BLIR LITEN: Vi Menns reporter blir liten mot verdens høyeste hus.

Når tårnet står ferdig neste høst, vil det ha passert utrolige 800 meter i høyde, og slå nestemann på lista med 300 meter.

Er det teknisk mulig å bygge høyere enn dette? Og er det egentlig noe vits?

Svarene er ja og ja.

Vise muskler

Det begynte allerede med tårnet i Babylon. Og irske munker bygde høye rundtårn som de klatret opp i og dro stigen etter seg, når barbariske vikinger kom på tokt. Høyhus har alltid vært et samfunns måte å vise muskler på. Et statussymbol.

- Høyden sier noe om økonomiens styrke. På 1900-tallet ble de første skyskraperne bygget i USA, for å vise nasjonens industrielle overlegenhet. På 80- og 90-tallet tok økonomien av i Øst-Asia, da kom Petronas Tower i Malaysia og Taipei 101 i Taiwan, begge verdens høyeste i sin tid. Nå er det i Midtøsten økonomien blomstrer, og da er det bare naturlig å strekke seg etter høyhusrekorden.

Det sier Greg Sang, prosjektdirektør i Emaar Properties, til avisen Gulf News.

- Burj Dubai er utvilsomt et landemerke i verdenshistorien, men det er mulig å bygge høyere. Det er mulig å passere 1000 meter. The sky is the limit, og knapt nok det. Det er et økonomisk, ikke et teknisk spørsmål.

Allerede størst

Det er ikke sikkert Bill Baker er helt enig i det. Han er sjefingeniør med ansvar for bygningsstrukturen i Skidmore, Owings & Merrill, det amerikanske arkitektfirmaet som har tegnet mastodonten.

- Vi fikk beskjed om å bygge verdens høyeste bygg, og personlig ga jeg blaffen i om vi så bare passerte den gamle rekorden med én meter. Men araberne har pushet på, de har stadig hatt voksende ambisjoner for denne bygningen.

Og Bill har klart det. Den endelige høyden er en godt bevart hemmelighet, men i juni 2008 har Burj passert 640 meter. De fleste regner med det vil nå 820 før spiret plantes på toppen.

Til sammenligning er hopptårnet i Holmenkollen 60 meter høyt, Rådhuset i Oslo 63.

Tre solide føtter

For å bygge noe så vanvittig høyt har konstruktørene tatt grep som ikke har vært brukt på skyskrapere før.

- Når du står oppreist og noen dytter deg, sprer du bena for ikke å falle. Slik har vi konstruert Burj'en også. Bygget er mye bredere nede i lobbyen enn oppe i toppetasjen.

I fundamentet bygde Baker & co. tre propellformede bæreføtter. Føttene er boltet fast i grunnfjellet med 192 stålsylindere, alle 50 meter lange, og alle tre er festet til en betongkjerne i midten. Ut av denne kjernen skyter en solid betongsøyle opp gjennom hele bygget.

- De tre føttene står i 120 graders vinkel mot hverandre. Når det blåser hardt fra én kant, vil to tredeler av bygget bli truffet av vinden, men det vil alltid være en tredje fot i bakkant som støtter opp og stiver av hele tårnet.

Kongelig utsikt

Arbeiderne er kanskje ikke slaver, men det er ikke langt unna. De er kanonføde, i jakten på rekorder.

Hver 14. dag vokser bygget med én etasje, og nå har de nådd en høyde der transporten av materialer blir en utfordring. Å pumpe betong seks hundre og femti meter rett opp, for eksempel.

Vi blir svimle bare av å stå nede og se opp. Dimensjonene er helt ufattelige. Under konstruksjonen er tårnet stengt for alle besøkende, men hadde vi sluppet opp, kunne vi etter sigende ha kost oss med en utsikt på 95 km i alle retninger.

Burj Dubai

Påbegynt: September 2004

Antatt ferdig: September 2009

Nåværende høyde: 640 meter

Antatt slutthøyde: 820 meter

Antatt ant. etasjer: 162

Gulvflate totalt: 334 000 m²

Glass: 83 600m² reflekterende glass dekker bygget

Heiser: 56 totalt, med plass til inntil 42 mennesker i hver

Innhold:

Leiligheter: Ca. 30 000 mennesker vil bo i bygget (samme som i Moss by)

Selges for rundt kr 25 000 pr. kvadratmeter

Hotell: Blant annet et Armani-hotell i ypperste luksusklasse

Shopping: Dubai Mall, verdens største shoppingsenter, åpner i bunnen av tårnet. Inneholder et gigantisk aquarium, med innlagt gangtunnel.

Budsjettramme: 20 milliarder kroner

Ikke økonomisk, ikke økologisk

Noen eksperter hevder at skyskrapere er fremtidens boligform, fordi de hindrer at byer sprer seg i areal, og at folk slipper å kjøre bil langt av gårde til jobben.

Økonomer hevder det motsatte: Når en skyskraper passerer 80 etasjer, er den ikke lenger lønnsom å bygge, etter det er det kun prestisjen som gjelder. Og høyhus av denne ekstreme sorten skaper mer forurensning og miljøødeleggelser enn når man bygger to halvparten så høye hus ved siden av hverandre.

Trygg i fare

Vind: Tre propellformede føtter og en betongkjerne gjennom hele bygget gjør at tårnet har støtte uansett hvor det blåser fra. Vil svaie maks 1,5 meter i toppen.

Jordskjelv: Liten seismisk aktivitet i området.

Brann: Betong beskytter godt mot brann. Bygget har et intelligent IT-system som kan forutse hvordan en brann utvikler seg, ut ifra løpende data. Heisen i Burj Dubai er konstruert for å gå, selv under brann.

Terrorisme: Etter 11. september 2001 er moderne skyskrapere tegnet med bedre fluktruter, men ingen bygg kan stå imot en frontkollisjon med et Boeing 777 og regne med å bli stående.

Vil passere 1000 meter

Det er ikke sikkert Burj Dubai får trone som verdens største særlig lenge. I samme by, på Dubai Marina, planlegges en ny superskyskraper, "Al Arab", på 1050 meter. Oppstart er ukjent.

En nabostat i Gulfen, Kuwait, vil gjerne vise at de duger, og har sagt de skal være først til å sprenge 1000-merter'n med "Mubarak Tower". Bygget skal måle 1001 meter og etter planen være ferdig i 2015.

Men alt blekner mot det regionens storebror, Saudi-Arabia, går og pønsker på. Der vil man vise hvem som er den aller sterkeste i sandkassa ved å oppføre "Mile High Tower" i Jeddah - som skal måle vanvittige 1600 meter.

LES MER I VI MENN NR. 25 - I SALG NÅ!

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!