Til Japan i rekordfart

Aldri har norsk laks brukt kortere tid på reisen til Japan. Bli med fra Skjervøy til servering i Tokyo – på kun 67 timer! Aldri har norsk laks brukt kortere tid på reisen til Japan. Bli med fra Skjervøy til servering i Tokyo – på kun 67 timer!

PÅ VEI til Japan ganske snart...
PÅ VEI til Japan ganske snart...
Sist oppdatert
FORNØYDE laksespisere i Tokyo. 67 timer etter at fisken svømte i merden i Nord-Troms.
FORNØYDE laksespisere i Tokyo. 67 timer etter at fisken svømte i merden i Nord-Troms.
SUSHIKOKKEN berømmer Aurora-laksen.
SUSHIKOKKEN berømmer Aurora-laksen.
KLAR FOR AVGANG: Airbusen er lastet med sju tonn laks, destinasjon Tokyo.
KLAR FOR AVGANG: Airbusen er lastet med sju tonn laks, destinasjon Tokyo.

Fredag kl. 09.51: - Kom igjen! Saltvannet spruter i alle retninger idet Kurt-Einar Karlsen haler en femkilos laks ut fra ventemerden. Fabrikksjefen tar et solid grep om spolen og viser den stolt fram, mens vår svømmende venn spreller viltert og er mest ivrig etter å komme ut i vannet igjen.

Lite vet laksen om at den snart skal krysse halve verden på rekordfart.

Ny laksetype

- Før vi begynte samarbeidet med japanerne, hadde jeg aldri smakt sushi. Men nå er jeg blitt helfrelst, sier fabrikksjef Karlsen, idet han hiver laksen ut igjen til de andre i merden.

Japan er verdens største marked for fisk. I løpet av ett år spiser hver japaner i snitt hele 67 kilo fisk, 20 kilo mer enn Ola nordmann. Men japanerne spiser mindre norsk laks enn før. For å snu denne trenden, har eksportgiganten Lerøy siktet seg inn mot det mest japanske av alt, nemlig sushi- og sashimimarkedet.

- Hemmeligheten bak Aurora salmon er å ta utgangspunkt i våre naturlige fordeler her oppe i nord, med kaldere sjøvann og sterkt varierende lysforhold, forklarer Stig Nilsen, daglig leder i Lerøy Aurora.

Mens temperaturen i vannet lenger sør i Norge gjerne når 20 grader på sommeren, blir det ikke varmere enn 11-12 grader oppe i nord. Dette gjør at laksen vokser saktere og blir strammere i fisken, som er viktig for sushispiserne.

Dessuten er lysforholdene unike, med lys hele døgnet om sommeren og mørk vinter. Ut fra dette er det opp til oppdretterne å sørge for at fisken blir fôret med sammensetning av næringsstoffer, optimal mengde og til rett tid.

Bruker nordlyset

I tillegg til fôr og lokaliteter er nettopp merkevaren Aurora salmon en viktig del av konseptet. For japanerne elsker nordlyset. Japanske turoperatører arrangerer firedagers "nordlysturer" til Tromsø, hvor deltagerne bytter på å holde beredskap utenfor hotellet hele natten for ikke å gå glipp av det grønne lyset.

Hvorfor er japanerne så gale etter nordlyset?

- For oss japanere representerer nordlyset noe spesielt og romantisk, som mange ikke får oppleve i løpet av livet sitt, forteller direktør Naoki Kaneko hos den japanske importøren Ocean Trading.

På Skjervøy har klokka akkurat passert to på ettermiddagen. Sjåfør Jan Roar Lorentsen har tollpapirene i hånda da vi hopper ombord og setter kurs for de finske skoger, med rundt 20 tonn laks i lasterommet.

Etter å ha kjørt et kvarter blir poenget med kjettingene tydelig. Fem meter nedenfor veikanten i retning fjorden ligger et vogntog som har havnet litt for langt ut i veikanten. Lorentsen rister på hodet.

- De norske veiene er altfor smale, og det virker heller ikke som de tenker på veistandarden når de bygger nye fiskefabrikker, sukker han.

Rett øst

Endeløse finske skoger, snøvær og et sjåførbytte senere ruller vogntoget inn på Vantaa-flyplassen i Helsingfors. Bilturen har tatt i underkant av et døgn, og allerede er mer enn halvparten av reisetiden unnagjort.

- Flyrutene fra de store flyplassene i Vest-Europa til Asia går alle over Finland. Ved å starte flyturen i Helsingfors, sparer vi inn to timer med både tid og drivstoff, sier Visepresident Timi Riihimäki i Finnair Cargo

Finnair Cargo flyr rundt 85 tonn norsk laks i uka. Det aller meste av dette går til Japan. Det meste av laksen kommer fra Nord-Norge, for herfra er reduksjonen i transporttid størst.

Kveldens fly til Tokyo Narita er en Airbus A340-maskin, og rundt sju tonn av totalvekten på 225,6 tonn er Aurora salmon fra Skjervøy. Resten av lasten sendes samme kveld med et annet fly til Osaka, den nest største byen i Japan.

61 tonn flybensin og ni timer senere kan jeg strekke beina på japansk jord. Det har gått nøyaktig 35 timer og 45 minutter siden lastebilen forlot Skjervøy.

Til sammenligning tar det vanligvis rundt 24 timer å kjøre et vogntog til Oslo med fisken. Aldri har det gått raskere å sende fisk til den andre siden av verden. Allerede samme natt går den ut for salg på fiskemarkedet.

Like fersk

- Laksen vi selger her i Japan, er like fersk som flere steder i Norge, forteller Ola Brattvoll, markedssjef for Japan i Hallvard Lerøy AS, mens vi tråkker inn på Tsukiji, verdens største fiskemarked.

Klokka er fire neste morgen japansk tid. Truckene kjører på kryss og tvers i et rasende tempo med kasser fylt av fersk fisk, mens turistene gjør sitt beste for å hoppe unna.

Vi finner Masahiko Sakamoto som jobber for Daichi Suisan, ett av fem selskaper som har lisens til å distribuere fisk inn på markedet.

De fem førstehåndsdistributørene selger videre til rundt 20 000 grossister, supermarkeder og restaurantkjeder. Mens vi hilser på Sakamoto, kommer agenten til supermarkedkjeden Kakujo Gyoroi hastende forbi. På et kjapt minutt bestiller han 60 fisk, ca. 300 kg.

Den hektiske morgenen på fiskemarkedet blir avløst av dagslys, og 4000 tonn hovedsakelig fersk fisk har igjen byttet eiere midt i sentrum av Tokyo. Til lunsj er det endelig tid for å smake Aurora salmon tilberedt på ekte japansk vis. For å finne en sushirestaurant trenger vi bare å krysse gata.

Litt over 66 timer etter at fisken svømte rundt i ventemerden på Skjervøy, står sjefkokk Syuichi Tsuno på restaurant Takewaka og kutter opp sashimistrimler.

- Aurora salmon har en flott og fast konsistens, og man kjenner ikke fiskesmaken. Den er mye bedre enn vanlig laks, mener kokken.

Fornøyde gjester

Klokka er blitt nesten halv to mandag ettermiddag, og Kohei Suzuku griper fatt i en bit laks med spisepinnene. Kanskje er dette den samme fisken vi hilste på utenfor fabrikken på Skjervøy for litt under tre døgn siden.

Suzuku kaster sashimibiten innpå og tygger i vei. Et par øyeblikk senere kommer konklusjonen.

- Aurora salmon har en annerledes fettkonsistens en tunfisk, som ofte brukes til sashimi. Men den har en veldig mild og god smak, mener Kohei Suzuki, som nyter et bedre måltid sammen med tidligere kolleger.

- Den er frisk og veldig fin å tygge, mener Toshiaki Ogawa på nabobordet.

Men hvorfor fly fisken inn fra andre siden av verden? Sammen med at det ikke er mulig å drive oppdrett av atlantisk laks i Japan, ligger mye av forklaringen i at japanerne er svært opptatt av at maten skal være fersk, eller "nama" på japansk. Da betaler folk gjerne litt ekstra.

Seks måneder etter lanseringen i november eksporterer Lerøy nå rundt 40 tonn Aurora salmon til Japan hver uke. Men verken Lerøy eller importørene legger skjul på at målet ligger høyere.

Så langt er Aurora Salmon tilgjengelig kun i Japan, men med den store globale interessen for sushi og sashimi, åpner Lerøy for at produktet fremover kan bli lansert andre steder. Også i Norge.

Aurora salmon

* Produseres i Troms.

* Spesialutviklet til sushi og sashimi.

* Foreløpig eksportvolum på 40 tonn i uka.

* Ifølge distributøren omsettes den på fiskemarkedet i Tokyo for opp mot 55 kroner kiloen, 10-20 prosent over prisen for vanlig laks. I butikk ligger prisen fra ca. 120 kroner kiloen og oppover.

* På de billigste restaurantene koster to biter laksesushi ned mot 10 kroner.

LES MER I VI MEN NR. 23 - I SALG NÅ

Denne saken ble første gang publisert 07/06 2008, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også