Hederlig forsøk

HP iPaq Travel Companion 314

«Nå mener vi virkelig alvor!» fortalte HP før de leverte iPaq 314 til test. Det ga høye forventninger, som den snertne iPaq-en innfridde sånn passe bra.

Hovedattraksjonen ved iPaq skal være 3D-modellerte bygninger i kartverket. Antallet modellerte bygninger er imidlertid svært lavt.
Hovedattraksjonen ved iPaq skal være 3D-modellerte bygninger i kartverket. Antallet modellerte bygninger er imidlertid svært lavt. Foto: Tron Høgvold
Sist oppdatert
HP har gjemt strømkontakt og linjeutgang bak et gummilokk. Kjekt hvis du skal ha den i en møkkete lomme, men upraktisk hver gang den skal monteres i bilen.
HP har gjemt strømkontakt og linjeutgang bak et gummilokk. Kjekt hvis du skal ha den i en møkkete lomme, men upraktisk hver gang den skal monteres i bilen. Foto: Tron Høgvold

HP iPaq Travel Companion 314

Spesifikasjoner:

  • Skjerm: 4,3"
  • Kart: Europa
  • TMC: Nei
  • Fotoboks: ja
  • Handsfree: ja
  • MP3: ja
  • Video: ja
  • Bilder: ja

HP har ikke utviklet denne GPS-en helt på egen hånd, men fått hjelp av leverandøren iGo og programvaren Nav N Go. Det dreier seg likevel om en nyere versjon enn den Jensen har. Hos HP er hovedattraksjonen 3D-modellerte bygninger i kartverket. Enkelte bygninger er altså tegnet inn i kartverket akkurat slik som de ser ut i virkeligheten, og meningen er at dette skal gjøre navigasjonen enda enklere. I Oslo og omegn, der vi testet HP-en, er det imidlertid så få bygninger inntegnet at det hele forblir en litt unyttig gimmick. Ikke bare er bygningene få, men når en bygning dukker opp på skjermen, står det nesten alltid andre bygninger i veien i virkeligheten, og da blir det mer forvirrende enn det er til hjelp.

Rekalkulering

HP er kjapp med å rekalkulere nye ruter hvis du kjører feil, men Nav N Go-programvaren har den irriterende egenskapen at den nesten alltid vil insistere på at du snur og kommer deg inn på den opprinnelige ruten igjen. Det samme opplevde vi fra Jensen, så dette er åpenbart slik iGo vil ha det. TomTom, Garmin, Mio og Medion er imidlertid langt flinkere til å finne nye ruter i den retningen du er på vei, og dette oppleves mye mer komfortabelt. HP skal imidlertid ha pluss for å takle tunnelkjøring bra.

Menysystemet er bra, selv om det ikke er like enkelt som hos de aller beste. Men ved litt tilvenning blar man seg dit man vil ganske kjapt. Under navigeringen har man også tilgang til det meste rett fra skjermen, bare man har lært seg hvor de forskjellige ikonene er plassert og hva de betyr. Det er også et skrollehjul på siden av enheten som håndterer volum, bakgrunnsbelysning og grad av zoom på kartet. Totalinntrykket av menysystemet ødelegges likevel av at enheten responder litt tregt på tastetrykkene.

Mye ekstra

HP har både video- og musikkavspiller og Bluetooth med håndfrifunksjon mot mobiltelefon. Musikkspilleren kan brukes mens du navigerer, og enheten har linjeutgang som kan kobles til bilens stereoanlegg. Musikken kan du legge på minnekort. Det høres fint og praktisk ut på papiret, men i praksis tror vi de fleste vil la være å benytte muligheten. Musikkspilleren er lite intuitiv og tungvinn å bruke samtidig som navigasjonen pågår. Dessuten blir hele enheten altfor treg når musikken spiller i bakgrunnen.

Bluetooth-funksjonaliteten er bedre. SMS-funksjonalitet har den ikke, men håndfrisamtaler fungerer fint. Enheten kan dessuten importere kontaktlisten fra både telefonen og fra Outlook når du kobler den til PC-en. Har du lagret adresser på kontaktene dine, kan den også starte navigasjon rett til kontaktene.

Denne saken ble første gang publisert 07/07 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også