De beste tipsene for Windows 7

33 smarte tips i Windows 7

Her er triksene som gjør Windows 7 til en fryd å jobbe med.

Foto: iStockphoto
Sist oppdatert
Foto: FOTO:

1. Sortering av vinduer

Når du jobber med to vinduer samtidig i Windows 7, kan de dele skjermen likt seg imellom. Ved å ta tak i tittellinjen og dra og slippe den mot høyre eller venstre på skjermen, tilpasser vinduet seg selv til den halvsiden av skjermen du dro det mot. Dette fungerer med de fleste programmer.

Dette kan gjøres også med hurtigtaster: Windows-tast + venstrepil flytter aktivt vindu til venstre, mens Windows-tast + høyrepil flytter aktivt vindu til høyre. Smart!

For å maksimere eller minimere vinduer, kan du bruke Windows-tast + pil opp og pil ned.

Les også: Slik velger du riktig versjon av Windows 7

2. Programmer på oppgavelinjen

Ikonene på oppgavelinjen, enten det er hurtigstartsikoner eller ikoner for programmer som allerede er åpne, kan håndteres med Windows-tasten og tallkombinasjoner.

På maskinen som skjermbildet er tatt fra vil Windows-tast + 3 åpne Windows Media Player, mens Windows-tast + 6 vil aktivere Spotify -vinduet. Dette er svært praktisk, men krever at du kjenner ikonene, siden det ikke lenger står med tekst på oppgavelinjen hvilket program ikonene representerer.

3. Kjøre som administrator

Hvis du har vært nødt til å kjøre enkelte programmer som administrator i Vista, vet du at du må høyreklikke programikonet og velge «Kjør som administrator».

Dette kan du også gjøre i Windows 7, men du kan gjøre det enklere bare ved å holde inne CTRL + Shift når du starter programmet.

Du vil fortsatt få spørsmål etterpå om du vil tillate programmet å kjøre som administrator (med mindre du har deaktivert User Account Control).

Foto: FOTO:

4. Forhåndsvisning av bilder i Utforsker

Foto: FOTO:

En ny veldig praktisk funksjon er å kunne forhåndsvise bilder når du blar i filer og mapper i Windows Utforsker.

Trykk Alt + P, så dukker det opp et forhåndsvisningsfelt til høyre i Utforsker. Marker et bilde, og det forhåndsvises i dette feltet. Trykk Alt + P en gang til for å skru av forhåndsvisningen.

PS: Windows 7 selges innebygget i mange datamaskiner eller kan kjøpes seprarat. Prisen er fra knappe 700 kroner, men pass på at du velger du riktig versjon.

5. Tilpass strømknappen

Den røde av-knappen på startmenyen i Vista er nå erstattet med en knapp som forteller akkurat hva den gjør. «Avslutt», altså skru av PC-en, er standard, men dette kan byttes ut med «Bytt bruker», «Logg av», «Lås», «Start på nytt» eller «Hvilemodus».

Høyreklikk knappen og velg Egenskaper. Velg deretter ønsket handling under Av/på-knapphandling og bekreft med OK.

6. Kalibrere skjermen

Et stort problem i forhold til foto er at bilder ofte ser forskjellige ut på forskjellige skjermer fordi skjermen er kalibrert feil.

I Windows 7 har det kommet et helt nytt kalibreringsverktøy, og hvis alle bruker dette vil problemet bli mye mindre.

Start verktøyet ved å skrive inn DCCW i søkefeltet på startmenyen og trykke Enter. Dette starter en veiviser som tar deg gjennom innstilling av gamma, lysstyrke, kontrast og fargebalanse.

Vår erfaring er at det er lurt å kjøre veiviseren et par ganger, siden de ulike innstillingene kan påvirke hverandre.

7. Vis tomme stasjoner

Foto: FOTO:

Windows har alltid hatt en irriterende egenskap.

Foto: FOTO:

Når man klikker på en stasjon som er tom, enten det er en minnekortleser eller en diskettstasjon, kan det gå veldig lang tid før det vises en feilmelding om at stasjonen er tom.

Windows 7 viser imidlertid ikke tomme stasjoner i Utforsker.

Dersom du vil ha tilbake visningen av tomme stasjoner, kanskje for å forsikre deg om at en stasjon du har koblet til er oppdaget av systemet, åpner du Utforsker og klikker på Verktøy-menyen. Dersom Verktøy-menyen ikke vises, trykk Alt-tasten. Velg så Mappealternativer-> Vis. Ta så vekk haken ved «Skjul tomme stasjoner i Datamaskin-mappen» og trykk OK.

8. Legg til i bibliotek

Biblioteker er et nytt element i Windows 7, og litt forskjellig fra mapper som Mine dokumenter.

Bibliotekene kan nemlig vise filer og mapper uavhengig av plassering.

Det vil si at for eksempel musikkbiblioteket kan vise filer fra både Min musikk og en ekstern harddisk hvis du konfigurerer biblioteket slik.

For å legge en ny plassering til i et bibliotek, høyreklikker du det aktuelle biblioteket i Utforsker og velger Egenskaper. Trykk deretter Inkluder en mappe, og bla deg fram til den aktuelle plasseringen. Fullfør med å klikke Inkluder mappe og OK.

9. Låse skjermen

I Windows 7 er det ikke lenger noen knapp for å låse skjermen på startmenyen. I stedet må du låse den via en hurtigtast, som for øvrig er den samme i tidligere Windows-versjoner: Windows-tast + L. For å låse opp, må du selvsagt taste inn passordet for brukerkontoen din igjen.

10. Lagringsplassering for bibliotek

Når du skal lagre en fil i Windows 7, kan du også velge å lagre den i et bibliotek. Windows 7 vil da lagre filen i den mappen som er angitt som standard lagringsplassering for det aktuelle biblioteket. Hvis du har meldt flere plasseringer inn i biblioteket, kan du selv bestemme at standard lagringsplassering skal være en annen.

Foto: FOTO:

Høyreklikk det aktuelle biblioteket og velg Egenskaper. Marker den mappen som skal være standard lagringsplassering under Bibliotekplasseringer. Avslutt med å klikke Angi lagringsplassering og OK.

Foto: FOTO:

11. Minimer vindusrot

Noen ganger har man veldig mange åpne vinduer samtidig, av og til så mange at det er lett å miste oversikten. I Windows 7 kan du ta tak i et vindu og riste det med musen, og de andre vinduene vil dermed minimeres automatisk. Smart.

12. Flerskjermsoppsett

En av nyhetene i Windows 7 er bedre håndtering av flere samtidige skjermer, noe som er høyaktuelt når du for eksempel skal koble til en projektor.

Hurtigtastkombinasjonen Windows + P gjør at du kan veksle mellom oppsettene «Bare datamaskin», «Duplikat», «Utvid» og «Bare projektor».

Dermed er det slutt på å måtte inn i skjerminnstillingene bare for å aktivere forskjellige flerskjermsoppsett.

13. Flytte vindu til annen skjerm

Hvis du bruker to skjermer, evt. skjerm pluss projektor der du bruker utvidet skrivebord, kan du flytte et åpent vindu fra den ene til den andre skjermen ved å holde Windows-knapp + Shift inne samtidig som du trykker høyre- eller venstrepil.

14. Krypter en minnepinne

Foto: FOTO:

Å kryptere en minnepinne har blitt veldig enkelt. Høyreklikk minnepinnen i Utforsker og velg «Aktiver BitLocker».

Foto: FOTO:

Dermed åpnes en veiviser der du kan fylle inn hvilket passord som må tastes inn for å se innholdet på minnepinnen.

Etter at Windows 7 har kryptert innholdet, må du taste inn dette passordet hver gang du skal åpne innholdet på minnepinnen.

Dette funker også når du vil bruke den krypterte minnepinnen i Vista.

15. Slik gjør man det

Windows 7 har en ny funksjon som heter Problem Step Recorder. Denne kan registrere alt du gjør på PC-en og ta skjermbilder underveis.

Til slutt lagres det hele i en zippet MHTML-fil.

Pakker man opp denne, kan man åpne MHTML-dokumentet i hvilken som helst nettleser og se detaljert hva man har gjort. Et ideelt verktøy dersom man trenger å vise noen hvordan man gjør en bestemt ting på PC-en.

For å ta fram verktøyet skriver du «PSR.exe» i søkefeltet på startmenyen og trykker Enter. Deretter er det bare å klikke Start registrering og gjøre det du skal ha registrert. Når du er ferdig trykker du Stopp registrering og lagrer filen.

16. Kalendertriks

Visste du at det bak klokken i systemfeltet på menylinen, nederst til høyre i Windows Vista, skjuler seg en kalender?

Ofte åpner vi gjerne Outlook eller et annet kalenderprogram for å finne ut hvilken dato neste mandag er eller hvilken dag julaften faller på i år.

Ved å holde musepekeren over klokken får du vite hvilken dag og dato det er i dag. Klikker du på klokken får du opp en kalender og en analog klokke.

Foto: FOTO:

To piler tar deg fram eller bakover i kalenderen. Skal du raskt gå til en annen måned kan du bare klikke på månedsnavnet på kalenderen. Da rykker du et hakk ut og ser alle året måneder.

Foto: FOTO:

Klikker du en gang til får du årstall og klikker du en gang til får du hvert tiår. Det gjør det enkelt å finne ut at nyttårsaften i 2099 er en torsdag og at det er optimalt i forhold til å maksimere ferien.

17. Tåler min PC Windows 7?

Har du en PC med Vista i dag, kan du høyst sannsynlig oppgradere til Windows 7. Vær oppmerksom på at det ikke er alltid like lett å oppgradere som å gå for en ny fullversjon og starte med «blanke ark».

Men hvordan vet du om PC-en din er klar for Windows 7? Enkelt.

Gå til denne nettadressen: http://www.microsoft.com/windows/windows-7/get/upgrade-advisor.aspx.

Der finner du et lite program som du kan laste ned og som sjekker om PC-en din er klar for Windows 7.

18. Live justering av ikonstørrelsen

Du kan justere størrelsen på ikonene i de aktive vinduene dine ved å benytte scroll-hjulet på musa samtidig som du holder ctrl-knappen nede. Skroller du oppover blir ikonene større og større, skroller du nedover forminskes de.

Les også: Slik får du Windows Vista på en Apple Mac

19. Enkel og praktisk dagbok

Når du sitter ved maskinen og jobber lønner det seg å ha noe å notere på. Hvem har ringt, hvem har du kontaktet, hva gjorde du, og så videre.

Til dette finnes det applikasjoner med mange funksjoner, men som til gjengjeld ofte blir så kompliserte at man ikke bruker dem.

En latterlig enkel, men svært praktisk variant finnes allerede på maskinen din, nemlig Notepad.

Du får opp Notepad ved å velge Tilbehør på Start-menyen. Her lagrer du en fil, som du for eksempel kaller Dagbok og skriver inn .LOG. Så lagrer du filen. De neste gangene du henter den opp igjen, kommer automatisk klokkeslett og dato under teksten ovenfor. Enklere blir det ikke, og for mange kan dette være dagbok god nok.

20. Mindre oppgavelinje

Foto: FOTO:

Synes du oppgavelinjen i Windows 7 tar litt stor plass?

Da kan du høyreklikke på oppgavelinjen og velge «Egenskaper». Her krysser du av for valget "Bruk små ikoner». Da «kryper» oppgavelinjen noen millimeter.

21. Ryddig skrivebord på 1-2-3

Er du som meg, lagrer du altfor mange filer og elementer på skrivebordet. Blir skrivebordet for «tung», kan det gå litt ut over oppstartsiden, men verre er det at det kan se ut som om du er en ordentlig rotekopp om du sitter i møter - og kanskje skal koble PC-en opp mot en projektor.

For å rydde skrivebordet på «»nullkommaniks» gjør du følgende.

Høyreklikk på skrivebordet. Velg «Vis».

Her velger du «Vis skrivebordsikoner», slik at markeringen forsvinner.

I løpet av et sekund eller to er det bare skrivebordsbakgrunnen som vises.

Herlig ryddig på null tid.

Trenger du noen av filene dine, ligger de fortsatt på skrivebordet - men altså uten at ikonene vises på selve skrivebordet.

Det er bare å velge Datamaskin -> Skrivebord, så ser du alle filene dine. Vil du ha ikonene tilbake, gjør du bare det samme som beskrevet over en gang til.

22. Strømgjerrig?

Lurer du på hva som stjeler minutter og timer fra batteriet på din bærbare PC?

I Windows 7 kan du kaffe deg en "energirapport". I sølefeltet på startmenyen skriver du "CMD" og høyreklikker på programikonet som dukker opp - og kjører dette som administrator.

I programvinduet skriver du inn "powercfg -energy" og trykker Enter.

Etter en liten stund vil du finne en rappport - trolig i System32-folderen din.

Rapporten avslører om du har "strømtyver" på PC.en din.

Foto: FOTO:

For eksempel kan den fortelle deg om USB-portene står på, om det er enkelte programmer som står for en stor del av strømforbruket og så videre.

Foto: FOTO:

Rapporten kan bidra til at du kan gjøre justeringer i strømalternativene og/eller endre bruksmønsteret ditt for å få bedre batterilevetid når man er frakoblet strømnettet.

23. Fjern rotet

Ofte har man et titall vinduer oppe samtidig som man gjerne skulle hatt tak i en fil på skrivebordet for å dra inn i et program eller en mappe. I stedet for å iverksette en klikkeseanse som garantert påfører deg musearm før du er halvveis, kan du trykke Windowstasten + Home.

24. Ny skrifttype

Windows 7 har gjort forskjellige forbedringer når det kommer til behandling av skriftstyper.

Liker du fortsatt å skrive personlige brev som du skriver ut og sender med gode gamle Posten, så kan du blant annet sjekke ut skriften Gabriola.

Det er en håndskriftslignende font som også er god å lese.

25. Flyttbare systemfeltikon

Du har kanskje av og til irritert deg over at akkurat ikonet til det programmet som du gjerne vil følge med på i systemstatusfeltet, for eksempel den trådløse tilkoblingen, forsvinner bak «pilen» som gjemmer noen av objektene.

I Windows 7 kan du faktisk flytte og organisere ikonene i systemstatusfeltet slik det passer deg best.

26. Spasertur på oppgavelinjen

Med Windowstasten + T kan du ta deg en «spasertur» på oppgavelinjen. Tastekombinasjonen gjør at du kan bla gjennom alle programmene, mappen og filene som er åpne.

27. Hvor ble hurtigstartsfeltet av?

Den nye oppgavelinjen i Windows 7 er lett å like - og lett å venne seg til. Likevel er det nok noen av oss som vil savne det gode gamle hurtigstartsfeltet der de mest brukte og nyttige snarveiene var plassert. Den er tatt bort i Windows 7, men det er mulig å aktivere den. Slik gjør du det:

Foto: FOTO:

1. Høyreklikk på oppgavelinje og velg Verktøylinjer -> Ny verktøylinje.

Foto: FOTO:

2. I dialogboksen som dukker opp limer du inn følgende i feltet som heter «Mappe»: %userprofile%\AppData\Roaming\Microsoft\Internet Explorer\Quick Launch

3. Trykk «Velg mappe»

4. Pass på at du slår av valget «Lås oppgavelinjen» (høyreklikk på oppgavelinjen og at du har valgt små ikoner (se tipset om mindre oppgavelinje).

5. Høyreklikk på hurtigstartsfeltet som nå skal ha dukket opp på oppgavelinjen og sørg for at «Vis tekst» og «Vis tittel» ikke er valgt.

28. Bakgrunnslideshow

Hvorfor nøye seg med den samme kjedelige bakgrunnen dag etter dag?

I Windows 7 kan du sette bakgrunnen til å skifte så ofte du vil - fra et nytt bildet hvert 10. sekund til så sjelden du vil.

Du kan velge å bruke standardbakgrunnene i Windows 7 - eller du kan velge fra din bildemappe.

Kanskje en bra måte å vise frem bilder på når PC-en likevel står på.

29. Brenn ISO

I tidligere versjoner av Windows har du måtte laste ned egne programmer for å brenne ISO-filer. En ISO-fil er det man kaller et image (bilde) - en nøyaktig kopi - av en CD, DVD eller en harddisk.

For å brenne en ISO fil har man til nå trengt et eget brenneprogram som støtter brenning av ISO-filer.

Foto: FOTO:

I Windows 7 er dette bygd inn i den eksisterende brennefunksjonen. Bare dobbelklikk på en ISO-fil, og vips så kan du brenne den til en CD eller DVD.

30. Minimer vindusrotet

Noen ganger flyter skjermen over av programvinduer og dialogbokser. I Windows 7 kan du rydde skrivebordet raskt.

Ta tak i et vindu og rist det med musen, og de andre vinduene vil automatisk bli minimert.

31. Flytt oppgavelinjen

Har du en liten bærbar PC eller en møindre 16:9-skjerm, så kan høyden på skjermen bli litt i minste laget. Du har kanskje bare 800 punkter eller mindre.

Da kan du skaffe deg litt mer plass ved å flytte oppgavelinjen til Windows. Den kan du ta tak i å plassere på høyre eller venstre side. Det er litt uvant til å begynne med, men det går over med litt øvelse.

32. Låse skjermen

Ønsker du å låse skjermen når du forlater PC-en? Trykk Windows-tasten + L, så går den rett i låsemodus uten at du på trykke Ctrl+Alt+Delete først.

Leter du etter flere hurtigtaster, finner du en oversikt her.

33. Vis skrivebordet

Hvor ble «Vis skrivebordet»-knappen av? Det er ikke opplagt at du finner den første, andre eller tredje dagen du bruker Windows 7.

Men, ta en kikk helt nederst i høyre hjørne på skrivebordet.

Der finner du et lite firkantet felt som skiller seg litt ut fra resten av systemstaturfeltet. Trykk på den og skrivebordet er ryddet.

Les også:

10 tips for en raskere PC

Slik holder du varmen inne

Slik blir du en bedre fotograf

100 nyttige tips i Word

Foto: FOTO:

Denne saken ble første gang publisert 12/01 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også