WiMP hever lydkvaliteten

Bedre lyd fra WiMP

Nå pusser WiMP opp sitt enorme musikkbibliotek for å kunne gi deg bedre lydkvalitet.

WIMP: Nå skal den norske streaming-tjenesten tilby bedre lydkvalitet.
WIMP: Nå skal den norske streaming-tjenesten tilby bedre lydkvalitet. Foto: Produsent
Sist oppdatert

Streaming har tatt totalt over for CD-en, men mange savner CD-ens lydkvalitet. Streaming-tjenester som Spotify og WiMP er nemlig ikke i nærheten av å levere like god lydkvalitet som den gode gamle CD-en gjør.

Undersøkelser som den norske streaming-tjenesten WiMP har gjort, viser at 40 % av brukerne er villige til å betale ekstra for å få bedre lydkvalitet. Derfor er de nå i gang med å konvertere hele sin katalog på rundt 20 millioner låter til nye og bedre lydformater.

Hele tiden har du som bruker hatt muligheten til å stille inn mellom såkalt "Høy lydkvalitet" og "Normal lydkvalitet" i WiMP-avspilleren. Til nå har dette vært formatene 64 kbps AAC+ og 256 AAC. Nå heves dette til 96 kbps AAC+ og 320 kbps AAC.

FLAC

Samtidig, og kanskje enda mer interessant for lydentusiastene, setter WiMP i gang betatesting av et mulig Premium-abonnement med strømming av tapsfri lyd i form av FLAC. FLAC står for Free Lossless Audio Codec, og leverer CD-lyd, men er rundt 30 % mindre lagringskrevende enn tapsfri WAV-format.

I første omgang er det et begrenset antall brukere som skal teste FLAC på Android-enheter, Sonos og BlueSound. Legg merke til at Squeezebox ikke får være med på FLAC-testingen, muligens fordi Logitech har gitt opp satsingen på Squeezebox. WiMP fôrer i dag Squeezebox med MP3 i 256 kbps.

Tapsfri kilde

Siden starten, har WiMP fått levert musikken fra plateselskapene i ymse formater. Noe av dette har vært av ganske dårlig kvalitet. Om du har lagt merke til at noe av musikken fra WiMP låter dårlig, er dette antakelig på grunn av at dårlig kildemateriale har blitt transkodet til AAC+, AAC og MP3.

For å få full kontroll over lydkvaliteten samler WiMP nå inn musikken på nytt, i form av tapsfrie lydformater. Deretter kodes så musikken på nytt ved hjelp av Dolby Media Generator. WiMP har samarbeidet med Dolby og mastering-eksperten Chris Sansom i Propeller Mastering (som har jobbet med artister som Bernhoft, Bertine Zetlitz, Motorpsycho, Marit Larsen, Siri Nilsen, Christel Alsos m.fl.) for å finne de aller beste innstillingene. På denne måten skal de få maksimal lydkvalitet ut av AAC+ og AAC-formatene.

WiMP har publisert en omfattende artikkel om prosjektet som vi anbefaler alle lydinteresserte lesere å ta en kikk på.

Denne saken ble første gang publisert 13/02 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også