Det var økonomimagasinet «Forbes» som nylig utnevnte den skandaleombruste golfspilleren til tidenes første idrettsmilliardær i dollar.

Men da hadde man ikke regnet med den gudbenådede vognkjøreren Gaius Appuleius Diocles (104-146 e.Kr).

Etter å ha vunnet 1462 av de 4257 kappløpene med quadriga, hestefirspann, han deltok i siden han begynte sin karriere i 18-årsalderen, hadde han tjent 36 millioner sestertier. Omregnet til dagens pengeverdi tilsvarer det ca. 90 milliarder kroner.

Diocles er dermed tidenes overlegent rikeste idrettsmann. Sammenliknet med ham er Tiger Woods bare en «smågutt». Diocles kunne, i tillegg til mangemilliardær, kalle seg en milliarus, som enhver romer med flere enn tusen kappkjøringsseirer, kunne titulere seg som.

Det hører også med til historien at han kom på 2. plass 861 ganger.

=

250 000 tilskuere

Diocles var fra Lusitania, det nåværende Portugal. Han begynte å kjøre hest for Det hvite laget da han var 18 år gammel, og gjorde det skarpt i Circus Maximus i Romerrikets hovedstad Roma. Prispengene for bare ett løp her kunne utgjøre 60 000 sestertier - det var dobbelt så mye som en romersk legionær tjente i løpet av et helt liv.

Seierspengene kom fra innsatsene til de opptil 250 000 tilskuerne. Dette var småkårs-vognmenns eneste mulighet til å bli ustyrtelige rike.

Etter seks år begynte Diocles å kjøre for Det grønne laget. Etter tre år der ble han toppkjører i Det røde laget. Her ble han resten av sin aktive karriere.

Diocles' karriere ble sjeldent lang. Kappkjøring med vogn var, i forhold til det Woods driver med i dag, en utpreget risikosport. Mange omkom. Et løp var som en dans med døden. Ble kjørerne invalidisert, brydde ingen seg om dem. Særlig i svingene braket ofte flere quadriga sammen.

Ingen vet hvordan Diocles, datidens Formel 1-stjerne, klarte å overleve 24 år med livsfarlige kappløp. Men bare lengden på karrieren hans forteller hvilken eminent qaudriga-kjører Gaius Appuleius Diocles var.

Han trakk seg tilbake da han var 42 år gammel.

Les også:

På ville veier med Norges nye rallystjerne

Stripper ble bankraner

Ofrer livet for Kinas lengste fjellvei

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!