Siste tur med Herken

De gamle Herculesene, sliterne til 335-skvadronen, på Gardermoen kan ikke konkurrere med selv de dårligste lavprisselskapene når det gjelder komfort. Nå skal de byttes ut.

Sist oppdatert
LASTET MED SOLDATER: Lange timer stuet sammen i lasterommet. Nesten alle som har avtjent verneplikt har et forhold til Hercules.
LASTET MED SOLDATER: Lange timer stuet sammen i lasterommet. Nesten alle som har avtjent verneplikt har et forhold til Hercules.
SJARMØRETAPPEN: Pilotene Roger Mekiassen (t.v.) og Jens Bolstad fløy den siste turen med den gamle sliteren.
SJARMØRETAPPEN: Pilotene Roger Mekiassen (t.v.) og Jens Bolstad fløy den siste turen med den gamle sliteren.

For hvem andre enn Forsvaret deler ut hørselvern til passasjerene sine? Noen ganger teller du timene og minuttene til du er fremme. Noe toalett finnes ikke om bord. Og da du omsider lander med tresmak i rumpa av sitteseilduksbenkene langs skroget, er det lurt å holde seg fast i nettet når pilotene bremser for harde livet på en kort feltstripe.

Sjarmerende sliter

Likevel mener de fleste som har fått haik med Herculesen at den har sin sjarm. Storøyde rekrutter i sitt første møte med militæret på vei til Nord-Norge. Forventningsfulle FN-soldater stuet sammen på den seige turen hjem til Norge etter krigsopplevelsen i Libanon. Spente jegersoldater på vei til værs for å foreta sitt første fallskjermhopp. Alle har et forhold til den gamle sliteren.

Men etter 39 års tjeneste er det nok. Det er ikke lenger lønnsomt å reparere og modifisere de gamle skrogene. I november leveres det første av i alt fire nye "J"-versjoner av Herculesen med 30 prosent større lastekapasitet og ytelse, foruten elektronisk cockpit. Besetningen blir redusert fra seks til fire mann. Det er ikke lenger bruk for maskinist og navigatør.

Herculesene Odin og Ty skal markere at det er aller siste gang de gamle Herculesene flyr tokt i Norge. Odin skal fly i lav høyde og vinke med vingene over byer og forsvarsanlegg langs kysten av Sør-Norge opp til Ørland, og Ty skal til Andenes for å ta sjarmøretappen over Nord-Norge. Deretter blir alle flyene satt på bakken mens skvadronen kurser seg opp på arvtakerne.

I løpet av sommeren skal de fem gamleflyene flys over til flykirkegården i ørkenen i Arizona. Ett blir værende på Flymuseet på Gardermoen.

I lav høyde

Pilotene Jens Bolstad (34) og Roger Mekiassen (34) var ikke engang født da Odin startet karrieren i Luftforsvaret. Men den gamle traveren er med på notene da Bolstad rett etter avgang senker nesen og flater ut. Hele turen skal flys i lav høyde hvor vi følger konturene av terrenget over åskammer og ned i daler. Noen ganger ned i 60 meter over bakken, men i trygg høyde over hus og byer for ikke å skremme folk på bakken når det firemotors beistet kommer dundrende i 400 km/t.

Fremme i cockpiten er utsikten fantastisk. Her er nesten like mange vinduer som i et middels drivhus. Dessuten er den rommelig, men både pantry, et par køyesenger og utkikkskuppel i taket.

- Den er lettflydd i forhold til størrelsen. Bra med hester, så det er enkelt å trekke opp og klatre hvis det blir nødvendig, forteller Bolstad, som har fått æren av å være fartøysjef på den siste turen.

Tiden hans på skvadronen har bestått av både oppturer og nedturer. I begynnelsen var det mange og meningsfylte oppdrag blant annet med etableringen av luftbroen med flyktninger under Kosovokonflikten. Senere ble det flyging av forsyninger inn til Kabul.

Kostbart vedlikehold

Så, i 2005 ble det oppdaget sprekkdannelser i vingene. Dermed ble det operative begrensninger og timetallet sank drastisk.

Omsider ble det besluttet å skifte ut vingene i et modifiseringsprogram til ca. 280 millioner kroner. Men selv etter at flyene var ferdige, har de krevd enorm vedlikeholdsinnsats. I løpet av det ene året med nye vinger har skvadronen produsert bare 1100 flytimer til sammen, under en firedel av gjennomsnittet tidligere. En enkel omgang med kalkulatoren viser at bare vingemodifiseringen har kostet en kvart million kroner for hver flytime.

Når Forsvaret nå investerer 3,6 milliarder kroner i fire nye fly, er det for å ha evnen til å avlede varmesøkende eller radarstyrte missiler, og for å kunne brukes av norske styrker på primitive grusbaner høyt oppe i fjellene i Afghanistan.

Nye motorer og propeller gir flyet mye mer skykraft. Dessuten er skroget forlenget med 4,5 meter for å ta mer voluminøs last.

Sist men ikke minst får den nye versjonen do. Bare det er verdt en snau milliard etter mange nok timer i lufta, tenker vi under "pit stop"-en på Ørland.

Nytt transportfly

Luftforsvaret får det første av i alt fire nye Hercules C-130 J i november. Kostnadsrammen er på 3,5 mrd. kroner. Bedre egenbeskyttelse, sterkere motorer, større lastevolum og elektronisk cockpit er de største forbedringene fra dagens fly. Navnene på de nye flyene blir Frigg, Idun, Siv og Nanna.

Hercules C-130 J

  • Lengde: 34,4 m
  • Vingespenn: 40,4 m
  • Lasteevne: 21,7 t
  • Maks avgangsvekt: 74,3 t
  • Rekkevidde uten last: 6800 km
  • Motorer: 4x4 591 hk Rolls-Royce turboprop

LES MER I VI MENN NR. 25 - I SALG NÅ!

Denne saken ble første gang publisert 18/06 2008, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også