Håper du ikke har høydeskrekk?

Håkon Matres åpningsspørsmål er det samme hver gang kontrollingeniøren fra Statens vegvesen skal ha med seg førstegangsbestigere 180 meter til værs i de 200 meter høye brutårnene til Hardangerbrua.

Fortsatt gjenstår snaut to års byggetid før den offisielle åpningen av brua. Men allerede nå er den kanskje verdens mest luftige hengebru for dem som forbereder jobben med å strekke brukablene som selve veibanen skal henge i.

Les også:

Fra englebarn til djevler

Den livsfarlige "Gubbligan"

Hardangerbrua Montering av catwalk=

Hardangerbrua Montering av catwalk © Bonafede, Håkon

Hardangerbrua Montering av catwalk=

Hardangerbrua Montering av catwalk © Bonafede, Håkon

Catwalk

Fra Bu på sørsiden av Hardangerfjorden skrår den såkalte catwalken fra bakkenivå opp til toppen av de to tårnsøylene med 30 graders vinkel, før den krysser Hardangerfjorden i et 1310 meters slakt spenn.

Her ute skal den brukes som arbeidsplattform når kablene til bruspennet skal strekkes i fram til neste vår. Det føles som om vi skal gå opp overrennet til verdens høyeste hoppbakke når vi starter klatringen til værs.

Pulsen stiger raskt, og det er ikke bare på grunn av den fysiske innsatsen. Under føttene våre gynger catwalken som en trampoline, så det gjelder å finne rytmen og gå i takt for å holde balansen.

Selve konstruksjonen består av 10 vaiere med netting over. Sikkert nok til å tåle vekten av en elefant, men allikevel gjennomsiktig nok til å gi følelsen av å tråkke på bare luft.

Mens vi klatrer og gynger opp bratthenget av stål forteller Håkon Matre om jobben som er i ferd med å utføres av menneskemaurene lenger ute på fjordspennet. På grunn av elastisiteten i konstruksjonen må catwalken utrustes med stormforankringer - lange stålvaiere ned til bakken som skal holde den i ro når vinterstormene setter inn.

- Catwalken er dimensjonert får å tåle 40 sekundmeters sidevind. Men med vindstyrke over 15 sekundmeter blir det uansett ikke mulig å jobbe oppe i høyden. Det vil nok avhenge av hva man føler der ute. 15 sekundmeter vinterstid midt over Hardangerfjorden er nok noe man føler på kroppen, for å si det slik, kommenterer Matre.

Danske fjeldaber

Selv med "bare" 10 sekundmeters vind når vi nærmer oss toppen av brutårnet kjenner jeg en sterk dragning for å holde fast i vaierrekkverket. Matre, derimot, er tydeligvis langt på vei vaksinert mot høydeskrekk, og hopper prøvende opp og ned for å kjenne på spensten i vaierne.Hobbyene hans med fjellklatring og paragliding har også hatt mye å si for å velge seg en såpass luftig arbeidsplass.

Desto mer overraskende er det at de oransje menneskemaurene på toppen snakker dansk. Mens betongarbeidene er blitt utført av Veidekke, er det danske MT Højgaard som fikk kontrakten på stålarbeidene. HMS-sjef Thomas Pedersen drar på smilebåndet når jeg spør om høyden på Himmelbjerget (147 moh.).

Han ser ironien i at hver av de 40 danske broarbeiderne faktisk befinner seg høyere enn samtlige av Danmarks "h øyfjell" når de jobber. Ekte danske "fjeldaber", med andre ord.

Hardangerbrua Montering av catwalk=

Hardangerbrua Montering av catwalk © Bonafede, Håkon

Hardangerbrua Montering av catwalk=

Hardangerbrua Montering av catwalk © Bonafede, Håkon

Dramatikk

Ute over fjorden er catwalken enda mer levende. Spennet mellom de to brutårnene går ned i en markant bue på midten. Her er høyden over fjorden 70 meter på det laveste før den stiger opp til 180 meter igjen på den andre siden. Selve veibanen kommer til å henge på 55 meters høyde med nok klaring til å slippe cruiseskipene inn til Hardanger.

Gjengen på den parallelle catwalken holder på med den krevende operasjonen å vinsje på plass forankringskabel, assistert av arbeidsbåten som ser knøttliten ut nede på vannet.

Plutselig får en av arbeiderne et slag av vaieren og mister hjelmen. Vinsjen stanser med et rykk som kjennes helt ut til den andre catwalken, men han slipper med skrekken og et blåmerke.

- Det var ikke så galt som vi fryktet, forteller miljø og kvalitetssjef Svend Eliasen i brutårnet etterpå. Hendelser som dette er imidlertid sjeldne. Ikke minst arbeidshøyden setter stort fokus på forebyggende sikkerhetsarbeid - Vi stiller store krav til folkene som skal i høyden. Blant annet er utdanning i fallsikring viktig, forteller han.

Hardangerbrua Montering av catwalk=

Hardangerbrua Montering av catwalk © Bonafede, Håkon

Får sykkelvei

Selve de 60 cm tykke bærekablene som kommer til å holde vekten av bruspennet, skal spinnes og sys på plass i løpet av vinteren. Et spinnehjul blir dratt på en taubane fram og tilbake over fjorden med to eller fire tråder i hver tur. Trådene blir samlet i 19 bunter med i alt 10 032 tråder.

De skal holde vekten av brokarene som skal danne underlaget for kjørebanen. Hver av de 23 seksjonene er 60 meter lange og veier 400 tonn hver. De blir produsert i Kina og skal fraktes hit med skip før de blir heist på plass en etter en.

Heiseoperasjonen skal starte i mai og vil foregå i 20 arbeidsdager hvis været tillater det, forteller Eliasen. Som ekte danske er han ,godt fornøyd med at brua får egen sykkelvei, det er det faktisk ikke mange broer av denne størrelsen som har.

Ikke bare blir Hardangerbrua Norges lengste med sitt 1310 meters spenn. Den blir også verdens 7. lengste og lenger enn Golden Gate.

- Og hvis været ikke samarbeider?

- Blåser det for mye, drikker vi heller kaffe den dagen. Vi går ikke på akkord med sikkerheten, fastslår han.

Les også:

Anders lurte nigeriasvindlerne trill rundt

Et helvetes liv

Djevlenes sønner

Bankansatt bak tidenes bedrageri i Norge

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!