I Vi Menn nr. 6 kan du lese alt om tidenes norske flydrama i 1937. Tre fly, av typen Tiger Moth fra Hærens Flyveskole på Kjeller, styrtet samtidig - Norges største flyulykke i fredstid, hvis man teller antall forulykkede fly.

Den dramatiske historien er godt dokumentert. En av flyelevene, Ottar Rygh Suul, laget i ettertid en omfattende utklippsbok om ulykken. Suul døde i 1987, men sønnen, Jon Olav Suul har tatt godt vare på boka.

Bakgrunnen var at flyskoleelevene på Kjeller skulle delta under åpningen av Sola Flyplass utenfor Stavanger. På veien skulle de etterfylle bensin på Kjevik utenfor Kristiansand.

Så ikke vingen

Men på vei til Sørlandet gikk det fryktelig galt. Formasjonen kom ut for uvær, og flyene kom inn i tåke som var så tett at pilotene ikke kunne se sine egne vingetipper.

Uten blindflyvningsutstyr var flyelevene overlatt til seg selv. De fleste gikk i spinn, men mange fikk øyekontakt med bakken og klarte å rette opp flyene og nødlande.

Slik gikk det ikke med Per Egge. Han forsøkte å hoppe ut i fallskjerm, men for sent. Flyet styrtet i innsjøen Eikeren og Egge omkom.

Løytnant Hansen og fenrik Moen gikk tom for bensin og hoppet ut i fallskjerm. Begge overlevde, men flyet styrtet.

Flyelevene Søraas og Diesen styrtet også, men overlevde mirakuløst. Diesen satt fastklemt i flyet, men en hardt skadet Søraas gikk i fem timer og fikk hentet hjelp.

Vi Menn fløy Tigeren

Ottar Suul var blant de som klarte å nødlande. Hobbyfotografen deltok i redningsarbeidet og tok en rekke bilder av de forulykkede flyene.

Suuls maskin, med kjennemerket 189, unnslapp tyskerne i 1940 og tjenestegjorde en periode i Sverige.

For ti år siden fikk Kjeller Flyhistoriske Forening hentet flyet tilbake til Norge. Foreningen drev restaureringsarbeider i ni år, og sommeren 2007 var flyet atter på vingene.

Vi Menns Håkon Bonafede var med da testflyver Nils Kjus fløy Suuls Tiger Moth for første gang på nesten 50 år. Se intervju og video på VI MENN TV.

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!