Verdi: 200 milliarder kroner

Tidenes gulltransport

Når den tyske Bundesbank henter hjem 674 tonn gull – over 50 000 gullbarrer verdt minst 200 milliarder kroner – fra New York til Frankfurt, blir det gjort med helikoptereskorte og antiterrorstyrker.

Sist oppdatert

Med sine murer og tilbygg minner Federal Reserve Bank på Manhattan om en festning fra middelalderen. Overvåket av høyoppløselige kameraer blir man sluset inn i banken.

En bevoktet heis går fem etasjer ned mellom granittveggene og til kapitalismens eventyraktige skattekammer. Veien videre fører forbi USAs flagg før man står foran en 2,75 meter tykk ståldør.

Tre menn åpner den, ingen av dem kjenner hele tallkoden. Bak det neonopplyste forværelset ligger 122 andre rom, hver og ett beskyttet av en dør med en tallkode.

Det glinser i enorme mengder gullbarrer i alle rommene. Her er det oppbevart til sammen rundt 6700 tonn gull fra 60 forskjellige nasjoner. I forværelset troner en enorm vekt.

Ved siden av står en lastebil og skobeskyttere av magnesium. Skobeskytterne brukes for å unngå eventuelle skader i tilfelle en 12,5 kilo tung gullbarre skulle falle på føttene til noen.

Den spektakulære gulltransporten av nesten 700 tonn gull fra disse bankhvelvene til tyske Frankfurt blir en av de største i historien.

Da er det jo ikke så rart at forberedelsene blir gjort med militær presisjon og på høyeste sikkerhetsnivå.

Etter at Bundesbank i 2012 bestemte seg for å hente hjem halvparten av sin gullbeholdning fra Paris og New York innen 2020, begynte planleggingen straks.

Gull har vært symbol på makt i over 6000 år. Og den dag i dag demonstrerer nasjoner sin økonomiske potens gjennom sine gullbeholdninger. Og ingen er mer opptatt av gullets magiske kraft enn amerikanske filmskapere.

Millioner av amerikanere strømmer til kinoene når regissørene i Hollywood lager filmer hvor gullbeholdningen i Federal Reserve Bank blir forsøkt ranet.

Selv om det i virkeligheten ville bli en nokså håpløs oppgave å prøve seg på de strengt bevoktede, tykke murene som omgir gullbeholdningen på Liberty Street på Manhattan.

Les også:

Nytt utstyr til norske soldater

Roald Amundsens polarskute "Maud" skal hjem

Mange ransforsøk

Gjennom historien har gulltransporter ikke alltid gått etter planen. Da spanjolene for eksempel på 1600-tallet transporterte gull hjem fra Mellom-Amerika med skip, ble de angrepet og frarøvet gullet av engelskmenn sendt ut av daværende dronning Elisabeth I.

Enorme formuer endte dermed i London i stedet for i Madrid. I 1983 møtte seks småkriminelle opp som vaktskifte hos det amerikanske sikkerhetsselskapet Brinks på Londons Heathrow flyplass, tok avtroppende skift på sengen, bandt, kneblet og dynket dem i bensin og truet med å sette fyr på dem om de forsøkte seg på noe.

Målet var en gullbeholdning tilhørende Bank of England til en verdi av 40 millioner euro, rundt 300 millioner kroner. De kom unna med lasten, men ble senere tatt. Gjenglederen fikk 14 års fengsel.

Fem år senere, i 1988, bestemte en drosjesjåfør fra Frankfurt seg for å rane en gulltransport sammen med en drikkekompis. Han hadde fått et tips om frakten som skulle gå fra en lokal bank til flyplassen i Frankfurt.

Utstyrt med gasspistoler og tape arrangerte de en falsk bilulykke, overmannet vaktene og kom seg unna med gull til 1,6 millioner euro. Men duoen ble selvsagt tatt de også og fikk åtte års fengsel. I 1997 - også det på flyplassen i Frankfurt - ble et gullran tatt på sparket.

Et Lufthansa-fly kom fra Sudan og landet med syv ubevoktede trekasser fulle av gull. Bagasjesjauere stjal lasten, men ble tatt da de prøvde å omsette gullet.

De skyldige fikk milde straffer - fra 18 måneder til to års fengsel - fordi tyveriet ble gjort så fristende for dem.

Med militær presisjon

Denne gangen skal ikke noe gå galt.

Derfor blir edelmetallet ikke transportert med båt, men med fly direkte fra New York til Frankfurt. Den tyske antiterrorgruppen GSG 9 har ansvaret for overoppsynet med sikkerheten.

De har gjort en sikkerhetsanalyse for transporten og har hatt regien for planleggingen. Amerikanske FBI har fått ansvaret for vaktholdet under transporten av gullbarrene fra Federal Reserve Bank på Manhattan til New Yorks John F. Kennedy Airport.

Etter en grundig sjekk og katalogisering av gullbarrene på flyplassen i New York, tar tyskerne over ansvaret for den videre transporten. Chartrede fly med bevæpnede tyske politifolk om bord flyr så lasten nonstop til Frankfurt.

I et sikkerhetsklarert område på flyplassen i Frankfurt blir gullbarrene lastet om bord i Bundesbanks egne pansrede, bombesikrede, grønne og hvite lastebiler og transportert til bankhvelvet.

Dette er kjøretøy som tåler hard beskytning. Og det indre lagerrommet er sikret med en tallkode bare en bankmann i Bundesbank kan. I tillegg til bevæpnede styrker i lastebilene, blir også hver eneste meter av transporten overvåket via GPS.

Tre eller fire alternative kjøreruter fra Frankfurt flyplass og de cirka 15 kilometerne til Bundesbank blir studert og saumfart. Alle rutene blir kontinuerlig overvåket under transporten slik at politiet har kontroll på alle situasjoner og kan dirigere og omdirigere lastebilene etter behov.

Og selvsagt blir det følgebiler med blålys både foran og bak, helikopter i luften og beredskapstropper ved absolutt alle veikryss. I stedet for å skjule pengetransporten, har tyske myndigheter valgt å slå på stortrommen og vise muskler.

Les også:

- Det er utvilsomt den farligste situasjonen jeg noensinne har vært i

Fallskjermjegernes tungtvannøvelse

På rottejakt og fisketur i rismarkene

Denne saken ble første gang publisert 22/04 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også