Mercedes G-klasse

De første bildene av nye Mercedes G-klasse

Bilder av den nyeste versjonen av legendariske Geländewagen er lekket på nett.

Publisert

De første bildene av nye Mercedes G-klasse har lekket på nett, og sjokk og vantro: Den ser nesten helt lik ut som forgjengeren. Noen endringer i fronten kan vi se, blant annet nye hovedlys. For øvrig er endringene utvendig minimale. "Never change av winning team", vil sikkert noe bemerke.

I cockpiten har det skjedd mer. Den kan fås med digre digitale skjermer, og luftdysene er nye. Sentralt på konsollen er tre store brytere for differensialsperrene.

Bakkeklaringen er økt med seks millimeter til totalt 24,1 cm. Vadedybden er økt til 70 centimeter, opp 10 centimeter. Angrepsvinkelen er på 31 grader, utgangsvinkelen 30 grader og den skal tåle en hellingsvinkel på hele 35 grader. Breakover-vinkelen er på 26 grader. Til sammenligning er tallene for nye Jeep Wrangler (todørs versjon) følgende: Angrepsvinkel 41,4 grader, utgangsvinkel 35,9 grader, hellingsvinkel 25,0 grader.

Fjæringsveien foran er på 85/100 millimeter foran og 82/142 millimeter bak. Offroad-egenskapene skal være forbedret ytterligere takket være et såkalt automatisk “G-modus”. Uavhengig av hvilket kjøreprogram du har valgt, så kobler bilen automatisk til G-Modus så snart en av de tre differensiallåsene er aktivert eller LOW RANGE er koblet inn. G-Moduset tilpasser styring, understell og akselerasjonen automatisk, skal unngå unødvendige girskift og sikre maksimal offroad-evne.

Nye G-klasse kommer med nitrinns automatkasse (9G-Tronic) og du skal kunne skifte fra lavserie til høyserie i hastigheter opp til 70 km/t.

Historien om G-klasse

1979 Den offisielle G-modellen presenteres i Sør-Frankrike. Produksjonen starter samme år med 240 GD, 300 GD, 230 G og 280 GE.

1981 Den første faceliften med muligheter for blant annet automatgir, aircondition og vinsj.

Historien om G-klasse.
Historien om G-klasse.

1983 230 GE blir tilgjengelig med 4-trinns automatgir. Andre facelift med blant annet femtrinns automatgir på programmet. Jacky Ickx og Claude Brasseur vinner Paris–Dakar med en 280 GE.

1985 Differensialsperrer, sentrallås og turteller kommer på listen over standardutstyr.

1986 230 GTE og 280 GE kommer med katalysator. I juli ruller G-klasse nummer 50 000 av samlebåndet.

1987 Fjerde facelift. Elektriske vindusheiser, automatisk antenne og lastenett kommer som ekstrautstyr. 250 GD med 84 hk erstatter 240 GD.

1989 230 GE Classic limited-edition-modell blir presentert for G-klassens 10-årsjubileum. 300 stykker bygges. Den nye 463-serien med permanent firehjulsdrift, treinteriør og mulighet for ABS-bremser presenteres.

1990 463-serien lanseres i april med modellene 230 GE, 300 GE, 250 GD og 300 GD. Kundene kan velge mellom tre karosserier. Produksjonen av 460-serie 280 GE og 300 GD avsluttes.

1992 461-serien presenteres for det profesjonelle markedet. Første facelift for 463 med blant annet cruisekontroll, 350 GD Turbodiesel avdukes i mai. G-klasse nummer 100 000 produseres i juni.

1993 Spesialversjonen 500 GE avdukes med åttesylindret motor som yter 241 hk. Kun 500 produseres. Geländewagen blir nå offisielt kalt G-klasse.

1994 Andre facelift for 463-serien, med blant annet ventilerte bremseskiver foran og fører-airbag. 210-hesters G 320 erstatter G 300.

1995 Alle modellene får fjernstyrt sentrallås.

1996 G 300 Turbodiesel med 177 hk og ny femtrinns automat erstatter G 350 Turbodiesel. Airbag på passasjersiden, cruisekontroll og spylere til hovedlyktene blir standardutstyr.

1997 G 320 med V6 erstatter rekkesekseren. 290 GD Turbodiesel med 120 hk erstatter den selvpustende 290 GD i 461-serien.

1998 Fjerde facelift. Nye 500 med 296 hk blir en del av familien.

1999 Spesialversjon av G 500 markerer 20-årsjubileum. Multifunksjonsratt blir standard. G 55 AMG med V8 på 354 hk introduseres.

2000 Nye 2001-modeller presenteres på Paris-utstillingen. Mer moderne interiør og bedre komfort. G 300 Turbodiesel fases ut og erstattes av G 400 CDI med V8 diesel på 250 hk

2001 Fra høsten kommer G-klasse med ESP (elektronisk stabilitetskontroll) bremseassist, og elektronisk traction-kontroll – 4 ETS. Lanseres i USA.

2002 Nye G 270 CDI med firesylindret motor på 156 hk lanseres.

2004 Verdenspremiere på G 55 AMG med kompressormatet V8-er på 476 hk

2006 G 55 AMG øker til 500 hk. Bi-xenon-lys og tåkelys med hjørnekontroll blir tilgjengelig. G 320 CDI erstatter G 270 CDI og G 400 CDI.

Absolutt versting: G 500 4x4²
Absolutt versting: G 500 4x4²

2007 G 55 AMG øker til 507 hk. G-klasse introduseres med nytt, analogt instrumentpanel og ny senterkonsoll. COMAND APS med DVD-basert navi, integrert radio og DVD, samt telefon-tastatur, dukker opp for første gang. Det samme med ryggekamera og dekktrykkontroll.

2008 G 500 med en ny 5,5-liters V8-er med 388 hk og 530 Nm. Bluetooth kommer for første gang.

2009 G-klasse feirer 30 år med EDITION30 og EDITION30 G.PUR.

2010 G 350 BlueTEC lanseres med 210 hester som yter 540 Nm 7G-TRONIC kommer på programmet.

2012 G 63 AMG og G 65 AMG presenteres med henholdsvis 544 hk/760 Nm og 612 hk/1000 Nm

2013 G 63 AMG 6x6 lanseres.

Denne saken ble første gang publisert 05/01 2018.

Les også