KULE KULER: Løypa er full av utfordringer ¿ og regn med å ha minst et dekk i lufta ganske fort.

Det er godseier Leopold Løvenskiold på ærverdige Fossum Hovedgård som har klekket ut ideen om å vedlikeholde og utnytte den store parken rundt herregården.

Nærheten til naturen, jakt, fiske og friluftsliv har gått hånd i hånd med skogsdrift og industri på Fossum i århundrer. Moderne tider og fokus på ressursbruk og økonomi har gitt grobunn for tanken om terrengkjøring. Løvenskiold har inngått et samarbeid med selveste Land Rover - som har lett etter et egnet sted til et "Land Rover Experience Senter". Terrengløype etter engelsk mønster på en norsk herregård.

- Den engelske stilen passer godt inn. Vi kunne ikke hatt noe annet her, sier Løvenskiold.

Stille stier...

Men det har ikke vært en vei uten torner før det hele ble en realitet. Fire skinnende Land Rovere står klare, og en utfordrende bane på 3,5 kilometer slynger seg gjennom herregårdsparken.

Terrengkjøring, nærmere bestemt motorisert ferdsel i utmark, er underlagt strenge restriksjoner i furet værbitt. Løsningen ble å bruke veiene som har eksistert på eiendommen siden jernverkstiden. Banen omfatter den gamle alleen fra før dagens hovedbygninger ble oppført. Traseen går videre på tidligere gjengrodde stier i skogen. Vann er demmet opp over veien for å skape en "elv" som må forseres.

Godseieren er opptatt av å holde støvnivået nede og legger opp til moderat men samtidig økende trafikk og lengde på den unike løypa. Det er 250 kilometer skogsbilveier å ta av.

Kjell Inge Borge leder senteret. Han har beregnet i underkant av 2000 besøkende årlig for å få hjulene til å gå rundt, også økonomisk.

- Stor interesse gir reelle utsikter til å få 3000 allerede første året. Dermed kan den motoriserte satsingen vise seg å gå rett på full fart, opplyser han.

Afrikanske følelser

Bak rattet i en av de fire Land Roverne som er de eneste bilene besøkende kan ratte her, går tankene mer i retning av savanne og akasietrær enn norsk blandingsskog. Her må føreren være oppmerksom og forsiktig med gasspedalen - dette er ikke for pyser!

Utfordringene som er lagt inn, er mange, og noe av vitsen er å ende med minst ett hjul i været. Det gjør vi ganske fort. Land Roveren er utstyrt med en rekke finesser, som "hill desent kontroll", men vi tar også i bruk parkeringsassistenten for å få alle hjula på bakken, et øyeblikk før et annet snurrer uten bakkegrep - dette er moro, for store gutter!

Det humper og går, bokstavelig talt. Dype hjulspor, forsering av bekker over tømmerstokkbroer, vanndammer og solide dumper, hull og gjørmegroper. Bilen er en klassisk Land Rover Defender, som er det moderne navnet på denne klassiske Afrika-bilen. Årsmodellen er 2007, og den er sølvblank under søla.

Det tilbys også kjøretur med en like skinnende ny Freelander, eller Range Rover. Alle til din disposisjon noen timer med grenseløs moro - for en neve tusenlapper.

Les mer i Vi Menn nr. 19 - i salg nå!

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!