Besto manndomsprøven

To norske brannmenn og en Land Rover slåss mot klokka og russisk villmark.

Tøffe tak i russisk villmark. Foto: Calle Varfjell
Tøffe tak i russisk villmark. Foto: Calle Varfjell Foto: Calle Varfjell
Sist oppdatert

Bilder: Arctic Trophy 2007

Kandalaska på Kolahalvøya i det nordvestlige hjørnet av Russland. 16 robuste biler står på rekke og rad på byens torg. Der befinner også Calle Varfjell (37) og Jonas Söderberg (33) seg, begge brannmenn i henholdsvis Drammen og Oslo. De utgjør teamet i en av seks norske deltagerbiler.

Kjøp Vi Menn og les hele reportasjen!

Jonas og Calle har reist til Russland uten andre ambisjoner enn å fullføre løpet. Derfor har de ikke med seg en skikkelig GPS eller kartplotter. Den forholdsvis enkle første etappen kommer de seg likevel greit gjennom.

Bedre biler - verre løyper
Fram til 2007-utgaven av Arctic Trophy har dette billøpet ikke hatt ry på seg for å være så krevende. Men de siste årene har russerne både fått mer penger mellom hendene og bedre biler. Derfor har arrangørene lagt inn tre nye og teknisk vanskelige etapper til årets løp.

Vodka og villmark
Innen tredje etappe er over har en norsk bil hatt motorhavari, en har knekt vinsjen mens en tredje har mistet panseret og ødelagt radiatoren. Til slutt krysser tre av de seks bilene mållinjen. Calle og Jonas blir best av de norske med en femteplass.

- Plasseringen var aldri noe mål for oss, samtykker Calle og Jonas. - Det som var premien for oss var alle de små episodene på ferden, drikke vodka med russerne og oppleve villmarken.

Bilen:

  • Jonas Söderberg brukte ett år i forkant med å forberede sin Land Rover Defender 1999-modell med ca. 160-170 hk - på strabasene han visste ville møte dem i Arctic Trophy:
  • Modifisert fjæring slik at Land Roveren kan ha et framdekk 70-80 centimeter i luften samtidig som de andre tre er på bakken.
  • ARB-sperre foran og bak.
  • Ashcroft forsterkede bakaksler.
  • 36 13 1/2 tommers I-rock superswamper dekk.
  • Alt av aksler, luftinntak, drivstofftank lagt over tak slik at Landroveren skal kunne kjøre i en og en halv meter med vann.
  • Vanntett motorstyring.
  • Full understellsbeskyttelse - kan kjøre inn i steinblokker uten å kjøre i stykker.
  • Veldig kraftig vinsj.
  • Prisoverslag: Calle og Jonas regner med at de til sammen brukte 20-30 000 kroner på opplevelsen (forsterking av bilen ikke medregnet).

Denne saken ble første gang publisert 25/10 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også