Salget av små navigasjonsenheter har nærmest eksplodert. Flere og flere tar seg råd til å kjøpe en slik liten sak, noe som selvfølgelig skyldes at dingsene er blitt billigere og at de nå gjør en nesten like god jobb som de fastmonerte løsningene.

 

Grovt sett snakker vi om små GPS-mottakere. De fleste av disse produktene tar imot signaler fra inntil tolv satellitter, for deretter å lage en kryssreferanse. På denne måten finner produktet ut hvilken lengde- og breddegrad det befinner seg på, og jo flere satellitter det har kontakt med, jo mer nøyaktig blir posisjonen oppgitt. Det er svært sjelden man har kontakt med tolv satellitter samtidig, men åtte-ni er ikke uvanlig, og det er mer enn nok til å gi en svært god nøyaktighet, med kun noen meters avvik.

Hvor er nærmeste bensinstasjon?

Kartverket som ligger i slike enheter inneholder masse informasjon, for eksempel veityper, fartsgrenser og så videre. Dermed kan systemet for eksempel finne den raskeste ruten fra A til B når det er ønskelig (den korteste veien er ikke alltid den kjappeste). Tidligere fantes det ikke noe godt GPS-kartverk over Norge, men nå er hele fjøla dekket til minste detalj.

 

Du har også tilgjengelig informasjon om tusenvis av såkalte POI, Point Of Interest: hoteller, restauranter, bensinstasjoner, flyplasser, banker, apotek etc. Når du nærmer deg et slikt POI, dukker det opp på kartet. Du kan selvfølgelig også be systemet vise deg veien til for eksempel nærmeste bensinstasjon, eller et annet selvvalgt POI. I tettbebygde strøk og byer er det flust av utallige typer POI, og du blir raskt glad i funksjonen hvor du kan velge hvilke som skal være synlige og hvilke som ikke skal vises.

Tilleggsfunksjoner

Selve navigeringsfunksjonen er mer eller mindre den samme i de ulike enhetene (det er vanskelig å finne opp kruttet på nytt). Derfor har produsentene begynt å putte inn tilleggsfunksjoner for å lokke til seg kunder. Det er etter hvert dette som skiller produktene fra hverandre, foruten prosessorer, lagringsplass og dekningsområder.

 

En annen ting som kan være avgjørende for noen, er størrelsen på selve boksen - mange liker det smått - samt tilbehør.

 

Det er til slutt dine personlige behov og din smak som bestemmer hva du bør velge. Men vi kan jo bistå litt ved å gi deg noen fakta, samt fortelle deg hva vi synes er bra og ikke bra med de ulike produktene.

 

fred-magne.skillebak@hm-media.no

 

 

PACKARD BELL GPS400

Packard Bell GPS400 er økonomimodellen i dette selskapet, men kartverket er likevel på høyde med de andres (andre modeller til samme eller lavere pris har ofte kartverk kun med såkalte "major roads"). Denne modellen er ennå ikke i salg i Norge, men vi har fått teste produktet. Den er å få i to versjoner: én med kart over Norden, én med Vest-Europa.

 

Packard Bell'en har faktisk en rask prosessor og hevder seg godt også teknisk. Skjermen er på 3,5", også her, men kontrasten er noe dårligere enn hos testkonkurrentene. En annen ulempe er at antennen er innebygd og ikke kan vippes ut for bedre mottak; det kan være upraktisk i områder med dårlig dekning.

 

Den integrerte MP3-spilleren kan kobles til en bilstereo, men musikken må legges på eget kort. Alternativt kan du kjøpe et stort kort som felles minne for både kart og musikk.

 

Når GPS400 ikke koster mer enn 2990 kroner for nordenversjonen og 3490 for europaversjonen, blir dette en budsjettmodell du absolutt bør ta en titt på. Dingsen leveres med 220 volt og 12 volts adapter.

 

www.packardbell.no

 

 

 

BECKER TRAFFIC ASSIST

Tyske Becker er ikke veldig kjent her hjemme, men er store i heimbygda si. Til tross for at Traffic Assist er mindre, har den like stor skjerm som Roadmate, og den er av antirefleks-typen, noe som merkes tydelig på dagtid. Kontrasten er imidlertid dårligere, så bildet er ikke fullt så bra som på nevnte konkurrent, men vi synes det er å foretrekke i forhold til mye reflekser.

 

I Traffic Assist er det ingen harddisk, men et minnekort på 1 GB. I tillegg får du med en CD hvor kart over alle landene i Europa er lagt inn i tre grupper. Til sammen dekker disse gruppene hele Vest-Europa.

 

Dessverre må du utvide til et 2 GB-kort dersom du både ønsker å ha flere kart på minnebrikken og samtidig ha plass til en del musikk for den innebygde MP3-spilleren.

 

Denne Becker-modellen er brukervennlig, men vi opplever den som litt treg, selv ved enkle manøvrer. Under navigering er den flink til å holde på kanalene under dårlige forhold, men når den først faller ut, er den ikke blant de raskeste til å komme seg tilbake på banen. Vi er dog mer kresne enn hvermannsen; de fleste ville antakelig ikke irritert seg over dette.

 

Batteriene i Becker-modellen er på langt nær like utholdende som for eksempel de som sitter i Garmin Nüvi, men de holder til en og annen fottur utenfor bilen. Det følger selvfølgelig med strømkabel for både 12 volt og 220 volt, men dersom du har lastebil eller annet som leverer 24 volt, må du til med ekstrautstyr. Becker Travel Assist koster 4990 kroner.

 

www.becker.de

 

GARMIN NÜVI 350

Garmin er en gammel traver innen navigasjon, både for bil og båt. Her har de kommet med en utrolig kjekk sak, særlig når det gjelder størrelsen. Nüvi 350 er faktisk så liten at den får plass i nær sagt en hvilken som helst lomme. Når antennen legges inntil baksiden på enheten, blir den nesten like liten som et Ixus-kamera (tykkelsen: 2,2 cm). Nüvi 350 har et innebygd minne på 60 MB, og dette er nok til at de har fått plass til hele Vest-Europa. I tillegg har den leser for SD-kort, så du kan spe på med 2 GB. De kan du for eksempel bruke til musikk som kan spilles av på den innebygde MP3-spilleren.

 

Nüvi'en har også funksjoner som tar hensyn til om du er kjørende, syklende, eller fotgjenger. Dette er særdeles praktisk, for eksempel hvis du er ute og spaserer i Paris; hvem er vel interessert i å gå bilveien fra Triumfbuen til Eiffeltårnet? Til fots kan man slentre gjennom smale smug, og enveiskjørte gater er heller ikke noe problem. Ute i det fri har den inntil 8 timers batterilevetid. Batteriene lades selvfølgelig i bilen når den brukes der, og den fungerer både på 12 volt og 24 volt.

 

En annen kjekk detalj er at Nüvi 350 har innebygde elektroniske ordbøker med alskens språk, samt en leser som gir deg riktig uttalelse.

 

Skjerm-kvaliteten er ikke på høyde med de beste konkurrentene, men det holder. Alt i alt har vi sansen for denne Garmin-enheten, som er både allsidig, rask og nøyaktig. Det eneste vi kan sette fingeren på, er at den kunne fortjent en bedre antenne (den har dog inngang til en eventuell ekstern antenne).

 

Prismessig ligger ikke Nüvi så lavt som vi kunne ønsket, men 6650 kroner er vel tross alt ingen upris for en svært hendig sak, med et stort "hjerte".

 

www.belanor.no

 

 

 

TOMTOM GO910

Tomtom GO910 ble ikke testet samtidig med de hittil nevnte modeller. Som de første i Norge har vi likevel prøvd modellen, i tillegg til at vi har forgjengeren GO700 i redaksjonen.

 

Tomtoms nye flaggskip innen løse navigasjonsenheter for bil er intet mindre enn imponerende. For det første er den utstyrt med en 20 GB harddisk. Her har du forhåndsinstallerte kart over 27 land i Europa, i tillegg til hele Nord-Amerika og Canada. Du har full tilgjengelighet, uansett hvor i disse områdene du befinner deg, og det koster ikke noe ekstra. Resten av harddisken kan du benytte til akkurat hva du vil, som for eksempel flytting av dokumenter og filer mellom ulike PC'er. Den har heller ingen begrensninger i form av forhåndsdefinert plass til det ene eller andre.

 

I og med at GO910 både har MP3-spiller og bildebrowser, kan du gjerne fylle den med bilder og musikk. Det finnes et stort antall løsninger for å få overført lyden fra GO910 til bilstereoen, deriblant Bluetooth.

 

GO910 er dessuten utstyrt med iPOD-kontroller, slik at du kan koble iPOD'en din til denne. Dermed får du betjening av iPOD'en på displayet på GO910, og du får samme type overføring av iPOD-lyden til bilstereoen din som det som ligger inne i GO910. Det følger med en fjernkontroll som også kan benyttes til iPOD-styringen.

 

GO910 er, i likhet med forgjengeren 700, utstyrt med håndfrienhet til mobiltelefon. Via Bluetooth kommuniserer den med telefonen, som dermed bare kan bli i lommen. Dersom du ønsker det, kan også lyden fra samtalene videreføres til bilstereoen. Og når du får tekstmeldinger, kan disse leses på skjermen til navigasjonsenheten - og du kan faktisk få dem opplest også, hvis rettskrivingen til avsender er bra nok!

 

Skjermen er blitt langt bedre enn på forgjengerne; den er en 4-tommer i 16:9-format, og selvfølgelig lettlest, natt som dag.

 

Selve navigasjonen er også forbedret, ved at man nå får opp bilder av veiskiltene der man skal ta av, eller svinge. I tillegg har den en ny funksjon som viser hvorvidt du skal kjøre under eller over en bro. Dette høres kanskje unødvendig ut, men under kjøring i brokomplekser med broer i flere nivåer og ørten avkjørsler er dette kjekt å ha.

 

En annen godbit er innebygd og ferdig installert fotoboksvarlser. Hvis du passer på å oppgradere denne fortløpende, kan GO910 være spart inn ganske raskt. Ifølge Tomtom skal ikke enheten koste over 700 euro noe sted i Europa, det vil si snaut 6000 kroner. Det er den verdt!

 

I tillegg kommer GO910 med en såkalt Home-Dock-løsning, som gjør det enkelt å overføre informasjon og data mellom enheten og PC'er. Trenger jeg si mer? Jo, GO-serien kommer også med en 510 og 710 versjon, hvor amerikansk kart, fjernkontroll og enkelte funksjoner er fjernet. Disse blir enda billigere!

 

www.tomtom.com

 

MAGELLAN ROADMATE 800

Roadmate fra Magellan er etter hvert blitt en kjent traver i markedet, men det er ikke bare positivt; i dette segmentet går utviklingen så raskt at dersom produktet har eksistert en stund, har det antakelig kommet sterkere krefter bakfra og kjørt forbi.

 

Roadmate 800 avsløres først og fremst av størrelsen; hadde dette handlet om militærkjøretøy, ville denne blitt beskrevet som en diger russisk tanks fra før krigen. Og den er heller ikke like intuitiv i bruk som enkelte av sine konkurrenter. Den skal ha ros for lynrask prosessering, for den er raskest av alle til å finne tilbake til ruten dersom den faller ut. Vi mistet imidlertid kontakten oftere med denne enn med de andre

 

En svært praktisk funksjon i Roadmate 800 er at den merker når bilen så vidt flytter seg; da regner den med at du står i kø, og spør om den skal finne en omkjøringsrute.

 

Skjermen har 3,5" effektiv visning og virker svært bra nattestid. På dagtid derimot, gir glasset over skjermen mye reflekser. Kontrastene er imidlertid svært bra.

 

På ett punkt scorer Roadmate 800 svært godt: lagringsplass. Med en 20 GB harddisk om bord, har du plass til det aller meste. Den er dessuten utstyrt med en MP3-spiller, og lyden kan gå via bilstereoanlegget ditt og ut i kupeen. MP3-spilleren har imidlertid kun 4,5 GB å rutte med, så du kan ikke prioritere musikk fremfor kart. I tillegg har Roadmate'en også en bildefremviser, hvor du kan se på bilder du har lagret på harddisken.

 

Skal du på tur i USA, ligger det ferdig kartverk over Nord-Amerika på harddisken. Nye kjøpere får dette inkludert i prisen. Andre må betale et gebyr på 300 kroner for å få låst opp dette kartverket. Magellan Roadmate 800 koster deg den nette sum av 7990 kroner.

 

www.magellanGPS.com

 

 

 

 

VI MENN MENER

To av testdeltakerne skiller seg ut. Den ene er liten, og den andre er enda mindre. Den lille har en meterlang liste over funksjoner og muligheter, mens den andre scorer på både funksjoner og størrelse. Jeg snakker selvfølgelig om Tomtom GO910 og Garmin Nüvi 350.

 

Det har seg faktisk slik at alle produktene vi har testet her gjør en veldig god jobb når det gjelder navigering; den vanlige bruker ville ikke merket særlig forskjell. Det er alt det andre som blir avgjørende.

 

Da blir GO910 den enestående høvdingen på toppen av pallen, takket være en uslåelig kombinasjon av muligheter, funksjoner og god pris. Annenplassen går til Nüvi 350 - en fin liten reisekamerat med lang batterilevetid og funksjoner man vil elske når man er på tur langt hjemmefra.

 

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!