Grafikkort som gir bakoversveis
Test: Asus EAH4870
Etter to serier med middels resultater bekrefter ATI at alle gode ting er tre. HD4870 setter standarden fremover.
Spesifikasjoner Asus EAH4870
Grafikkbrikke: RV770
Kjernefrekvens: 750MHz
Minne: 512MB GDDR5
Minnebåndbredde: 256-bit
Minnefrekvens: 1800MHz
Det siste året er det NVIDIA som har stått for grafikkracerne og har derfor fått våre anbefalinger til spill. Kort som GeForce 8800GT har ikke bare stått for overlegen ytelse, men har også vært tilgjengelige til en billig penge. Radeon-kort i HD2000- eller HD3000-seriene fra ATI har vi rett og slett ikke greid å få til tilfredsstillende resultater med. Denne gang står vi ovenfor et Radeon HD4870, basert på den nye RV770-kjernen og med GDDR5-minne. Med enda flere transistorer, ny minnekontroller og generelle forbedringer ser det nok en gang lovende ut, i hvert fall på papiret.
Ytelsesmessig gir HD4870 oss nesten bakoversveis i forhold til kort vi anså som gode for bare noen måneder siden. Her har ATI virkelig gjort forbedringer og vi ser på det som en god ting at konkurransen er i gang for alvor igjen. Sørg for å ha et godt ventilert kabinett. HD4870 blir mildt sagt glovarmt på grunn av høy varmeutvikling og lav viftehastighet. Har du planer om å kjøre CrossFire er det også en stor fordel hvis hovedkortet har to «slotter» mellom hvert PCIe 16x-spor, slik at det blir pusterom mellom kortene. I verste fall ender det øverste kortet med å sluke glovarm luft og maskinen blir ustabil.
Asus har gjort mest mulig ut av et standard HD4870-kort. I bundlen kommer det vanlige settet kabler, og spillet Alone in the Dark. Vi håper de kommer tilbake med en variant som har en egen kjøleløsning også, men enn så lenge fungerer referansekjøleren så lenge du ikke har en tett kasse.
Les også: Kjøp riktig grafikkort
|
EAH4850 (X48) |
EAH4850 (X48 CF) |
EAH4870 (X48) |
EAH4870 (X48 CF) |
3DMark06 |
11679 |
15030 |
13075 |
15387 |
3DMark Vantage |
P6274 / X2846 |
P9340 / X5215 |
P7318 / X3609 |
P10382 / X6516 |
Call of Juarez, 1600x1200, 4xMSAA |
30,7 |
61,6 |
38,5 |
77,4 |
Call of Juarez, 1920x1200, 4xMSAA |
26,3 |
53,2 |
33,7 |
68 |
Crysis , 1280x1024, High |
42,26 |
40,32 |
48,98 |
46,52 |
Crysis , 1600x1200, High |
31,95 |
34,90 |
38,55 |
44,37 |
Crysis , 1920x1200, High |
27,06 |
32,12 |
32,58 |
40,43 |
Quake 4, 1280x1024, Ultra, 8xAA, 8xAF |
73 |
89 |
81 |
92 |
Quake 4, 1600x1200, Ultra, 8xAA, 8xAF |
58 |
82 |
73 |
90 |
Quake 4, 1920x1200, Ultra, 8xAA, 8xAF |
52 |
76 |
65 |
89 |
Company of Heroes, 1920x1200, DX9, 4xAA |
93,4 |
154,6 |
112,9 |
178,1 |
Company of Heroes, 1920x1200, DX10, High |
52,0 |
73,2 |
63,7 |
96,9 |
Testmaskinens strømforbruk, idle |
98W |
153W |
146W |
237W |
Testmaskinens strømforbruk, benchmark |
161W |
242W |
206W |
360W |
Denne saken ble første gang publisert 29/09 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.