Russiske veteranbiler

Sovjetiske pampebiler på rekke og rad

Leonid Bresjnev bedugget bak rattet på sin krasjede Rolls Royce, Josef Stalin i baksetet i en pansret ZiS-Sovjet limousin og Nikita S. Khrusjtsjov som vinker med lua ved bakdøra på en annen sovjetisk luksusbil.

Sist oppdatert
Å LEONID, Å LEONID: Bresjnev hadde et 20-talls luksusbiler. Denne Rolls en fra 1966 krasjet han i fylla i MOskva i 1980. Vraket og en dukke av presidenten ser du på Rigas motormuseum.
Å LEONID, Å LEONID: Bresjnev hadde et 20-talls luksusbiler. Denne Rolls en fra 1966 krasjet han i fylla i MOskva i 1980. Vraket og en dukke av presidenten ser du på Rigas motormuseum.
STORT: Rigas motormuseum er lett å se - når man først kommer dit.
STORT: Rigas motormuseum er lett å se - når man først kommer dit.

Bilmuseet i Latvias hovedstad Riga huser en imponerende samling av pampebiler fra Kreml. Kreml-samlingen tar en hel langside i det romslige museet, og først ut er et par Packard 8 sylindrede limousiner - som var Josef Stalins favoritt frem til han beordret egen Sovjetisk produksjon av statsbiler.

På 30 og 40-tallet kom mange biler til Sovjet, mange som gaver, og de fleste av bilene var amerikanske.

Stalins panserbil

Så følger de sovjetiskproduserte bilene, designmessig tydelig inspirert av dollarglisene. En Pansret ZiS-limousin, modell 115-S fra 1949, med dukke av Stalin i baksetet vekker oppsikt bak den første Sovjetiske luksusbilen. Førstnevnte, en ZiS 101 fra 1937 er eldre og ikke pansret, men først i produksjonsrekken av Sovjetiske luksusbiler.

Hvor var Stalin?

Panserbilene ble produsert i totalt 40 eksemplarer på Stalins ordre. Historien sier at når Stalin forlot Kreml var det alltid fem like biler på rad. I en av dem befant Stalin seg, ettersigende på gulvet. Bakgrunnen var angst for attentat. Vekta på 7,3 tonn og imponerende tykke panserplater og glassruter skulle beskytte despoten brukbart, hvis et eventuelt angrep i det hele tatt ble rettet mot riktig bil. Packarder fra motsatt side av jernteppet har ganske sikkert stått modell for flere av bilene, som ZiL-en fra 1965, som var den første Sovjetiske bilen med V8-motor.

Jålebukken og fyllekjøreren Leonid

Så flere USA-inspirerte biler, komplette med halefinner - og kromstjerner mot rød plastbakgrunn. Disse bilene heter ZiL, nærmere bestemt ZiL 111- Gaz - 13 "chaika", bilmerket de sovjetiske lederne etterhvert foretrakk, og som var Nikita Khrustsjevs favoritt. En dukke av han vinker da også fra den åpne bakdøra på en av doningene. Bilen har mange fellestrekk med amerikanske 50-tallsbilder; antydning til finner, masse krom, ikke minst i den store grillen. Limousinen Zim Gaz 12, er en 1956-modell, sort, og yter 90 hestekrefter. Det var en tilsvarende bil førstesekretær Nikita S. Khrusjtsjov ga i gave til Einar Gerhardsen da den norske statsministeren under et offisielt besøk i Moskva i 1955. Gerhardsen brukte bilen: Blant annet da han ankom Slottet på morgenen 21. september 1957, da kong Haakon var død, ble han kjørt i sin Zim.

Gave fra Richard Nixon til Leonid Bresjnev

En amerikansk bil med en spesiell historie; en Lincoln Continental Town car, en bil som Bresjnev fikk i gave av Richard Nixon da han besøkte USA i 1973.

Rekken avsluttes av et vrak, men ikke et hvilket som helst vrak: En 1966 Rolls Royce Silver Shadow med en voksdukke av Leonid Bresjnev bak rattet. Bresjnev var en jålebukk, og hadde et 20-talls luksusbiler i sitt eie, de fleste vestlige biler. Rollsen krasjet han i Moskva i 1980, etter alle solemerker med betydelig over 0,5 i promille.

Bilen kom til museet fra Moskvas by-militære divisjon på 1980-tallet. Museets tredje Bresjnev-bil er en Mercedes Benz 280 SEL, som ble gitt i gave til Bresjnev fra den Øst-Tyske kansleren Erich Hoenecker i 1980.

Hvordan havnet bilene her?

MOTORMUSEUM: Du kan ta bussen fra Riga sentrum til Rigas motormuseum.
MOTORMUSEUM: Du kan ta bussen fra Riga sentrum til Rigas motormuseum.

Bil-donasjonene fra det Sovjetiske militæret da jernteppet begynte å rakne, sammen med at bilfabrikken Zil i Moskva valgte å gi en rekke luksusbiler til museet på slutten av 1980-tallet la grunnlaget for museet, som i dag drives av Latvian Antique Automobil Club.

Også en ZiS 110 B, cabriolet fra 1950 kan beskues - denne overklassebilen ble laget i svært begrenset antall - men passet kanskje fint for Sovjet-fiffen en sommerdag langs Jurmala-stranda utenfor Riga, som var sommerutfartssted for pampene. Nettopp dette at Latvias Østersjøkyst og lange strand ble hyppig besøkt av Sovjet-topper kan være noe av årsaken til at så mange gamle luksusbiler fra Sovjet-tiden nå befinner seg i Riga.

Kanskje har flere av disse stasbilene kjørt opppover dagens "Frihetsgate" i Riga sentrum, tidlige Lenin-gaten og Hitlergaten, under helt andre statsformer og rammebetingelser for Latvias befolkning enn dagens ¿.

Lada og Moskvitsj

Ellers gir museet et interessant innblikk i biler og motorsykler fra tid og en del av Europa som var avstengt fra vår. Noen av modellene har vært å se på norske veier, men her det mye godbiter. Kanskje mest for bil- og motorinteresserte, men bilene, dekalene og miljøene utstillerne har valgt å lage, gir et spennende innblikk i livet bak jernteppet - og må sies å være svært unikt.

Mange motorinteresserte nordmenn vil se kjøretøy de sjelden har sett, og kjøretøy som vekker nostalgien for den litt eldre garde; Moskvitsj, Volga, Pobeda og Lada. Heller ikke mopeder og motorsykler fra CZ og URAL og JAWA er det mange igjen av på norske veier.

Biler for Tsar Nikolay og Den Røde Arme

Mange Sovjetiske biler og ikke minst biler produsert i Latvia er fremmed for nordmenn. Moskowitc, Volga, Lada har vi hørt om. Russo-Baltique og Ford Vairogs V8, lisensprodusert 1930-talls USA Ford, og en egendesignet Reaf fra 1950 ble laget på bilfabrikken i nettopp Riga. Førstnevnte opprinnelig på ordre fra Tsar Nicolay II , senere okkupasjonsmakten Sovjet og Den Røde Arme.

DEN RØDE STJERNE: Sovjetisk bil!
DEN RØDE STJERNE: Sovjetisk bil! Foto: Thor Olav Moen

Motorsykler og racerbiler

En odde bil er så absolutt også 1962 modellen ZIL 112S, en toseters sportsbil laget i Moskvas bilfabrikk - og først ut i Sovjetisk sportsbilproduksjon med differensialsperre, skivebremser og radialdekk. Det kunne sannelig trenges for å håndtere maskinen med en åttesylindret motor på nesten seks liter som leverte 230 bremsehestekrefter og en toppfart på 260 km/t.

I tillegg til over hundre biler av østlig og vestlige opprinnelse, er det utstilt mange motorsykler, de fleste av østeuropeisk produksjon.

Denne saken ble første gang publisert 09/09 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også