Harley-fest i 105

Mange valfartet til Milwaukee for å få med seg feiringen av Harley-Davidsons 105 års jubileum. Vi Menn var der, overskrevs på en Harley.Mange valfartet til Milwaukee for å få med seg feiringen av Harley-Davidsons 105 års jubileum. Vi Menn var der, overskrevs på en Harley.

DRØMMER MEG BORT:Straks jeg kommer innenfor Harley-Davidsons aller helligste slenger jeg meg på en 2008 jubileumsmodell og drømmer meg ut på highwayen.
DRØMMER MEG BORT:Straks jeg kommer innenfor Harley-Davidsons aller helligste slenger jeg meg på en 2008 jubileumsmodell og drømmer meg ut på highwayen.
Sist oppdatert
SYKLER OG FOLK: det er litt a hvert å se på Harley-treff!
SYKLER OG FOLK: det er litt a hvert å se på Harley-treff!

Harley-Davidson er for mange det grommeste på to hjul. Kultsykkel med godlyd og masse krom!

Det er tidlig formiddag og fremdeles mer vinter enn vår i bryggeribyen Milwaukee i delstaten Wisconsin ved bredden av Lake Michigan. Utenfor hovedkvarteret til MC-legenden Harley-Davidson blir vi etter hvert til en liten skare motorsykkelfrelste som står og venter på å slippe inn. Her er både tyskere og svensker selv langt utenom turistsesongen.

Det første som møter meg innenfor de murbrune veggene er en skinnende blank utgave av 2008-modellen. Jeg setter meg over skrevs. Den passer som hånd i hanske.

Dernest står gromme sykler med fargerike navn som Fat Boy og Fat Bob på utstilling. I verkstedhallen innenfor er det full aktivitet. Et par hundre MC-eksperter jobber på skift med motorene til flere av årets ferske nyheter.

Norsk drahjelp

Ideen til Harley-Davidson stammer tilbake til 1901. De to kameratene William S. Harley (21) og Arthur Davidson (20) slet ved samlebåndet på samme fabrikk i hjembyen Milwaukee. Begge var hobbyoppfinnere på si.

Sammen med en tysk teknisk tegner og Arthurs bror Walter Davidson jobbet de på kveldstid med å konstruere en motordreven sykkel. Men de måtte naturligvis ha litt norsk drahjelp for å få fart i sakene.

Nordmannen Ole Evinrude (1877-1934), som senere gjorde det skarpt med sine påhengs båtmotorer, hjalp William Harley og brødrene Davidson med å konstruere den første forgasseren.

Ole hadde emigrert til Midtvesten sammen med familien fra en bondegård på Østlandet og etter hvert slått seg ned i Milwaukee. Slik fikk Norge sin andel i skapelsen av det som skulle bli kultmotorsykkelen fremfor noen.

Den første Harley-Davidson - en spedbygd ensylindret racer - sto klar i 1903. Den ble bygd i et treskur på tre ganger fem meter. Over den vindskjeve døren hang skiltet: "HARLEY-DAVIDSON MOTOR COMPANY". Ambisjonene var det ingenting i veien med.

Seks år senere - i 1909 - ble den første tosylindrede motoren produsert. Den hadde sylindrene plassert i en V-form med 45 graders vinkel. Noe som viste seg å være en så holdbar konstruksjon at Harley-Davidson fremdeles produserer med den samme vinkelen, 105 år senere.

Overlevelseskunstner

I 2008 er Harley-Davidson - som har vært børsregistrert på Wall Street siden 1986 - en kjempebutikk med milliardoverskudd, med flere tusen ansatte fordelt på et halvt dusin fabrikker og flere millioner motorsykkeleiere.

Likevel har merkevaren Harley-Davidson flere ganger vært på konkursens rand. Den største krisen kom på 1960-tallet. Da tok selskapet American Machine & Foundry Company over den stolte familietradisjonen og berget firmaet fra nedleggelse.

Fram til da hadde all produksjon foregått i hjembyen Milwaukee. Med nye eiere ble forskjellige deler av produksjonen flyttet ut, både til andre småsteder rundt om i Wisconsin og til Pennsylvania på østkysten hvor siste hånd på verket fremdeles finner sted.

Hver eneste dag kjører derfor lange vogntog ut fra moderfabrikken i Milwaukee fullastet med motorer som blir produsert her for å tilbakelegge de rundt 1300 kilometerne til fabrikken i Pennsylvania hvor motor, girkasser og rammer blir forent til en brummende motorsykkel.

Image viktig

Med tiden er Harley-Davidson blitt kjent for sin særegne lyd og klassiske design. Og merkevaren har fått mye drahjelp av alle de amerikanske ikonene - som Elvis, Marlon Brando og James Dean - som alle har sverget til Milwaukees flaggskip.

Er du amerikansk gutt og barsk kjører du Harley, det er opplest og vedtatt. Er du jente og halvbarsk kjører du også Harley. Og hører du hjemme i en amerikansk MC-gjeng som for eksempel Hells Angels er det bedre å være død enn å bli sett på noe annet enn en Harley-Davidson.

Blant amerikanerne er Harley-Davidsons appell lett å forstå. MC-en er blitt selve symbolet - nesten på linje med det amerikanske flagget Stars & Stripes - på det som er helstøpt amerikansk.

I dag arrangeres det hvert år store festivaler til ære for Harley-Davidson. I USA er festivalene i Sturgis, Nord-Dakota og i Daytona, Florida de mest kjente. I Europa er den årlige festivalen i Kärnten, Østerrike i ferd med å bli en skikkelig slager.

Det sier også sitt om hvor populær den amerikanske hundreogfemåringen er at selv om det hver dag ruller over 300 nye motorsykler av samlebåndene i York, Pennsylvania, er det ikke nok til å møte verdens etterspørsel.

2008 i feiringens tegn

Tidligere presidenter som Ronald Reagan og George Bush Sr. har omtalt Harley-Davidson som noe veldig uramerikansk. President Clinton har gått så langt som å kalle Milwaukees flaggskip et symbol på amerikansk frihet.

Derfor velger jeg å skyve under teppet at den Harley-Davidson som ruller av samlebåndet i Pennsylvania ferdig til bruk i 2008 ikke lenger er et helstøpt amerikansk produkt. Flere deler - deriblant forgasseren som en gang var norsk - blir nå laget hos MC-fabrikanter hos erkerivalene i Japan.

I hele 2008 feirer amerikanerne sitt tohjulte nasjonalsymbol - 105-årsjubilanten Harley-Davidson - med jubileumsfester, sammenkomster og verdens største motorsykkelparade - The Ride Home - en parade som vil starte på 105 forskjellige steder rundt om i hele USA og ende samtidig utenfor fabrikkdøren til hovedbygningen i Milwaukee.

Les mer i Vi Menn nr. 18 - i salg nå!

Denne saken ble første gang publisert 29/04 2008, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også