Mange offentlige tjenester krever at brukeren identifiserer seg. Når tjenestene er nettbaserte, kan identifisering være en komplisert prosess, som krever ulike pin-koder, nøkkelkort og mobiltelefon.

Det skal det bli en endring på i 2009, lover Regjeringen, som foreslår å bevilge 80 millioner kroner til å ferdigstille en felles elektronisk identifikasjon (eID) for innbyggerne.

- Med et felles system for sikker pålogging blir det enkelt og greit å bruke offentlige tjenester på nett. "P in-kode-kaoset" for innbyggeren skal vi løse med felles infrastruktur for eID. Målet er at innbyggerne skal kunne logge seg på alle offentlige tjenester ved å bruke det samme systemet, uavhengig av om tjenestene kommer fra for eksempel skatteetaten, NAV eller kommunen, sier fornyingsminister Heidi Grande Røys i en kommentar til Statsbudsjettet.

LES OGSÅ: Halvorsen lover lavere rente

For de enkelte offentlige virksomhetene er eID forutsetningen for å kunne legge om mest mulig av tjenesteytingen over fra papir til nett, og for å utvikle mer avanserte tjenester.

- Elektronisk forvaltning er et av regjeringens viktigste tiltak for fornying av offentlig sektor. Innbyggerne vil få flere og mer avanserte tjenester der de vil kunne få løst saken sin uten å måtte møte personlig eller sende et brev, sier Grande Røys.

LES OGSÅ:

Her skal veiene bli bedre

Billigere barnehage

Les hele saken
Les alt om:

Hallvard Lunde, redaktør

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!