- Bruker minst 300 000 kroner i året på bil

- Det er bare så jævlig morsomt, og jeg får billige dekk, sier Audi-eieren. Han bytter bil hver 14. dag. Vi Menn dro på rånetreff i Skien.

Hyggegummi: Når rånerne skal hygge seg, svir de av flere kilo gummi, helt til det smeller og felgene skrubber asfalten. Dyrt, men moro. Foto: Håkon Bonafede
Hyggegummi: Når rånerne skal hygge seg, svir de av flere kilo gummi, helt til det smeller og felgene skrubber asfalten. Dyrt, men moro. Foto: Håkon Bonafede Foto: Bonafede, Håkon
Sist oppdatert
Rimi-rånere: Mats (23) og Veronica (17) er på sett og vis Rimi-utgaven av rånere. Mats ratter en Hyundai Sonata fra 1997, og på stereoen går "My boobs are ok". Foto: Håkon Bonafede
Rimi-rånere: Mats (23) og Veronica (17) er på sett og vis Rimi-utgaven av rånere. Mats ratter en Hyundai Sonata fra 1997, og på stereoen går "My boobs are ok". Foto: Håkon Bonafede Foto: Bonafede, Håkon

Bilder: Rånetreff i Skien

Det røsker i nesebor og øreganger. Et slepetau tilkobles hengerfestet på en Audi, den andre enden i en svær amerikansk van. Audi-eieren setter seg i førersetet, rygger ørlite slakk i tauet og tråkker gassen flat. Audien bykser framover og greier å bevege van'en fem centimeter. ikke én millimeter til.

Audi-motoren hyler, på et helt avsindig turtall. Høyre forhjul spinner, det ryker, det lukter brent gummi. Dette er ekstremvarianten av burning, dette har ikke jeg sett før. Men jeg begynner å forstå poenget: Her skal det spinnes til bar asfalt.

Folk står i ring rundt Audien, men likevel på avstand. Det er rart med det: Det er sikkert ikke farlig, men det ser slettes ikke bra ut. Jeg forestiller meg at motoren skal havarere, eksplodere i et helvete av glovarme stålsplinter.

Tett røyk rundt bilen, inni også: Mannen i Audien er usynlig.

Så skjer det: Dekket eksploderer, fra aluminiumsfelgen en tjukk sprut av gnister. En mann kaster seg ut av bilen og fyller lungene med noenlunde frisk luft.

- Det er bare så jævlig morsomt, og jeg får billige dekk, sier Audi-eieren. Han tjener ganske bra og bytter bil hver 14. dag.

- Jeg bruker i hvert fall 300 000 kroner i året på bil.

Soltak, gitt!
Plassen begynner å fylles opp. Biler i de fleste fasonger siger inn, deriblant en flammelakkert Polo 95-modell, hvori tre ekstremt søte jenter, som man ved første øyekast ikke forbinder med termen "råning".

- Er dere virkelig rånejenter?

Lise-Lotte (24) eier flamme-Poloen og svarer meget bekreftende og opplyser at søster'n hennes har sotet rutene og kjæresten hennes er påtenkt å montere en turbo.

Lise-Lottes interesse for biler er ekte og hun skrur litt selv også.

- Dette er en fin måte å komme i kontakt med folk på, sier hun.

Tommy Stensrud (19) beviser at man ikke trenger ha så dyr bil for å råne:

- Jeg kjøpte denne på søndag, sier han og mener en BMW 520 som ikke kostet ham mer enn 3000 kroner.

- Kan den burne, da?

Tommy vrir om tenningen og viser at det kan den.

- Se den har soltak, også! roper han.

BMW i brann
En Volvo 740 spinner i sirkel ved innkjørselen, han gjør noen runder og legger nok igjen noen hundre gram gummi. Så retter han ut hjulene og svinger ut på veien og gir gass. Dårlig timing: En politibil i samme retning, som legger seg hakk i hæl. Volvoen fortsetter og politiet holder kontakt.

Ti minutter etter er Volvoen tilbake. Sjåføren er litt nedfor og forklarer det som skjedde: Ble stoppet av politiet og må regne med anmeldelse, men betjentene hadde ikke tid til å gjøre det akkurat i kveld.

- Kanskje jeg mister lappen, sier han.

For råning er ikke lovlig. Det er ikke det, men det er jo så gøy - og det er sannelig ikke lett å la være. Politiet er ikke å se noe sted, det er egentlig fritt fram. Og når man er godt forspent med reservehjul i bagasjerommet, er det bare å gi køl.

Kveldens nest verste forestilling utføres av en BMW-eier. Han gir bånn gass og ambisjonen er klar: Sprenge dekk. Motoren hyler på et omdreiningstall fabrikken aldri har anbefalt.

Han lykkes i sitt forsett. Det smeller i dekk, men under bilen stikker flammer. Fem-seks sterke karer iler til og løfter bilen, slik at en annen kan komme innunder med brannslukningsapparat. Det går bra, det var bare eksosanlegget som ble overopphetet og satte fyr på understellsbehandlingen.

Hvor lenge kan slike biler holde, tenker jeg og spør eieren.

- Den holder vel over vinteren. Så kjøper jeg ny.

Nissan Bunny
Det begynner å bli sent. Antall biler på plassen er sterkt redusert. Men sjarmerende og søte Linn (23) er her ennå, med sin røde Nissan - som hun kaller Sunny Bunny. For henne er det bare Nissan som gjelder.

- Ja, veldig glad i Nissan. Mekker sjæl, med litt hjelp fra broren min, sier hun og vet helt sikkert hva slags bil hun skal ha neste gang: Nissan Almera.

- Men råning er ikke bare biler. Det er gutter, også. Biler og kjekke gutter - bra miks, det, sier Linn.

Dette er råning
Definisjoner av "råning" er opptil flere. Norsk språkråds er kort og kanskje litt preget av medlemmenes kjørevaner: " Formålsløs kjøring med bil".

Redaktør Elin B. Svendsen i bladet Råner'n, ser det annerledes:

- Sunn og svært sosialt anlagt ungdomskultur med betydelig geografisk utbredelse, der interessen for bil og bilkjøring er felles.

5000-10 000 kroner i bot
Notodden er Norges rånehovedstad - her bor de råeste rånerne, og i sommer gikk det unna:

Etter at byens myndigheter 16. juli stengte en del av Storgata - byens hovedgate - for biltrafikk, i byutviklings hensikt, ble rånerne så provosert at de tente på bildekk flere steder i byens sentrum. Brannvesenet måtte ut med alt tilgjengelig mannskap.

Natt til 18. juli kjørte drøyt 100 rånebiler rundt i Notodden og protesterte mot stengningen av Storgata. Og i september ble en campingvogn og fire bildekk satt i brann, etter at byens politikere hadde avvist behandling av forslaget om gjenåpning av Storgata for alminnelig ferdsel.

Storgata er stengt til og med prøveperiodens utløp, 31. oktober. Etter dette skal kommunestyret avgjøre om stengningen blir permanent.

Politistasjonssjef Helge Folserås:

- Rånerne holdt det gående med aksjon en uke i sommer, og i høst har det vært mye kjøring og høy musikk i sentrum. Beboere er blitt holdt våkne og de som jobber i sentrum, er sjenert av denne trafikken

Politiet har sett seg nød til å blåse støvet av paragraf 16 i Vegtrafikkloven og bøtelegger "umotivert kjøring":

- Vi har begynt med kontroller og bøtenivået ligger mellom 5000 og 10 000 kroner. Det ser ut til hjelpe.

Denne saken ble første gang publisert 02/11 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også