Hai-akvarium og rakettskjold

Verdens ti største yachter

Ikke alle sliter med synkende økonomi. Superyacht-industrien flyter overraskende godt, og strekker seg langt for kundene. Men koner og kjærester skaper hodebry med vanvittige ønsker.

Super-yachts
Super-yachts Foto: Privat
Sist oppdatert
Det spares ikke på noe når rikingene handler båt. Svømmebasseng,
ubåt og gedigne trappekonstruksjoner hører med.
Det spares ikke på noe når rikingene handler båt. Svømmebasseng, ubåt og gedigne trappekonstruksjoner hører med. Foto: Privat
Eclipse
Super-yachts
Eclipse Super-yachts Foto: Privat
Super-yachts
Super-yachts Foto: Privat

Ancona, en vakker, men ikke spesielt velstående by i Nord-Italia, huser en av verdens få byggere av megayachter for de mega-rike - CRN Spa. Selv om selskapets kunder legger beslag på en nisje, er det etter deres beregninger bare 1500 mennesker på hele kloden som er rike nok til å vurdere en båthandel akkurat her.

De 1500 personene er ikke dem du forventer.

- Jeg vet navnet på alle våre kunder, og de er ikke berømte. Du har nok aldri hørt om dem, smiler båtverftets styreleder, Lamberto Tacoli.

Mega-yachtverdenen er altså ikke reservert for fotballspillere eller Hollywood-stjerner, men internasjonale forretningsmenn (og det er menn - firmaet har til gode å kapre sin første kvinnelige kjøper). Vi snakker om milliardærer. Den type "gentlemen" som ikke er vant til å høre ordet NEI.

Vi vanlig dødelige ankommer ikke Ancona med 700 millioner kroner "på lomma" som det kreves for firmaets 80-meter - den største yachten de har bygget - men det er gratis å komme med ideer om tilbehør. For eksempel et akvarium med haier, takk.

- Akvarier er ikke uvanlig, vi har bygget mange båter med store fisketanker. Haier? Hvis akvariet er stort nok, hvorfor ikke? Nikker salgssjef Matteo Belardinelli.

Ubåt?

- Vi er aldri blitt spurt om akkurat det, men det finnes en eller to yachter der ute med ubåter. Det ville bli en utfordring, men vi er i stand til å gjøre det.

Løveinnhegning?

- Hmmm. Vi kan skaffe omtrent alt, men noen ganger må vi sette foten ned. Enkelte kunder innser ikke at de egentlig ikke ønsker de tingene som plutselig faller inn i deres rike hoder. Vi ønsker bare at de skal nyte båten og ha maksimal livskvalitet, sier Belardinelli.

Les også:

Fløy mellom rådhustårnene

Vi Menn pikene Camilla Cecilie og Christina

Hunden var viktigst

Roman Abramovichs yacht har tiltrukket seg enorm oppmerksomhet både på grunn av båtens størrelse (160 meter) og eier. Den er verdens største og dyreste superyacht noensinne, kostet mellom seks og sju milliarder kroner og har et mannskap på 60.
Roman Abramovichs yacht har tiltrukket seg enorm oppmerksomhet både på grunn av båtens størrelse (160 meter) og eier. Den er verdens største og dyreste superyacht noensinne, kostet mellom seks og sju milliarder kroner og har et mannskap på 60. Foto: Privat
Eclipse
Super-yachts
Eclipse Super-yachts Foto: Privat

Underlige forespørsler er noe yachtbyggere av dette kaliberet må forholde seg til jevnlig. For få år siden dukket en amerikansk kunde opp som hadde signert en kontrakt om å kjøpe en 43 meter lang yacht innen to timer. Båten hadde en prislapp på drøyt to hundre millioner kroner.

- Interiør og farger interesserer meg midt i ryggen. Det eneste jeg bryr meg om, er sikkerheten til hunden min. Båten er nemlig en gave til vofsen.

Men på båter er det mange store hull og åpninger som en liten hund kan falle gjennom, forklarer Belardinelli. Til slutt brukte amerikaneren ni nye millioner på å dekke til alle hull med glass og netting.

- I og med at han ikke stilte andre krav, var vi litt nervøse da vi leverte båten i Monte Carlo. Men han var fornøyd med alt, og døpte båten Katie - etter hunden, ler Belardinelli.

I verftet i øyeblikket ligger en halvferdig 58-meter. Kjøperen har bedt om at den skal males slik at den ligner et militærfartøy. Akter vil det være en "flytende garasje" med flere speedbåter. Når døren åpnes, vil vann strømme inn og fylle garasjen, og tillate eieren å kjøre ut. Mest sannsynlig i en smoking og med en martini (shaken but not stirred) i hånden. Når de kommer tilbake, etter å ha avverget en atomkrise og nedlagt noen vakre kvinner, er det bare å kjøre om bord igjen og forsegle porten. Spesialpumper vil da tømme garasjen.

En annen av deres yachter har en 7,5-meter seilbåt på øvre dekk, som kan løftes ned på og opp av vannet med en spesialkonstruert kran.

Milliardærkundene er selvsagt travelt opptatte mennesker, så når det gjelder interiør og pynting, må yachtbyggerne ofte forholde seg til koner og kjærester. Som skaper særegne utfordringer i seg selv.

Super-yachts
Super-yachts Foto: Privat

En frue, kona til en østeuropeisk gentleman, brukte over 30 millioner kroner på Swarovski-krystaller, som var festet til alt mulig. I det ferdige fartøyet matchet lysekrona i spisesalen øredobbene til gjestene. Den samme fruen forlangte også en ekte vedpeis, rett ved siden av teppet av silke og kasjmir til 7000 kroner kvadratmeteren.

Styreleder Lamberto Tacoli advarer den motebevisste seileren.

- Det tar cirka tre år fra bestilling av båt til levering. I løpet av de årene forandrer smaken seg, og det gjør ofte kvinnene også.

En kjøpers elskerinne instruerte verftet til å dekke alt interiør med svart marmor. Så kom kona hans på banen og ba dem forandre på alt

Det finnes selvsagt et unntak. En kunde understreket følgende: "Ikke slipp kona mi om bord. Denne båten er min. Jeg vil bestemme alt."

Fire millioner i uka

For slike båtfolk er båten deres annet hjem, et tempel på sjøen, skreddersydd deres drømmer. Andre tenker også business og båtens potensial som utleieobjekt. En av yachtene til CRN, Maraya, er blitt chartret flere ganger av rapartisten P Diddy (som bare har en formue på rundt 2,5 milliarder kroner og dermed ikke kommer inn i 1500-klubben), til den nette ukepris av snaut fire millioner kroner.

Denne praktfulle yachten ble opprinnelig bestilt av prins Jefi Bolkiah av Brunei. Byggingen ble avbrutt i 1998 og fartøyet forble uferdig til sjeik Mohammed bin Rashid garanterte for båtprosjektet som endte med en prislapp på snaut to milliarder kroner.
Denne praktfulle yachten ble opprinnelig bestilt av prins Jefi Bolkiah av Brunei. Byggingen ble avbrutt i 1998 og fartøyet forble uferdig til sjeik Mohammed bin Rashid garanterte for båtprosjektet som endte med en prislapp på snaut to milliarder kroner. Foto: Privat
En av yachtene til den saudiarabiske kongefamilien, og den største som ble bygget i det 20. århundre. Bare interiøret tok 15 måneder å fullføre.
En av yachtene til den saudiarabiske kongefamilien, og den største som ble bygget i det 20. århundre. Bare interiøret tok 15 måneder å fullføre. Foto: Privat

Ofte kommer kjøperne, sleipe forretningsfolk som de er, uanmeldt til verftet for å sjekke fremdriften til deres nye leketøy.

Super-yachts
Super-yachts Foto: Privat

- En amerikansk fyr ringte kontoret og spurte om jeg kunne se ham. Jeg sa nei. Se ut av vinduet, sa han da. Han fløy helikopter rundt verftet, lente seg ut av vinduet, gaplo og ga oss finger'n, forteller Belardinelli.

Under bygging nå, og to år unna levering, er en 80-meter, den største båten verftet noen gang har gitt seg i kast med. Kunden er en navnløs mann fra Midtøsten. En konge? "Ikke ennå," er svaret. Det ferdige fartøyet vil ha egne lugarer til åtte livvakter. Toppdekket er eierens private domene. Her vil det blant annet være en frisørsalong med heltidsansatte proffer, eksklusivt for fruen.

Denne båten har, i likhet med andre kjempeyachter, alt tenkelig teknologisk utstyr. Deriblant overvåkingskameraer som tillater eieren å følge med på hva alle driver med.

Selve sjøsettingen av disse gigantiske leketøyene er en stor lokal happening i seg sjøl. For verftets ledelse er det alltid nervepirrende. Tolv spesialhengere blir leid inn for å frakte båten fra hallen til rampen, til en kostnad av drøyt sju millioner kroner dagen. Prosessen styres med fjernkontroll av en flegmatisk veteran med sneipen i kjeften.

Finanskrisen feide vekk mange skipsverft. CRN valgte ikke å spekulere i kunder, en meget klok avgjørelse. Nå er tidene bedre igjen, og selskapet har ordre på yachter som både er 50, 60 og 74 meter lange - fartøy til nesten 200 millioner kroner. Men de har ingen intensjoner om å utvide til "ultra-mega-yachter" av den typen som nylig ble kjøpt av Chelsea-eier Roman Abramovich. Hans 160-meter digre Eclipse er verdens største, og har to landingsplasser for helikoptre og en fluktubåt.

Superyachten ble levert til
sultanen av Oman i 2008 som
erstatning for en litt mindre
megayacht. Båten er 155 meter
lang, består av seks svære dekk
og har overnattingsplass til 70
gjester. Mannskapet teller utrolige
154 mann. Om bord finnes også
en konserthall med plass til et
50-manns stort orkester.
Superyachten ble levert til sultanen av Oman i 2008 som erstatning for en litt mindre megayacht. Båten er 155 meter lang, består av seks svære dekk og har overnattingsplass til 70 gjester. Mannskapet teller utrolige 154 mann. Om bord finnes også en konserthall med plass til et 50-manns stort orkester. Foto: Privat

Går man noen hundre år eller tusen år tilbake, bygde fiffen kjempesvære slott. I dag er slottet byttet ut med en yacht. Både det russiske og asiatiske markedet har ekspandert.

Super-yachts
Super-yachts Foto: Privat

- Der er nye milliardærer i land som Brasil, India og Kina, men ikke alle milliardærer ønsker å kjøpe båter. De har ennå ikke yachtkulturen i seg. Men kanskje om ti år kan kundekretsen komme herfra, sier Tacoli.

Hvis du tror du vil bli milliardær til neste år, må du handle raskt. Neste ledige levering er allerede skjøvet til 2015. Et lite problem er det dog: Depositumet på ti prosent.

Les også:

Pass deg for politiet

Her produseres Norges neste kampfly

Jentene som elsker å reise og slikke sol

Denne egyptiske presidentyachten er ikke bare en av verdens største, men også en av de eldste. Bygget i 1865 i London og øremerket for kongen av Egypt. Brukes i dag som øvingsskip for Marinen.
Denne egyptiske presidentyachten er ikke bare en av verdens største, men også en av de eldste. Bygget i 1865 i London og øremerket for kongen av Egypt. Brukes i dag som øvingsskip for Marinen. Foto: Privat

Denne saken ble første gang publisert 31/08 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også