Test: Sins of a Solar Empire

Verdensromspennende strategi

I dette spillet får du legge verdensrommet for dine føtter.

Sist oppdatert

Systemkrav: Sins of a Solar Empire

Windows XP (SP2)/Vista

Pentium III 1,8 GHz

512 MB RAM (1 GB for Vista)

DX9-skjermkort med 128 MB RAM

Spilltittel: Sins of a Solar Empire

Utvikler: Iron Clad Games

Utgiver: Kalypso/Stardock

Spillanmeldelsen er levert av vår samarbeidspartner Gamer

img

For hundre år siden virket jordkloden nesten uendelig stor, men nå vet vi bedre. Teknologiske framskritt har gjort kloden mindre, og en eksplosjonsaktig økning i folketallet fører til at den er i ferd med å overfylles.

Derfor er det på tide vi gjør som i Sins of a Solar Empire. Her må du nemlig kolonisere hele galakser, for å sikre at innbyggerne dine får nok plass. Uheldigvis er det flere som har samme plassbehovet, og det tar ikke lang tid før du havner i væpnet konflikt med andre sivilisasjoner.

Sins of a Solar Empire er et typisk «4X»-strategispill, hvor du koloniserer og utvikle planeter, samler ressurser, driver vitenskapelig forskning og bygger stadig mer avanserte romflåter. Disse sender du mot fienden eller bruker til å forsvare dine egne planeter.

Alt foregår i sanntid, men takket være et oversiktlig brukergrensesnitt og gode muligheter til å umiddelbart forflytte deg dit du trengs (samtidig som skipene dine ikke klarer seg greit på egenhånd), blir det aldri for mye å forholde seg til, selv om du får kontroll over hele solsystemer.

Spillet tilbyr både enspilleroppdrag og gode flerspillermuligheter, og enten du spiller mot skarpe datamotstandere eller mennesker vil du sette pris på et velbalansert gameplay med akkurat passelig dybde. Flott grafikk og orkestralsk musikk sørger dessuten for at spillet er en fryd for sansene.

Denne saken ble første gang publisert 09/08 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også