TEST: TomTom Go Live 1000

Denne styrer unna køen

TomTom Go Live 1000 kan styre unna køen. Problemet er bare at den ikke gjør det før flere kjøper den.

SER KØEN: TomTom Go Live 1000 med HD Traffic får trafikkinformasjon fra andre enheter med systemet HD Traffic, og TomTom kan på den måten si fra om det er kø på din rute.
SER KØEN: TomTom Go Live 1000 med HD Traffic får trafikkinformasjon fra andre enheter med systemet HD Traffic, og TomTom kan på den måten si fra om det er kø på din rute. Foto: Foto: Produsenten
Sist oppdatert

Spesifikasjoner: TomTom Go Live 1000

Kart: TeleAtlas Europa

Skjerm: 4,3 tommer

Skjermoppløsning: 480 x 272

Bluetooth-håndfri: Ja

Eco-ruteplanlegging: Ja

Fotoboksvarsling: Ja

Minnekortspor: Nei

HD Traffic abo: 1 år gratis, deretter 45 kr/mnd.

Det lanseres stadig nye TomTom Go-enheter, og forbedringene har ikke vært særlig store de siste årene. Egentlig har det ikke kommet noen store forbedringer siden IQ Routes ble lansert i 2008, et program som blant annet har funnet veien til produkter som TomTom XL IQ Routes og TomTom 750.

TomTom Go Live 1000 derimot, representerer noe helt nytt. I GPS-en sitter det et SIM-kort fra Telenor, som sørger for at den alltid er oppkoblet via mobilnettet. Det betyr at du blant annet får Google-søk rett på skjermen, men det viktigste er HD Traffic.

Hastigheten du holder når du kjører, rapporteres nemlig til TomToms trafikksenter.

Del

Kalkulerer kø

Dersom du står bom stille i køen, tar TomTom hensyn til dette når den kalkulerer ruten til andre Go Live-brukere. Trafikkinformasjon fra andre brukere kombineres nemlig med andre trafikkdata, som TMC, for å gi brukerne enda smartere ruter enn før.

Skåret i gleden er at avtalen som er gjort med Telenor er dårligere enn den TomTom har med mobildatabærere i andre land. Her er det nemlig bare data fra andre Go Live-brukere som kan brukes. I andre markeder samles det inn bevegelsesinformasjon på veiene fra alle mobiltelefonbrukerne til den aktuelle mobilleverandøren.

Dermed sier det seg selv at HD Traffic har bedre kvalitet i andre markeder enn den noen gang kommer til å få i Norge.

Under testingen merket vi heller ikke noe til HD Traffic, slik vi umiddelbart gjorde da IQ Routes ble lansert. Det har naturligvis med å gjøre at det er ytterst få Go Live-GPS-er på veien i skrivende stund.

Andre pluss

Men det er andre endringer som gjør Go Live 1000 verdt å kjøpe. Skjermen er bedre enn noen gang, og endelig har den såkalt kapasitiv berøringsteknologi - slik dagens touchmobiler har. Oppløsningen er ikke veldig høy, men den grafiske kartfremstillingen og menyene har fått en overhaling som gjør at alt ser bedre ut enn før.

Og holderen, som har vært ett av de svake punktene på TomTom-GPS-er til nå, har fått magnetisk feste av både GPS-en og ladekabelen. Ladeenheten har også standard USB-kontakt, så du kan lade telefonen med den også, bare du har riktig kabel for hånden. Kontakten i selve GPS-en er dog proprietær.

Konklusjon: Virker best i utlandet

Vi har litt trøbbel med konklusjonen på denne testen.

HD Traffic, som liksom skal være rosinen i pølsa, høres glimrende ut på papiret, men i praksis merket vi lite til den. Dersom du kjører mye nedover Europa, der HD Traffic har vært i gang en stund, får du nok bedre utnyttelse av Go Live 1000.

Kjører du mest her i Norge, og har en TomTom-GPS med IQ Routes fra før, trenger du ikke å gå mann av huse for å kjøpe.

Ikke enda i hvert fall. HD Traffic kan sikkert komme til å bli nyttig i Norge etter hvert.

Siden TomTom Go Live også mangler EPT-teknologien som gir den gode tunnelsimuleringen på TomTom Go 950, foretrekker vi faktisk å kjøre rundt med 950 enda en stund.

Les også:

Dette er verdens raskeste mobil

PC-DUELL: Acer vs. Samsung

Disse PC-høyttalerne er best i test


a

GODT FESTE: TomTom har fått orden på festet sitt denne gangen, og på Go Live 1000 sitter GPS-en godt fast i frontruten.
GODT FESTE: TomTom har fått orden på festet sitt denne gangen, og på Go Live 1000 sitter GPS-en godt fast i frontruten. Foto: Produsent

Denne saken ble første gang publisert 31/01 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også