The Leading Hotels of the World

Hotellsalget gikk i vasken

150.000 håpefulle hotellgjester førte til at nettsiden brøt sammen.

LUKSUS: Langham Hotel i Hong Kong var ett av hotellene som var med i tilbudskampanjen.
LUKSUS: Langham Hotel i Hong Kong var ett av hotellene som var med i tilbudskampanjen. Foto: Foto: Langham Hotel
Sist oppdatert

Luksushotellkjeden The Leading Hotels of the World (LHW) skulle i forbindelse med sitt 80-års jubileum legge ut 6.000 luksushotellrom til prisen av en hundrelapp. Luksusrommene, som vanligvis koster flere tusen kroner, skulle legges ut på billigsalg i en begrenset periode onsdag 1. oktober. Klokken 14.00 norsk tid i går skulle rommene være tilgjengelig for den nette sum av 19.28$ i en og en halv time.

Tekniske problemer

I stedet for mange fornøyde hotellkunder, førte luksushotellsalget til sammenbrudd i bookingsystemet. Allerede klokken 13.00 opplevde nettstedet problemer. Da man gikk inn på tilbudssiden kom man ikke frem til de lekre rommene, men i stedet dukket det opp en beskjed om at nettstedet opplevde så stort trykk og man ble bedt om å oppdatere siden eller gå inn på nytt. Man kunne raskt konstatere at nettsiden hadde brutt sammen. Dermed var det trolig mange skuffede mennesker verden over som kun måtte nøye seg med drømmen om et rom for en hundrings.

Avbrøt e-post bestillingen

Flere av de registrerte personene skal ha mottatt e-post med et bestillingsskjema der de ble bedt om å fylle ut tre hotellønsker og ønsket dato for overnatting. Skjemaet skulle kunne bli sendt på e-post klokken 14.00 torsdag 2. oktober. Senere ble det sendt ut en ny e-post fra hotellkjeden med beskjed om at denne reserveplanen var blitt kansellert ettersom det kunne føre til at andre personer enn de registrerte ville sende inn bestillinger.

I dag kan man lese på hotellets nettsider at de beklager de tekniske problemene som har oppstått. Det forsikres derimot om at de registrerte vil få anledning til å delta i salget om kort tid og at det vil bli sendt ut informasjon neste uke.

Klikk.no vet om registrerte brukere på hotellnettstedet som ikke har mottatt noen av e-postene og dermed ikke har fått informasjonen.

I forkant av salget gikk hotellkjeden ut med beskjed om at de opplevde svært stor interesse for salget fra mennesker verden over, og at de gjorde sitt ytterste for å møte den store pågangen.

Denne saken ble første gang publisert 02/10 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også