Tempelhof flyplass Berlin

KRIMINELT: Klaus Eisermann mener det er kriminelt å legge ned flyplassen. Han vinket til transportflyene fra ruinhaugene i Berlin som barn. © Foto: Håkon Bonafede

- En kriminell gjerning. Intet mindre!

Klaus Eisermann (68) legger ikke fingrene imellom når han kommenterer avgjørelsen om å stenge verdens eldste, mest spesielle og mest legendariske flyplass.

Klaus var en av ungene som klatret opp på ruinhaugene for å vinke til de amerikanske transportflyene som landet hvert minutt for å holde liv i den utbombete hovedstaden under Berlinblokaden. Flyene var populære, for pilotene, anført av norskættede Gail Halvorsen, slapp ofte ned godteri til barna i små fallskjermer. Derav navnet "R osinenbomber".

- Jeg var blant de yngste og klarte sjelden å hevde meg i kampen om å kare til seg godteri, forteller Klaus. Senere ble Tempelhof arbeidsplassen hans, og nå som pensjonist traver han rundt med et enormt nøkkelknippe for å vise fram flyplassbygningen til turister.

Tempelhof flyplass, Berlin

HITLERS FLYPLASS: Tempelhof flyplass i Berlin skal legges ned. © Foto: Håkon Bonafede

Tempelhof flyplass Berlin

Connie Schnase serverer champagne iført 1940-talls flyvertinneuniform. © Bonafede, Håkon

Billig fly til Berlin

Tusenårsriket

Den ligger midt i sentrum av Berlin, omgitt av avenyer, og er verdens tredje største bygning med en lengde på 1,2 kilometer. Allerede i 1909 satte Orville Wright høyderekord på 200 meter her. I 1927 sto den første flyplassbygningen ferdig. Men AdolfHitler ville ha noe mer. Han ville ha en flyplass som sto i stil med Germania, det nye navnet på Berlin når byen ble hovedstad i tusenårsriket han drømte om.

Arkitekten Erich Sagebiel fikk oppdraget med å bygge en flyplass verden aldri hadde sett maken til. Terminalbygningen fikk halvmånefasong med mulighet for å la flyene parkere inne i bygningen under tak slik at passasjerene og fly var beskyttet mot snø og regn. Bygningen fikk plass til 9000 kontorlokaler, og på taket var det planlagt restaurant og tribuneplass til 100 000 tilskuere på fremtidige flyshow.

- Man må i hvert fall innrømme at mannen var fremsynt. Dimensjonene holder til å parkere dagens 737-ere innendørs, forteller Eisermann.Hele 28 middels store Boeing eller Airbus-fly kan dessuten få plass på betongen utenfor. Byggematerialene var marmor og kalkstein. Stål og betong var ikke gode nok byggematerialer for Hitlers arkitekter dersom monumentalbyggene bokstavelig talt skulle vare i 1000 år.

Zentralflughafen Tempelhof-Berlin ble raskt en av verdens travleste med bortimot 100 daglige avganger i årene rett før 2. verdenskrig. På grunn av krigen ble byggearbeidene aldri helt avsluttet. Men nede i tunnelsystemet under flyplassen fortsatte krigsproduksjonen av Stuka-bombere og Focke Wulf 190 jagerfly under den allierte bombeoffensiven.

Utrolig nok overlevde terminalbygningen bomberegnet. Sovjetarmeen prøvde også å sette fyr på bygningskomplekset før de overlot det til amerikanerne i 1945, uten at skadene ble omfattende. Men kulehullene er fortsatt synlige rundt ørnestatuene som pryder ytterveggene.

Midt i byen

I dag er Tempelhof mest kjent som flyplassen som reddet Berlin under blokaden i 1947-48 da en armada med transportfly sørget for forsyninger til befolkningen etter at kommunistene kuttet alle veiforbindelsene fra Vesten.

Nå går det bare noen få flyginger herfra. Etter planen skal Schönefeld-flyplassen i det tidligere DDR bygges ut til hovedflyplass. I den anledning vedtok politikerne å stenge Tempelhof med virkning fra 1. november i år, på tross av massive protester fra byens innbyggere.

Tempelhof flyplass Berlin

Pilot Martin Miller tar snart siste tur med sin ""Rosinenbomber"". © Bonafede, Håkon

Håkon Bonafede, Vi Menn

Se Berlin på sykkel

Se Berlin på en annen måte - bli med på sykkeltur langs Berlinmuren.

For nostalgikere er flyplassen et funn. Passasjerene ved innsjekkingen viser seg å være entusiaster som skal på sightseeing over byen. Først får de servert champagne av flyvertinnene som er kledd i sene 1940-talls-uniformer. Utenfor venter en gammel DC-3 Dakota med nettopp navnet "Rosinenbomber".

Alt er som i 1948 når flyvertinnen Connie viser vei ut til rosinbomberen. Bak spakene sitter pilot Martin Miller som snart flyr turen for siste gang fra Tempelhof.

- Synd, for etter min mening er flyplassen perfekt for regionale flyginger og forretningsfly. Den ligger jo midt i byen, forteller han.

- Men hva med flystøyen?

- Ah, quatsch! Tullprat! Moderne mindre fly lager ikke noe støy å snakke om. Det bråker mer fra bussterminalen der jeg bor!

Dakotaen starter i en røyksky før den forsvinner på ringbanen som forbinder de to rullebanene. Snart gjaller stempelmotorene mellom veggene på boligblokkene. En lyd som Berlins innbyggere kommer til å savne.

Les hele saken
Les alt om:

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!