Johnny Haglund dykker på restene etter "Donau"

Med filmen om Max Manus friskt i minne, og ikke minst sekvensen hvor vi ser ”Donau” ligge akkurat her jeg nå svømmer, med baugen i været og sure nazistkommandanter på stranda, er det umulig ikke å bli litt andektig nede i det stille dypet¿

NAZI-BIL: PÅ ca. 24 meters dyp svever Ronny over en av nasistenes mange biler som gikk ned med slaveskipet ""Donau"".

NAZI-BIL: PÅ ca. 24 meters dyp svever Ronny over en av nasistenes mange biler som gikk ned med slaveskipet ""Donau"". Foto: Haglund, Johnny

Publisert Oppdatert
SPOR: Det er fortsatt spor igjen av ""Donau"" utenfor Drøbak. Dette dekket fra en av de omlag 200 bilene som var ombord da slaveskipet ble senket er et av sporene.

SPOR: Det er fortsatt spor igjen av ""Donau"" utenfor Drøbak. Dette dekket fra en av de omlag 200 bilene som var ombord da slaveskipet ble senket er et av sporene. Foto: Haglund, Johnny

Foto: Haglund, Johnny

Sammen med dykkerkamerat Ronny Arnesen følger jeg havbunnen ned i det mørke, stille dypet utenfor Skiphelle ved Drøbak. 15 meter¿ 20 meter¿ 24 meter. Ronny stopper nedstigningen.

Hemmeligheten i dypet

- Til venstre, bobler han uforståelig og skifter retning. Han har vært her før og vet hvor han skal. Jeg følger etter. Sammen sklir vi over en grå og livløs havbunn, omringet av et grumsete og grønt hav. Det er triste forhold, men i dypet her nede ligger en hemmelighet og venter på oss.

Plutselig forandres strukturen på den ensformige havbunnen. Konturer av noe som ikke er skapt av naturen dukker opp. Bilhjul, understellet på et par lastebiler. Pipa på et feltkjøkken. Tingene er ikke av nyere dato. Mye er oppspist og fortært av tidens tann og havets appetitt på metall.

Rett i gasskammeret

26. november 1942 la det tyske lasteskipet D/S "Donau" ut fra utstikker 1 i Oslo. Lastet med 532 norske jøder, som var stuet sammen i to lasterom, satte skipet kursen mot Stettin i Tyskland. Der ble de 302 mennene, 188 kvinnene og 42 barna fraktet videre med tog til Auschwitz samme dag.

Av de 532 jødene ble hele 346 sendt rett i gasskammeret. Da krigen var over, kom kun ni mennesker fra denne lasten tilbake til Norge.

Selv om andre skip også deltok i deportasjonene, er "Donau" blitt stående som et symbol på nazistenes forsøk på å tilintetgjøre de norske jødene. Mange norske politiske fanger ble også fraktet til tyske konsentrasjonsleire med "D onau", og tusener av utsultede russiske krigsfanger ble fraktet til Norge for å bygge ut tyske festningsverk.

NOIE ER IGJEN: Det meste av ""Donau"" og lasten er borte, men noe ligger fortsat igjen.

NOIE ER IGJEN: Det meste av ""Donau"" og lasten er borte, men noe ligger fortsat igjen. Foto: Haglund, Johnny

Siste reis

Men i januar 1945 dro D/S "Donau" ut på sitt siste seilas. Ti tidsinstilte sprengladninger var anbrakt under skipets vannlinje mens det lå i Oslo. Ansvarlig var den legendariske sabotøren Max Manus fra Kompani Linge, samt Roy Nilsen fra Milorg. "Slaveskipet", som det ble kalt på folkemunne, gikk ned rett utenfor Drøbak.

Uvirkelig

For meg, som er vokst opp lenge etter krigens dager, er tanken på krig i Norge og min hjemby Oslo helt uvirkelig. Jeg prøver å sette meg inn i hvordan det må ha vært, men det er selvsagt nærmest umulig.

Likevel er ikke 2. verdenskrig lenger unna enn at jeg fortsatt har familie som opplevde krigen. Min farfar satt til og med på fangeleiren Grini, og farmor har fortalt hvordan hverdagen var i Oslo på den tiden.

Og her, på havbunnen rett ved Oslo, i et mørkt og grønt dyp omgitt av stillhet og grumsete havvann, ligger flere minner fra krigen.

SENKET: Slik så det ut da ""Donau"" ble senket. Bildet er fra filmen om Max Manus.

SENKET: Slik så det ut da ""Donau"" ble senket. Bildet er fra filmen om Max Manus. Foto: nordiskfilm

Svever vektløs over dyster historie

Den skjebnesvangre dagen da "Donau" ble senket, hadde skipet den største last som noen gang hadde forlatt Oslo på en kjøl.

- Et par hundre biler, kanoner og ikke minst 1250 mann som skulle til Vestfronten, forteller Max Manus i sin bok Det blir alvor.

Det er noen av disse bilene jeg ser på nå. Men det er ikke mange igjen. Etter krigen, på begynnelsen av 1950-tallet, ble D/S "Donau" hevet og fraktet til Bremerhaven hvor det ble hugget opp.

Men selv om det ikke er mye igjen av D/S "Donau", svever jeg likevel vektløs over et stykke norsk krigshistorie - og jeg blir med ett litt stolt. Stolt av å være nordmann, stolt av å vite at dette skipet og flere andre ble sprengt av tøffe landsmenn som aldri ga opp kampen for frihet.

LES OGSÅ:

Top Gears vanvittige opplevelser i Norge

Full nakenhet i Pirelli-kalenderen

Tidenes 10 mest sette You Tube-videoer

Se flere saker fra: 33 av Johnny Haglunds mest magiske øyeblikk
Johnny Haglunds mest ubehagelige øyeblikk

Gjennom 21 år verden rundt har han blitt ranet, skutt etter, nær kidnappet, slått ned, lurt og bedratt:

Johnny Haglunds mest ubehagelige øyeblikk

Johnny Haglund i Shibam i Jemen:

"Manhattan" midt i ørkenen
Blant pirater i Jemen

Johnny Haglund i Jemen

Blant pirater i Jemen
Manndomsprøven

Vi Menn på ungdoms-rodeo i Oklahoma

Manndomsprøven
Atomalderens fødested

The Trinity Site i New Mexico, USA:

Atomalderens fødested
Reddet 2-åring for 4500 kroner

Brennemerket for livet:

Reddet 2-åring for 4500 kroner
Dødelig Kamskjelldykking

Dødelig Kamskjelldykking
Indias hellige menn

Sadhuene:

Indias hellige menn
Verdens tøffeste veiarbeid

Fryktløse i Andesfjellene:

Verdens tøffeste veiarbeid
Hellig og livsfarlig

Kugalskap i India:

Hellig og livsfarlig
Waturakas hemmelighet

Waturakas hemmelighet
Her er hyenemannen

Her er hyenemannen
Mager lønn for steinhard jobb

Vi Menn i Hunan-provinsen i Kina:

Mager lønn for steinhard jobb
Ikke mat de innfødte!

De indiske Andaman-øyene

Ikke mat de innfødte!
Bloody Vostok

Velkommen til Vladivostok:

Bloody Vostok
Jakten på ungdomskilden

Jakten på ungdomskilden
Afrikas farligste turistattraksjon

Etiopia:

Afrikas farligste turistattraksjon
Byen fra helvete

Har verdens mest forurensede grunnvann

Byen fra helvete
Her fanger ørna en flaggerhund

Megaflaggermus i Indonesia

Her fanger ørna en flaggerhund
- Ikke meningen folk skal bo her

Danakil-bekkenet i Etiopia:

- Ikke meningen folk skal bo her
Pilegrimenes hårete helligdom

Tirumala i Sør-India

Pilegrimenes hårete helligdom
Namibia – Afrikas eventyrland

Namibia i Afrika:

Namibia – Afrikas eventyrland
Himalayas lilleputtland

Vi Menn i Bhutan:

Himalayas lilleputtland
Her er bin Laden helt

Jemen:

Her er bin Laden helt
Naturens egne kunstverk

Johnny Haglund i USA:

Naturens egne kunstverk
Tjener fett på nyresalg

Tjener fett på nyresalg
Spøkelsesbyene i Himalaya

Klimaendringer gir fraflytting:

Spøkelsesbyene i Himalaya
Horer og prester

Vi Menns Johnny Haglund ved Tanasjøen i Etiopia

Horer og prester
Haraz-fjellenes underlige verden

Johnny Haglund i Jemen

Haraz-fjellenes underlige verden
Sør-Norges Mount Everest

Sør-Norges Mount Everest
Las Vegas tørker ut

Gamblingbyen mangler vann:

Las Vegas tørker ut
400 legendariske mil

Johnny Haglund på Route 66:

400 legendariske mil
Den hemmelige dryppsteinsgrotten

Vi Menns Johnny Haglund går under jorden

Den hemmelige dryppsteinsgrotten
Johnny Haglund dykker på restene etter

Johnny Haglund dykker på restene etter "Donau"

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag