du er på besøk hos noen venner, og plutselig skjer det noe rart: Alle bildene de har hengende på veggen, skifter motiv! Du har hørt om elektroniske billedrammer, men stusser likevel. Her er jo ingen kabler!

- Da har nok dine venner skaffet seg våre nye, trådløse, elektroniske rammer. De sender signalene via WiFi fra PC'en til rammene. Det er en nokså stilig effekt i stua, miler svenske Max Hellström i Phillips.

Må ta seg ut

Vi har akkurat bevitnet en pressekonferanse der Phillips' hollandske sjefer har snakket varmt om den trådløse stua: Nyvinningen "Cinema One" er en stilfull liten dings med DVD-spiller og subwoofer, som kommuniserer trådløst med TV'en og hjemmekinohøyttalerne dine. (halvparten av alle som har kjøpt hjemmekino unngår å montere bak-høyttalerne, på grunn av all kablingen). Den nye "Stremium"-teknologien sender musikken din til et utall høyttalere i hele huset, og snakker selvsagt trådløs med PC'en din, hvor musikken er lagret. Og lydkvaliteten? Eksepsjonell, skal vi tro ekspertene.

- Trådløst er den ene trenden, design er den andre. Folk på disse messene snakker mindre og mindre om pixler, watt og skjermbredde, og mer og mer om farge, stil og design. Det er viktig for forbrukerne at produktene tar seg godt ut i hjemmet, i tillegg til funksjonalitet og brukervennlighet, sier Hellström.

Merkesurr?

Den aller største aktøren i markedet for hjemmeelektronikk, japanske Sony, er også opptatt av det trådløse. Foran et enormt presseoppbud slo konsernsjef Fujio Nishida fast at Sony har et ambisiøst mål: Innen 2010 skal 90% av alle Sonys produkter kunne snakke med hverandre - trådløst. Selskapet har allerede solgt 50 millioner enheter av Playstation 3, som inneholder Sonys Blue Ray-spiller, formatet som ser ut til å avløse DVD som standard for høykvalitets filmopplevelse.

Gode nyheter for alle oss som er lei å dra kabler - dårlige nyheter for mennesker som er overfølsomme for elektronisk stråling. Om fem år kommer de fleste hjem til å være et virvar av usynelige, elektroniske signaler mellom ulike duppedingser.

Et annet problem man kan tenke seg, er hvorvidt dingsene fra ulike produsenter vil snakke sammen i trådløse nettverk. Hva om du har et stereoanlegg fra Philips, en Sony Playstation med BlueRay-spiller, en Macintosh med Apples ikke fullt så samarbeidsvillige iTunes, og på toppen av det hele en stue-TV fra Samsung og en kjellerstue-TV fra Panasonic?

Vi grøsser ved tanken på den konfigureringen. Kanskje best å gifte seg med ett merke først som sist.

Hard konkurranse

Konkurransen i markedet er beinhard, og de ulike produsentene legger masse prestisje og arbeid i de to, årlige, megamessene: CES i Las Vegas i januar, og IFA i Berlin i september. De som jobber med produktutvikling i disse selskapene er under et evig press om å levere varene.

Panasonic har bestemt seg for alltid å ha verdens største TV-skjerm: Nå har den vokst til 150 tommer, men er stadig bare en demomodell. Sony er veldig stolte av sin nye Bravia LCD-TV, modell Z4500, som er den første på markedet med 200Mz billedrør. Det gir en spesielt skarp gjengivelse av bilder med bevegelse i. Samsung lanserer en tilsvarende modell omtrent samtidig.

Men ikke alt handler om TV-apparater. Vi noterte oss fikse kaffemaskiner, som lar deg lage latte og cappucino hjemme på kjøkkenbenken med to trykk, en digital "oppvåkningsklokke" med stigende lys, og Swarowski-smykker med både bluetooth og mp3-spiller skjult under krystallet.

Fingertuppene

Og apropos det, vi fikk også ta en titt inn i krystallkula, under vignetten "morgendagens produkter". Philips viste frem en prototyp på en 3D-TV-skjerm hvor du får dybdesynet uten å bruke briller. Og aller kulest var nok Deutce Telecom, selger iPhone i Tyskland. De hadde for anledningen kledd en svær vegg med en særdeles imponerende touchscreen - av samme typen som iPhone har. Her kan vi med pekefingeren dobbeltklikke på ikoner for Internett, film, foto, og alt mulig annet, og dra vinduene opp og ned i størrelse alt ettersom vi føler for.

Science fiction?

Ikke lenger.

Fremtiden er rett rundt hjørnet.

Se mer på www.ifa-berlin.com

Les hele saken

Hallvard Lunde, redaktør

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!