Bilder: Dieseltruck
Les flere reportasjer i Vi Menn - hver uke!

Noen skaffer seg båt. Andre sverger til campingbil. Men tyngst og størst farkost har Jan Hansen når han cruiser rundt sammen med kona Tove Natalie i deres drøyt åtte tonn tunge amerikanske trekkvogn.

- En importør i Østfold tilbød den usett. Jeg svarte at jeg trengte betenkningstid - og ringte tilbake etter et kvarter og sa at jeg tok den. Har ikke angret et sekund, forteller Jan oppe i førerhytten.

Vi har dratt på tur i nabolaget på Nøtterøy for å fotografere monsteret.

Myggbilene som kommer imot oss drar seg så langt de kan ut til siden i ren respekt. Når de passerer, er det så langt ned til dem at vi knapt enser biltakene når de stryker forbi.

Seinhøsten viser seg fra sin beste side med solskinn og tørre veier, og Jan og Tove puster lettet ut. En times kjøring på sølete veier betyr minst et par timers innsats med bøtte og svamp etterpå. Skal bilen poleres, er det en dags jobb i tillegg.

- Jeg er ikke spesielt mekkeglad. Foretrekker å bruke den mest mulig. Det hender at vi kjører trucken inn til Tønsberg for å spise ute. Men det lønner seg å være tidlig ute, for det er ikke alltid så lett å fine 2-3 ledige parkeringsplasser etter hverandre, forteller den stolte eieren.

Topp komfort
Under panseret jobber en 450 hesters dieselmotor av samme sorten som sitter i skiftelokomotiver. Jan rører i den 18-trinns usynkroniserte girkassa med høyrehånden. Dobbeltkløtsjer og tenner seg sin fjerde Prince og nyter tilværelsen med en countrylåt på DVD-skjermen.

Om sommeren drar han sammen med kona på trekkvogntreff i Norge og rundt i Norden. I år er det blitt noen pokaler for "best in show" også.

- Drømmen er jo å få tak i en skikkelig tilhenger og tilbringe sommerferien på motorveiene nede på Kontinentet, innrømmer han.

Komforten er i hvert fall på topp. Lenger bak i hytta er det både sofa, uttrekkbar dobbeltkøye og kjøleskap.

Hva herligheten er verd, er ikke godt å si. Den ser jo ut som en million dollar, men Jan forteller til slutt litt motvillig at de har investert 350 000 kroner så langt.

Trofast menighet
Kenworth 900 L trucken er bygget som et tog og kjennes som et også der vi sluker den ene fartsdumpen etter den andre. I miljøet kalles den for en "nesebil" med den klassisk fremstikkende motorkassa som ender i en katedral av en grill. Et nesten uforandret design som har hatt sin trofaste menighet helt siden 1960-tallet.

Akkurat denne utgaven har i likhet med de fleste trålet det amerikanske kontinentet på kryss og tvers før den endte opp som bruktbil i Norge av alle steder.

Et blikk på speedometeret viser hastigheten i miles, selvfølgelig. En million, firehundreåttiåttetusen og sju miles står det på telleren. Det er ganske mange kilometere. Men trucken glitrer og skinner som bare det etter alt arbeidet som Jan har lagt ned.

Den ene tjenesten er den andre verd, og Jan har fått god hjelp til lakkering og pussing. 13 strøk og 25 liter klarlakk er gått med. Nå gjenstår omtrekking av hytta. Og ellers er det nok jobb bare å skifte lyspærer, det må være flere titalls rundt omkring på doningen.

Når årsavgiften på 17 000 kroner er betalt, er det kanskje ikke så rart at han har lyst til å bruke den så mye som mulig.

- Men det blir vel dyrt å kjøre rundt slik?

- Nja. Da vi kjøpte den, byttet vi inn personbilene våre. Amerikaneren til kona drakk tre liter på mila, mens min drakk fire. Denne bruker bare snaut tre liter diesel på mila, så vi sparer faktisk penger.

Kenworth 900 L

  • Lengde: 8,70 m
  • Bredde: 2,50 m
  • Høyde: 3,85 m
  • Vekt: 8,3 tonn
  • Motor: 450 hk
Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!