Sigarettsmuglernes skrekk

Tom (3) bryr seg ikke om sneiper. Med sin supersnute snuser han lett opp kjempepartier.

Tollveteran Roger Bråthen er mektig imponert over sin nye kollega. Foto: Ole G. Olsen
Tollveteran Roger Bråthen er mektig imponert over sin nye kollega. Foto: Ole G. Olsen Foto: Ole G. Olsen
Sist oppdatert
I reservedekk, i seter eller i ekstra tak. Smuglerne lar intet være uprøvd. Men blir kjøretøyene stoppet, er de avslørt på et blunk.
I reservedekk, i seter eller i ekstra tak. Smuglerne lar intet være uprøvd. Men blir kjøretøyene stoppet, er de avslørt på et blunk. Foto: Ole G. Olsen Ole G. Olsen Ole G.

Den polskregistrerte minibussen ruller dovent over på grønn sone. Sjåføren kan skimte skarpe blikk fra flere skikkelser i gule vester. Noen meter til så er han over på trygg grunn. Men plutselig begynner bestemte hender å vinke ham til siden. Februarlufta er kald. Det samme er sjåføren. Ingenting her, forklarer polakken rolig. Han skal bare hente noen folk på Østlandet.

Inne i ransakingshallen er Tom logrende klar til innsats. Det er fortsatt et par måneder til den engelske springer spanielen får sin godkjenning som detektiv på heltid. Så langt tyder alt på at tollvesenet har fått et mektig våpen mot den omfattende og tidvis organiserte sigarettsmuglingen.

Bilder: Tobakk-Tom
Mer: Reportasje

Med sjåføren plassert på venterom er det tid for action. Anført av partner og tollinspektør Roger Bråthen begynner søket på Mercedes Vito'en. En kjapp snifferunde rundt minibussen - og så tydelig markering under skyvedøra på høyre side.

Nå er det de tobeintes tur til å jobbe litt. Fram med verktøyet, skru og bikke. Hva er det under gulvet? Snart kommer tre skuffer til syne. Spesiallagd for smugling. Proppfulle av kartonger. Fintellingen stopper på 50 000 sigaretter. Polakkens eneste gevinst i dag er gratis skyss med politiet.

- Det var Toms første store fangst. Om han skjønte rekkevidden av det, vet jeg ikke, men han har vært fornøyd siden. Og vi rundt ham var også veldig fornøyd. Deilig å se resultater etter lang tids trening, sier Roger Bråthen, en av mange tollveteraner stasjonert ved Svinesund.

Mye trening
I utviklingen av gode og stabilt oppegående søkshunder, som med idrettsutøvere, er trening viktig. Jobbe, erfaring, trene. Derfor brukes deler av matpausen til å slippe Tom løs i dette havet av røde containere. På forhånd har hundefører og bestekompis Roger gjemt 9000 sigaretter i en koffert i en av containerne. For Tom er det jobb. Svisj. Sniff-sniff.

Hunders luktesans har forbløffet mennesker i årtusener - og gjør det fortsatt. Det tar ikke lang tid før Tom har peilet seg inn i den riktige rekka. Den vesle, ivrige hunden legger seg brått ned på den ene siden av en rusten container. Snuta stikkes halvveis under. Innertier, selvfølgelig.

Så får han belønningen for godt utført arbeid - en mintgrønn tennisball. Det artigste han vet i verden er å kaste ball. Her ligger mye av motivasjonen til Tom. Finne tobakk betyr leke med ball. Men den brukes kun på jobb.

Perfekt størrelse
Når Tom er i sving, dreier det seg om å avsløre de store tobakkslagrene. De på mer enn 5000 sigaretter.

- Vi prioriterer objekter som kan ha store kvanta, sier Bråthen inn.

- Tom går på "overvær" - langs vogntogene og plukker ut objekter til kontroll. Dessuten er han uvurderlig på containerhavner.

Falske vegger, tak og gulv, kartonger stappet inn i reservedekk eller skjult i pallekasser og stålkonstruksjoner. Storsmuglernes kriminelle oppfinnsomhet kjenner ingen grenser. Men nå kan de være så utspekulerte som de bare vil. Toms supersnute fakker dem uansett.

I tillegg er "tjenestemenn" av denne hunderasen noen arbeidsjern av en annen verden. Ingen slår springer spanielen på kombinasjonen av luktesans, evne til opplæring og innsatsvilje.

Fordi Tom er spesialisert på tobakk, bryr han seg ikke om narkotika. Derfor kan det ofte bli brukt to hunder med hvert sitt spesialfelt for å gjennomsøke samme bil eller container. Da jobber de side om side, uten noe tegn til knuffing. Gemyttet spiller en avgjørende rolle under utvelgelsen av hunder.

Mer: Herrens håndverkere
Mer: Se jernguttas blodslit

På Svinesund er det på med tollvesenets refleksvester igjen. Flere utenlandske vogntog har tatt oppstilling utenfor kontorene. Tom er klar for nye oppdrag. Nå ser vi også at størrelsen er perfekt. Når Tom står på to bein, når han opp til lastegulvet og kommer over hjulet. Samtidig er han liten nok til å bli sendt inn i bilen eller containeren for å sjekke lasten innenfra ved mistanke om smugling. Eller han fatter mistanke selv.

Ny triumf på kvelden
Et digert hundegjesp indikerer at en lang arbeidsdag er over. Tom virker helt utkjørt der han klyver inn i bilburet. Klokken 19.30, rett før de skal hjem, dundrer et litauisk vogntog inn på plassen. Okay, en siste økt. Ut igjen. På med vest. Halen går som en propell.

Sekunder etter markerer Tom på en utvendig batterikasse. Og ganske riktig. Ikke alt for proft skjult avdekkes 1000 sigaretter. En fillesak for papirmølla. Nok en triumf for Tom. Som får kose seg med tennisballen sin. Ingen lurer Tom.

Store beslag
Svinesund, som er betegnelsen på grensestedet mellom Halden og Strømstad, passeres hver eneste dag av 16 500 biler. Den nye tollstasjonen (fra 2005), som kostet ca. 160 millioner kroner, er bygget med tanke på framtidens trusselbilde og skal stoppe narkotika-, tobakk- og spritsmugling, men også ha fokus på arbeidet mot terror og menneskesmugling.

Tolletaten i Norge har 34 operative hunder. Disse kjøpes inn fra England (ca. 60 000 kroner), og trenes opp i Norge. Hundene pensjoneres fra aktiv tjeneste rundt tiårsalderen.

Beslagsutvikling for hele landet:

  • Sigaretter:
  • 2002: 5 967 963
  • 2003: 4 774 836
  • 2004: 9 243 465
  • 2005: 6 349 026
  • 2006: 6 063 492
  • Pr. 30.06.2007: 3 443 429

Tobakk (i kilo):

  • 2002: 5120
  • 2003: 1283
  • 2004: 2515
  • 2005: 2429
  • 2006: 2494
  • Pr. 30.06.2007: 1270

Beslagsutvikling for Svinesund, sigaretter:

  • 2004: 770 471
  • 2005: 1 449 940
  • 2006: 1 264 083
  • Pr. 31.07.2007: 1 034 941

Denne saken ble første gang publisert 05/09 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også