Petter & Odd-Bjørn slo fruktgutta Riise og Gamst

Fruktspisende fotballspillere måtte seg seg slått av bladlesende skiløpere da Sponsor & Eventforeningen kåret "Årets kampanje". Og den som ler sist, ler stadig best.

TIL TOPPS: "La menn være menn" slo an hos juryeformann Lasse Gimnes
TIL TOPPS: "La menn være menn" slo an hos juryeformann Lasse Gimnes
Sist oppdatert

Vi Menn var definitivt pjokken i finaleheatet da Sponsor og Eventforeningen skulle kåre "Årets kampanje" torsdag. Tungvektere som Coca Cola og World Wildlife Foundation konkurrerte mot Bamas fruktkampanje og Vi Menns "La menn være menn"-kampanje, med Odd-Bjørn Hjelmeset og Petter Northug i hovedrollene.

- Utrolig at vi kom til den finalen - og enda mer utrolig at vi vant. Vi dro til fjells med Petter og Odd-Bjørn og et håndholdt videokamera, og et budsjett som nok ligger mange vektklasser under konkurrentenes. Men det viser igjen at noen ganger er det enkleste det beste, sier Vi Menn-redaktør og ass. direktør i Hjemmet Mortensen, Alexander Øystå.

Slaktet Bama-kampanjen

Bama-kampanjen fikk ifjor uventet oppmerksomhet da BI-professor Tor W. Andreassen rykket ut og kalte reklamefilmen "et amatørprosjekt med håndholdt kamera", og at det så ut "som en guttegjeng som hadde kommet sammen for å lage en sketsj". Gamst Pedersen og John A. Riise slo kraftig tilbake mot kritikken på sine hjemmesider. Riise skrev:

- Jeg synes oppriktig synd på norske markedsføringsstudenter. Spesielt de som studerer på BI. Hvis professor Tor Wallin Andreassens analyser og reklamesyn er representativt for hva fremtidens reklamestjerner lærer seg, ser det mørkt ut for norsk reklame i fremtiden.

Eventyrlige resultater

Riise kunne le sist og nesten best: Bama-kampanjen ble nominert til Årets kampanje - bare slått av Vi Menn. Og her er en nyhet til professor Andreassen: Vi Menns reklamefilm er et amatørprosjekt med håndholdt kamera, laget av en guttegjeng som kom sammen for å lage en morsom sketsj.

Og hvor professor-irriterende det enn måtte være:

Det funker.

- Vi opplever at Petter & Odd-Bjørn-sketsjene har blitt en snakkis rundt mange lunsjbord, og tallene taler sitt tydelige språk: I en periode med fallende opplagstall for mange blader, opplevde Vi Menn en økning på 3000 nye abonnenter i 2010. Det er et formidabelt tall, sier markedssjef Lars Tore Lien.

Denne saken ble første gang publisert 04/02 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også