Den franske fotografen Jean Marc Frybourg tøyde strikken skikkelig for å ta bilder av noen av Sør-Amerikas vakreste og villeste togturer gjennom Peru og Chile.

Den 56 år gamle fotograferende togfantasten fra Paris jobber til daglig i farmasøytbransjen, men hans store lidenskap er reising og fotografering, og da aller helst med jernbaner i fokus.

Togene på disse seks sidene - som i hovedsak blir brukt i gruvedrift - klatrer og snor seg i sikksakk gjennom dramatisk natur med bratte åssider, fjellpass som må forseres, spinkle broer over fosser og stryk, inn og ut av dalfører.

I Chile er gruvedrift en av hjørnesteinene i økonomien. Eksport av kobber, som blant annet blir fraktet ut til kysten av disse togene, står for over en tredjedel av myndighetenes inntekt.

Peru er også en enorm gruvenasjon. Landet er i verdenstoppen når det gjelder både utvinning av kobber, gull, sølv, bly og mye mer. Og gruvetogene spiller en stor rolle både når det gjelder å frakte svovel og slam og de dyrebare råvarene.

=

Plutselig kommer det gruvetog ut fra et hull midt i fjellsiden.

Andre jernbanenett

I motsetning til gruvetognettet dekker passasjertogene i Peru bare små områder av landet. Det største nettverket heter The Southern Network, blir drevet av PeruRail og forbinder store turistdestinasjoner som Cusco, verdensberømte Machu Picchu og Puno.

Chile er heller ikke noe passasjertogland å snakke om. Men du kan reise med tog fra hovedstaden Santiago de rundt 400 kilometerne sørover til Chillán i moderne og komfortable tog. Med togselskapet Terra Sur Company kan du reise med tog rundt om i de sørlige delene av landet.

Men felles for begge de to søramerikanske landene er at ingen togruter kan by på så dramatiske og fotogene scener som gruvetogene.

=

På vei fra gruvene i Andesfjellene til Diego de Almagro i Chile med svovelsyre i lasten.

=

Det er ingen tid til å nyte utsikten for togførerne når jobben består i å navigere lange togsett ned stupbratte fjellsider i Andesfjellene.

På grunn av gruvenes beliggenhet - gjerne i fjellheimen - kjører gruvetogene selvfølgelig gjennom mye mer dramatisk natur enn passasjertogene. At togfotograf Jean Marc Frybourg valgte gruvetogene fremfor passasjertogene, falt seg derfor ganske naturlig.

- Jeg begynte å ta bilder allerede som liten gutt, forteller franskmannen. - Siden har jeg bare fortsatt. Allerede i 11-12-årsalderen begynte jeg å lære meg teoretiske ting om fotografering og startet å bruke profesjonelt utstyr.

Jean Marcs fascinasjonen for nettopp tog begynte som for så mange andre små gutter med modelltog. - Etter hvert som jeg vokste opp, fikk jeg mer og mer lyst til å reise rundt og fotografere tog i originalstørrelsen, avrunder 56-åringen fra Paris.

=

Vel nede fra Andesfjellene kan togføreren endelig puste lettet ut.

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!