Vidar frontkolliderte – to barn ble drept

Vidar Halvorsen opplevde alle sjåførers verste mareritt: Han traff en møtende personbil front mot front.

Vidar Halvorsen kjører ikke lenger buss, men han jobber med busstrafikk. Fire år etter ulykken hvor to barn ble drept sliter han fortsatt med tragedien ¿ og understreker at det kan skje alle sjåfører, når som helst. Foto: Håkon Bonafede
Vidar Halvorsen kjører ikke lenger buss, men han jobber med busstrafikk. Fire år etter ulykken hvor to barn ble drept sliter han fortsatt med tragedien ¿ og understreker at det kan skje alle sjåfører, når som helst. Foto: Håkon Bonafede Foto: Bonafede, Håkon
Sist oppdatert

Les mer: - For mange dømmes

Om morgenen 5. februar 2004 var Vidar Halvorsen på jobb som bussjåfør. Rett etter klokka ni gikk det forferdelig galt ved Botnertjernet sør for Moss.

- Jeg var i rute og kjørte sakte og forsiktig. Jeg er kjent på stedet og vet det er trangt der. Derfor prøvebremset jeg litt før ulykken for å se om det var glatt. Likevel skled bussen over i feil kjørebane på glatta da jeg prøvde å bremse for den møtende bilen i en sving. Jeg slo bussen i fri og holdt meg fast. Det var ikke noe å gjøre, sier Halvorsen.

Front mot front
Bussen traff den møtende personbilen front mot front, skjente ut av veien og havnet med fronten gjennom isen ute på tjernet. Den erfarne bussjåføren tok seg først av de to passasjerene og ringte og varslet om ulykken.

Redningspersonell kom til stedet. Etter hvert ble Halvorsen fraktet til legevakta i Moss for sjekk og rutinemessig utvidet blodprøve.

- Først på sykehuset fikk jeg høre at det var to barn i bilen, og at de omkom. Jeg skjønte faktisk ikke at det var så alvorlig. Farten var lav. I etterkant ble det slått fast at jeg kjørte i 40 i 80-sonen. Den andre bilen kjørte heller ikke fort. Det var et tragisk uhell, sier mannen som ble fratatt førerkortet, tiltalt og dømt for uaktsomt drap i Moss Tingrett.

Straffen ble satt til 75 dager fengsel. I tillegg et og et halvt år uten førerkort, bot og erstatning.

Med andre ord: En tøff dom. Som ble anket på stedet. I mars 2006 ble Halvorsen frikjent på alle punkter i Borgarting lagmannsrett.

- Det var en lettelse for meg å bli frikjent, men dessverre kanskje enda et slag for dem som mistet barna sine. Jeg vet med meg selv at jeg ikke kunne gjort noe annerledes, men det hjelper så lite, sier Halvorsen.

Tøffe år
Halvorsen forteller om tøffe år med store påkjenninger for ham og familien. Han har slitt psykisk og gått til psykolog. Ekteskapet holdt på å rakne, og barna ble mobbet på skolen.

- Men de andre må slite med å ha mistet barna sine. Det har vært mye å tenke på etter ulykken. Man blir innesluttet og bitter av å gå hjemme med tankene, fratatt førerkortet og jobben. Med rettssaker hengende over seg. Stemplet. Jeg begynte å lure på hva meningen med livet var. Etter hvert går det bedre, men det har vært mange tunge stunder. Både for meg og familien.

Først i juni 2006, nærmere halvannet år etter ulykken, var Halvorsen tilbake bak bussrattet. Den første tiden på en rute som gikk forbi ulykkesstedet. Han har fortsatt ofte ulykken på netthinnen.

Nå jobber han med trafikkledelse, og er på mange måter glad for ikke å kjøre så mye buss. Etter nærmere 20 år som bussjåfør med mellom 100 000 og 200 000 kilometer tilbakelagt i året, er det godt å slippe den stadige risikoen for å bli innblandet i ulykker.

Forberedt?
- Jeg var på en måte forberedt. Jeg hadde vært involvert i en ulykke med personskade tidligere. Heldigvis var det ikke så alvorlig - men det gjorde meg mentalt forberedt på at ting kan skje i trafikken, sier Halvorsen.

- Det har hjulpet meg gjennom den vanskelige tiden. Man må stålsette seg, men man er likevel uforberedt når det faktisk skjer. Faren for å kollidere øker med antallet tilbakelagte kilometer. Man må bygge seg opp psykisk på at det kan skje. Men det gjør ikke tragedien mindre, sier han.

- Jeg har mange ganger tenkt på forskjellen mellom ulykker på veien og for eksempel på jernbane, sjø eller i luftfarten. Uavhengige granskningskommisjoner som avgir sine rapporter, kunne kanskje bidra til å unngå at sjåfører som meg blir stemplet og mister jobben. Slik det er nå, er man langt på vei prisgitt systemet og politiet og det som skjer på ulykkesstedet etter ulykken.

Man kan si yrkessjåfører på et vis er rettsløse og blir skyteskiver etter alvorlige ulykker. Også i tingretten hadde jeg følelsen av å være syndebukk, av å bli dømt for utfallet, ikke selve hendelsen. I lagmannsretten var det stikk motsatt, sier Halvorsen, som forteller at støtten fra kolleger, bedriften, fagforbundet, venner og naboer har betydd mye.

- Dette kan skje alle som er i trafikken. Du vet aldri når det skjer med deg, avslutter bussjåføren.

Ny straffelov

  • - Straffeloven bestemmer hva som skal være straffbart i dag. Arbeidet med ny straffelov skal etter planen sluttføres i løpet av 2008. Den nye straffeloven vil erstatte dagens straffelov fra 1902. I arbeidet inngår også reglene om uaktsomt drap, sier statssekretær Terje Moland Pedersen i Justisdepartementet.

Denne saken ble første gang publisert 07/03 2008, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også