Emergency personnel attend to the Southwest Airlines 737 jet as it sits on Hollywood Way after skidding off the runway at Burbank International Airport narrowly missing a gas station, right, Sunday, March 5, 2000, in Burbank, Calif. At least one car was hit by the plane, left, but it is not immediately clear if there was a motorist inside, Fox News Channel reported. Three people suffered minor injuries, said Burbank police Sgt. Scott Wilson. Flight 1455 from Las Vegas to Burbank carried 137 passengers and five crew. (AP Photo/Kevork Djansezian)=

Det var den karrieren, var kapteinens siste ord på ferdskriveren til Southwest 1455. © KEVORK DJANSEZIAN/NTB scanpix

Passasjerene på Southwest flight 1455 fra Las Vegas merket at hastigheten var mye høyere enn normalt da flyet landet på den lokale flyplassen i Burbank rett ved Hollywood.

For å få skviset flyet inn mellom to andre i landingskøen hadde kapteinen fått beskjed om å øke innflygingshastigheten. Selv om både høyde og hastighet var for stor da flyet nærmet seg flyplassen, klarte han å få satt hulene nedpå.

Problemet var bare at da hadde han brukt opp mesteparten av rullebanen. Boeing 737-flyet bremset hardt, men hastigheten var fortsatt oppe i 60 km/t da det braste gjennom flyplassgjerdet og krysset en firefelts vei før det stanset inne på nærmeste bensinstasjon.

Utrolig nok uten å skade verken fotgjengere eller bilister. Passasjerene slapp fra uhellet med kun lettere skader. Som bildene viser, er Southwest-kapteinen langt fra den eneste som har parkert flyet sitt på underlige steder.

Å slippe opp for rullebane under start eller landing er en historisk gjenganger. Andre har opplevd stopp på samtlige motorer og gjennomført bragder ved å sette flyet noenlunde trygt ned.

Og noen har rett og slett ikke visst hvordan de skulle stanse flyet. Det sies blant piloter at alle landinger hvor man kan forlate flyet på egne bein, er en god en. Samtlige passasjerer og besetningsmedlemmer på disse bildene overlevde.

Forbausende mange helt uskadd eller bare med mindre skrammer, så da er de vel gode landinger, tross alt.

Nedenfor er noen eksempler på flyturer som ikke endte helt der de skulle.

In this photo taken by a passenger on a ferry, airline passengers egress a US Airways Airbus 320 jetliner that safely ditched in the frigid waters of the Hudson River in New York, Thursday Jan. 15, 2009 after a flock of birds knocked out both its engines. All 155 people on board survived. (AP Photo/Janis Krums)=

En av de mest kjente hendelsene er nødlandingen på Hudson River da en Airbus fikk motorstopp etter å ha kollidert med en flokk gjess. Legg merke til at businessklassepassasjerene slapp å bli våte på beina. © Janis Krums

Fly på avveie flycrash=

Når det først regner i Sør-Afrika, regner det skikkelig. Vannplaning gjorde at to kilometer rullebane ikke var nok for dette flyet. © Web

Fly på avveie flycrash=

Fraktflyet skulle lande i Mwanza i Tanzania for å laste 38 tonn fiskefilet. Flygerne havnet i Victoriasjøen isteden på grunn av strømstans på flyplassen og upresis navigering. © Web

Fly på avveie flycrash=

Hangardøren viste seg å være stengt da to mekanikere på Arlanda var ute og takset i 1999. © Web

Fly på avveie flycrash=

oops, her var det glatt ... og gjerdet bremset ikke såveldig, det heller. © Web

Fly på avveie flycrash=

SAS har fått våte passasjerer ved flere anledninger. Sist var da «Haakon viking», en DC-10 på vei fra Gardermoen, skled av rullebanen og havnet i vannet under landing på JFK-flyplassen i New York i 1984. © Web

Fly på avveie flycrash=

Fem år etter bensinstasjonsulykken i California, klarte heller ikke dette Southwest-flyet å stanse under landing på Chicago-Midway i 2005. Denne gangen gikk det dessverre med menneskeliv. En bilpassasjer omkom da flyet kolliderte med flere biler i et veikryss. © Web

Fly på avveie=

De 32 ombordværende kunne spasere uskadd ut av denne Fokker 70-maskinen da det nødlandet på et jorde fire kilometer fra flyplassen i München i 2004. Årsaken til motorstoppen var isdannelse i jetmotorene. © Gessmann, Jan

fly på avveie=

Bakkemannskapene skulle teste motorene på denne splitter nye A 340-en på flyfabrikken. Fire motorer på fullt turtall viste seg å være mer enn bremsene klarte å holde igjen. © Web

Fly på avveie flycrash=

Chicago-Midway flyplassen ligger midt i byen. Det har byens innbyggere merket helt siden 1949. © Web

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!