I kveld er det duket for Apple-lansering i San Francisco. Som vanlig vrimler det av spekulasjoner i forkant.

Mens erkefienden Microsoft teppebomber publikum og media med pressemeldinger og testversjoner av sine produkter i måneder og år før de kommer i butikkene, har Apple alltid valgt motsatt strategi, å holde fullstendig kjeft fram til lanseringsdatoen.

LES OGSÅ: Tetter igjen iPhone-hull

Det har vist seg å funke rimelig bra. Det finnes nemlig så mange Apple-frelste i verden at spekulasjoner om hva selskapet har på gang av nye produkter og teknologi nesten utgjør en egen nettsted-nisje.

Dermed bedrives også en kontinuerlig gratis markedsføring for Apple, før data- og elektronikkbransjens mest forutsigart kledde mann inntar podiet i San Francisco. Det skjer omtrent to ganger i året.

Denne høsten er intet unntak. Allerede for en måned siden skrev Klikk om at en ny iPod Touch med 64 GB lagringsplass kan være på gang. Det er lett å la seg fange av hypen, særlig når selskapet stadig lager ledende produkter.

I dag spekulerer det engelske dingsenettstedet Stuff i at iPod Nano kommer i en ny versjon med mobiltelefon. Det er også spekulert i en abonnementsbasert Itunes.

LES OGSÅ: - Iphone er ubrukelig

Så får vi se om Steve Jobs trekker nye ess opp av sin høyhalsede svarte genser. Klikk følger lanseringen og kommer tilbake med mer i kveld.

Les hele saken

Hallvard Lunde, redaktør

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!