Er du god nok?

Det arrangeres flere pokerturneringer enn noen gang. Noen spillere er kjente fjes på dem alle. Takket være sin sponsor.

Sist oppdatert

Med pokerens popularitet har også innkjøpsprisen til de store turneringene økt. Et sete i en turnering på Europaturen (EPT) koster nå i overkant av 60,000 kr. Det er samme pris som amerikanske World Poker Tour og ikke minst den årlige hovedturneringen i World Series of Poker. Det sier seg selv at ingen kan forvente å vinne hver gang de deltar. Til det er det for mange gode spillere. Derfor er det godt å kunne få finansiert turneringene.

Mange måter å dekke turneringsinnkjøp
Det finnes flere forskjellige måter å få plass i en av de store internasjonale pokerturneringene. Den enkleste er å kontakte kasinoet å kjøpe seg inn direkte til full pris. Deretter kan man spille såkalte satellitter på forskjellige nettsteder eller i kasinoet selv. Disse satellittene er kvalifiseringer til turneringen der mange spillere kjemper om få plasser i turneringen. Generelt for satellitter er et mye lavere innkjøp enn det turneringen koster, hvor taperne altså finansierer vinnerens plass.

En bit av Annette?
En annen måte å finansiere sitt innkjøp er å selge biter av seg selv. Den kanskje mest kjente saken i så måte er fjorårets verdensmester Jamie Gold. Han avtale å gi bort 50 % av sin egne eventuelle gevinst til en venn. Etter å ha vunnet over 12 millioner dollar måtte han altså dele premien med kameraten. Det samme skal Annette Obrestad ha gjort da hun spilte WSOPE i London. To nettspillere finansierte halve hennes innkjøp til turneringen og hadde dermed krav på halve premien. Investeringen på 55,000 kr økte dermed til nesten 5 millioner kroner på en uke!

Gratulerer, du er sponset
Den siste, og absolutt beste, måten å ordne innkjøp til turneringer er å bli sponset av et nettspillselskap. Får du tak i et nettspillselskap som vil sponse deg har du virkelig skutt gullfuglen. Det er derimot mye vanskeligere nå enn det var for bare to år siden. For det første må du være god nok. For det andre holder det ikke å være god. Du må kunne styrke din sponsors profil. Skal du bli sponset må du derfor allerede ha et kjent navn, enten fra Internett eller tidligere turneringer. Det viktigste for spillselskapene er å finne mennesker som er interessante, som andre spillere aspirerer til, og som har mulighet til å tjene inn utgiftene til selskapet.

- Vi bestemte oss for å sponse et lag bestående av unge, uredde online highrollere. Særlig Johhny Lodden hadde noe spesielt ved seg. Mens det tidligere norske profflaget Norsemen kanskje var like flinke i poker som Erling Jevne i skisporet, så er det likevel morsommere med Terje Håkonsen, sier Hans Martin Nakkim i Betsson.

Årets kupp
Det er altså PR dette handler om. Det gir merverdi for selskapene å henge seg på de virkelig store spillerne i pokerverdenen. Årets kupp tilhører dermed Betfair som plukket opp Annette Obrestad etter første dagen av WSOPE. Som kjent vant hun den turneringen. I år kommer hun til å dukke opp på alle de europeiske storturneringene iført sponsorklær. Det gjør også Thor Hansen, Johhny Lodden, og mange andre. Desto flere nordmenn som er med og hevder seg i turneringene, desto bedre er det for alle som jobber med poker mener Nakkim.

- Det blir litt som i bilbransjen. Det er lettere å selge biler om du har lokale vegg i vegg med konkurrenten, ettersom kundetilstrømningen øker. Det er neppe noen tilfeldighet at det ligger 5 bilforretninger side om side oppe på Økern!

Denne saken ble første gang publisert 27/01 2008, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også