© Skjermbilder

Systemkrav

Windows 2000/XP/Vista

3.0 GHz Pentium eller Athlon

1 GB RAM (2 GB med Vista)

Skjermkort med 128 MB RAM og shader 2.0-støtte


Spilltittel: Anno 1404

Utvikler: Related Designs/Blue Byte

Utgiver: Ubisoft

Anno-serien har vært med oss lenge, og hver utgave har bygd videre på forgjengernes vanedannende fundament, samtidig som utviklerne har lagt til nyheter.

Det ferskeste spillet i serien, Anno 1404, fortsetter i akkurat samme stil som før - og er en klar kandidat til tittelen «årets strategispill».

Les også: Test av Asus M60VP (bærbar PC)

Bygg din egen verden

I Anno 1404 får du rollen som koloniherre i en serie øygrupper.

Du starter med et skip og nok ressurser til å bygge en liten koloni, og må sørge for at denne vokser og blir sterk, samtidig som du holder den trygg og passer på at de stadig mer kravstore innbyggerne får det de vil ha.

I begynnelsen er ikke innbyggerne dine særlig vanskelige å tilfredsstille.

De vil ha litt enkle klær, muligheten til å gå i kirke, og litt fisk på tallerkenen.

Når de får disse tingene vil de gradvis bli rikere, og gå opp i nivå.

Hvert nivå bringer med seg nye skatteinntekter for deg - men også nye behov som må tilfredsstilles.

Noen varer er enkle å produsere. For å få fisk trenger du bare en fisker og tilgang på sjøen.

For å få noe slikt som bøker trenger du imidlertid en tømmerhugger, en papirmølle og en plantasje som dyrker indigo (fargestoff) - samt en bokbinder, selvfølgelig.

Ikke alle ting kan lages på samme øy, så dermed må du utvide.

Les også: 10 trinn til raskere PC

Omfattende samfunnsmaskineri

Etter hvert ender du opp med flere øyer under din kontroll, for å sikre tilgangen av varer og ressurser som kolonien din trenger.

For å frakte varer mellom koloniene trenger du skip, som du kan sende i skytteltrafikk for å holde imperiet i gang.

Resultatet blir et intrikat samfunnsmaskineri, og det er lett å bli stolt av det du lager i spillet.

Du må også lage arabiske kolonier, fordi noen av behovene til europeerne du starter med krever ting kun araberne kan lage (som krydder og indigo).

Samtidig får araberne etter hvert behov for varer som europeerne må produsere, og på den måten er folkegruppene alltid avhengig av hverandre for å komme videre.

Dette forholdet sørger for en veldig interessant dynamikk, og bidrar til at du alltid har en rekke ting som må gjøres for å komme videre.

Det er kanskje nettopp dette som gjør Anno 1404 så uhyggelig vanedannende.

Uansett hvor lenge du egentlig planlegger å spille, blir du sittende mye lenger.

Det er alltid noe som må ordnes før du slutter, og ett eller annet du må se resultatene av før du kan lagre for kvelden.

At spillet hele tiden holder deg opptatt sørger dessuten for at tiden flyr i superfart.

Spillet har også nok innhold til å holde deg fastlåst en stund. Her får vi en stor kampanje og flere gigantiske, frittstående oppdrag. Det eneste vi mangler er en flerspillermodus.

Les også: Alle våre spilltester

© Skjermbilder

Les hele saken
Test av Gosthbusters - The Videogame

Test av HP Envy 13 (bærbar PC)

">

Spesifikasjoner

Produsent Ubisoft
Pris

Konklusjon

Anno 1404 er et stort og intrikat spill, men det er ikke særlig vanskelig å lære.

Det som er utfordringen er å legge spillet fra seg, for dette er et spill av den typen som griper tak i deg og ikke slipper før vekkerklokka ringer på morgenen, og du innser at du må på jobb.

Hvis du liker spill hvor du får skape og bygge, er Anno 1404 midt i blinken.

Lite er så tilfredsstillende som å bygge opp et velfungerende samfunnsmaskineri, og så lene seg tilbake og se at det hele fungerer slik du planla.

Les også:

Test av Gosthbusters - The Videogame

Test av HP Envy 13 (bærbar PC)

Vår karakter

Hallvard Lunde, redaktør

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!