KJØR: Waze navigerer deg dit du skal, men vær klar over at det mangler en del detaljinformasjon i kartverket Waze bruker.=

KJØR: Waze navigerer deg dit du skal, men vær klar over at det mangler en del detaljinformasjon i kartverket Waze bruker. © HjemmePC

VARSLE: Velger du å varsle om en hendelse, har Waze en enkel guide som gjør at varselet blir så presis som mulig.=

VARSLE: Velger du å varsle om en hendelse, har Waze en enkel guide som gjør at varselet blir så presis som mulig. © HjemmePC

HVEM DER: Trykker du på en Waze-avatar, så får du litt basisinformasjon om brukeren.=

HVEM DER: Trykker du på en Waze-avatar, så får du litt basisinformasjon om brukeren. © Produsent

Spesifikasjoner

Plattform: Android, iOS, Symbian og Windows

Interessepunkter: Nei

Fotoboksvarsling: Ja

Filguide: Nei

Tunnellguide: Nei

Trafic: Ja, brukergenerert

Bruker datatrafikk: Ja

Pris: Gratis

Levert av: Waze.com

Kort sagt:

+ Gratis

+ Morsom

+ Til tider svært god navigering


- En del mangler

- Mangler interessepunkter

- Tar en del oppmerksomhet fra veien

- Ikke norsk tale

- Ledetekster (menyer) kun på engelsk

Waze er en GPS-app for bilnavigering for smartmobiler, laget på dugnad. Den er gratis å laste ned og gratis i bruk. Men, den kan gi en del kostnader på grunn av bruk av datatrafikk i mobilnettet.

Bruker du mobilen som GPS-navigatør, bør du ha en mobil med stor skjerm. Er du på mobiljakt bør du ta en kikk på noen av sommerens råeste mobiler. Ønsker du ikke å bruke mye penger på en mobil, klarer du deg også med en Android-mobil til en drøy tusenlapp.

Waze har lagt til noen elementer som vi kjenner igjen fra både spill og nettforum. Den er rett og slett litt sosial. Hele tanken bak Waze er at brukerne skal dele informasjon, oppdatere kart og varsle om hendelser langs veien. Før du laster den ned fra Android Markets eller Apple App Store, må du være klar over at Waze i Norge på langt nær er en ferdig navigasjonsløsning. Siden det er brukerne selv som "lager" kartene, tar det litt tid å dekke hele landet. For eksempel var ingen av gatene i mitt nærmeste nabolag tegnet inn på kartet. Men, det gjør du selv i Waze. Med et trykk på skjermen, får du opp et ikon av en veivals. Trykker du på ikonet, starter programmet å registrere nye veier.

Som et spill

Waze har tatt i bruk en rekke teknikker vi kjenner fra spillverdenen og fra nettforum. Her får du poeng for alt du gjør. Du får poeng for alt fra bare å kjøre et visst antall mil, for det antall ganger du kjører med Waze, antall rapporteringer, og så videre. I starten begynner du som en Baby-Waze, men kan bygge deg opp til andre nivåer. Du kan også velge ikoner alt etter hva slags humør du er i. Du kan også delta i grupper. For eksempel finnes det grupper som «Vi som pendler E6 nordfra». Ved å delta i en slik gruppe, kan du lettere se og få meldinger som er relevante for deg.

Oppdaterer underveis

Det er mange måter man kan bidra til Waze-samfunnet på. Den beste måten er å slå på Waze hver gang man er ute og kjører. Selv om du ikke bruker Waze for å kjøre en guidet rute, så bruker Waze informasjonen du samler inn mens du kjører til å rette feil i kartverket, beregne gjennomsnittshastigheter og lignende. Ifølge nettsiden til Waze vil kartet automatisk bli oppdatert etter at de har mottatt et sted mellom 20-100 turer. I tillegg kan du underveis sende rapporter om alt fra objekter i veien til fotobokser. Står trafikken stille, vil Waze faktisk også spørre deg om du fortsatt er på veien - og spørre om du vil rapportere inn eventuelle forsinkelser og køer. Det fungerer ofte bra, men den spør også når vi står i kø på en avkjøringsrampe. Et Ja-svar her vil føre til at andre Waze-brukere i området vil kunne tro det er kø, selv om trafikken i realiteten flyter godt på hovedveien.

Fungerer det?

Ja, det fungerer.

Kartene er ikke perfekte, og det er heller ikke guidingen. Men når det er gratis er terskelen for hva man forventer lav, og man aksepterer både feil og mangler lettere enn på en dyr GPS-navigatør.

Waze kan ennå ikke måle seg med for eksempel TomTom, som var en av vinneren i vår store test av GPS-apper i HjemmePC som er i salg nå, men Waze klarer seg likevel ganske bra.

Vi har brukt Waze aktivt i en måneds tid, samt kjørt den i vår faste testrute.

Faktisk klarte Waze det som kunTomTom klarte i vår store GPS-test i HjemmePC i juni: å rute oss riktig ned Østre Aker da vi «uautorisert» skiftet rute fra den planlagte turen ned E6. Den unngikk også U-sving-fellen vår, og kom med samme gode og trafikksikre anbefaling som TomTom. Det Waze ikke har er en god tunnelsimulator eller filguide, og den bommer på enkelte fotobokser.

Vi har også fått feilmelding når den planlagte ruten er for lang (over 200 miles), men denne feilmeldingen har ikke vært konsekvent.

Waze jobber også kontinuerlig i bakgrunnen for å omberegne ruten om det skjer noe på den planlagte ruten som får konsekvenser for estimert ankomsttid. Vi opplevde bare en gang at Waze endret ruten underveis, og da til det verre. Denne funksjonen fører også til at det noen ganger kan virke som Waze planløst rekalkulerer ruten, men dette skyldes nok primært at den forsøker å ta hensyn til trafikkinformasjon fra andre brukere.

Konklusjon

Etter å ha brukt Waze nesten daglig i en lengre periode, må vi si at det er lett å bli hektet. Det er fasinerende å få meldinger om trafikkuhell og andre hendelser før NRK publiserer det på radio. Det gir også en god følelse å kunne sende inn rapporter, for eksempel om glasskår i veien, slik vi opplevde. Det er også gøy å motta meldinger fra andre brukere - og artig å se andre brukere langs veien. Du kan trykke på deres bil og få opp brukernavn og gjennomsnittsfart. Denne funksjonen har vi noen ganger tvilt på. Noen ganger oppgir programmet at det er en Waze-bruker i nærheten, mens en tom vei og skogkledde åser tyder på det motsatte. Hvorvidt det er en feil eller en tidsforsinkelse har vi ikke fått brakt på det rene.

Ulempen til Waze er at den tar mye oppmerksomhet bort fra veien. Det er lett å bli hektet på å sende varsler og annet, så her må man være obs.

Kartverket er heller ikke ferdig, og det mangler mye detaljinformasjon om veier og adresser. Men inntrykket er likevel så godt at det er verdt å prøve.

Siden det er gratis, så bør det ikke være noe som stopper deg.

Spørsmålet på sikt er selvsagt hva Waze skal tjene penger på. Skal de selge informasjon eller reklame? Inntil videre er det bare moro og gratis, så tut og kjør.

Les også:

Test: Minimalistisk mobilhøyttaler

De 10 beste spillene til Android

Test: Kan Motorola Xoom tukte iPad?

Test av bærbar PC: Denne får terningkast 6

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris 0

Vår karakter

Hallvard Lunde, redaktør

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!