Motivlakkering

Ekspert på rumper

I en diger hall i Os utenfor Bergen står Marete på en stige og dekorerer en lastebil med en struttende og innbydende damerumpe. – Jeg lakkerer stort sett rumper, smiler Marete Lund Bakke (39) fra Eidfjord.

trailersjåførens drøm
trailersjåførens drøm Foto: Inge Lundereng
Sist oppdatert

Det er travle dager for Marete Lund Bakke. Som motivlakkerer på heltid på tredje året lakkerer hun trailersjåførenes ønsker, fantasier og drømmer, motiver som gjør gutta glade.

Og til tross for at hun både har mann og barn innrømmer hun at hun har det mye kjekkere med de store lastebilene enn med husarbeid.

- Motivlakkering er blitt en livsstil, forteller 39-åringen fra Eidfjord. - Hele livet mitt dreier seg om dette. Man lever bare én gang. Og akkurat nå går det så det suser.

- Det kommer stadig inn nye bestillinger. Jeg kan ikke svare en som ringer med at den jobben kan jeg ikke ta fordi jeg må vaske huset.

På kort tid har Marete gjort seg bemerket i den mannsdominerte lastebilsjåførens verden. Både med sine struttende, guttevennlige motiver og gjennom sin friske og freidige fremferd.

Som for eksempel ved å stille på messer og motivlakkere en hardangerbunad på en kvinnelig nakenmodell. Selvfølgelig et skikkelig trekkplaster for gutta.

- Jeg gjør vel så mange sprell at jeg blir lagt merke til, smiler hun.

Tidlig hektet

En lykkelig lastebileier kjører rundt om i Norge med dette herlige motivet på døren.
En lykkelig lastebileier kjører rundt om i Norge med dette herlige motivet på døren. Foto: Inge Lundereng

Marete forteller at hun alltid har drevet og tegnet. Som liten gikk det mest i hester.

- Jeg hadde skapertrang. Kjøpte min første motivlakksprøyte på Clas Ohlson da jeg var 15. Og da tiden for videregående kom, valgte jeg selvsagt linjen tegning, form og farge.

Siste året på Voss Videregående måtte hun velge et prosjekt å gjøre på egen hånd som skulle legges fram på eksamensdagen.

Mens klassekameratene leverte inn prosjekter de kom med under armen, lakkerte Marete like godt en campingvogn som hun fikk trukket fram foran sensorene. Stuntet ble vellykket. - Jeg fikk 5+ og ble hektet, smiler hun.

I de neste årene lakkerte hun på alt mulig - postkasser, fjøsvegger og steinheller. Lenge var motivlakkering noe hun drev med på fritiden, tok nettene til hjelp innimellom, mens hun tjente til livets opphold på andre, streite jobber. Inntil for to år siden. For da begynte kundene å komme.

Allerede etter ett år med motivlakkering som eneste jobb, rullet fire lastebiler rundt på norske veier med Maretes kunst på førerhuset. Andre året fulgte nye seks. Nå i 2013 gjør hun unna en lastebil i måneden.

Oppdragene kommer fra forskjellige kanter av landet. Som Vinstra, Valdres eller Trysil. - Og kundene kommer tilbake, forteller hun. - Det tar jeg som et godt tegn. At de jeg har gjort en jobb for vil gi meg flere oppdrag, er nesten verdt mer enn lønnen.

Vagabondliv

Marete blant 50-tallseffekter hun henter inspirasjon fra.
Marete blant 50-tallseffekter hun henter inspirasjon fra. Foto: Inge Lundereng

Selv om hovedarbeidsplassen er en diger hall i Os, hender det rett som det er at hun må pakke lakkeringssakene og flytte dit oppdragsgiveren bor og jobbe der intenst et par uker.

- Det blir et vagabondliv innimellom, men det er noe jeg er villig til å gjøre. Hun forteller at de fleste kundene har klare ideer om hva de ønsker lakkert på lastebilene sine. Men at hun gjerne stiller med forslag og ideer til motiver når det trengs.

Mye av inspirasjonen henter hun fra det amerikanske 50-tallet. Som James Dean, Marilyn Monroe, datidens store dollarglis, Harley Davidson motorsykler, Jack Daniel's, cowboy- og bombefly-pinuper.

- Alt dette blander jeg sammen med hardangermotiver, som for eksempel bunaden. Jeg er veldig inspirert av at jeg er fra Hardanger og markedsfører meg veldig bevisst gjennom det, avslutter Marete, som virkeliggjør lastebilsjåførenes fantasier med sin motivlakksprøyte.

Les også:

Brødre i blodet

Dødsmarkene i Kaukasus

Solgte skrot for 600 millioner kroner

Den dødelige professoren

Denne saken ble første gang publisert 23/08 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også