Sommer i lav høyde med DC-3

Gamle vinger over Vestfold

Gamle vinger over Vestfold: Dakota Norway – den gamle DC-3 Dakotaen fra 1943, stasjonært på Torp flyplass, er på vingene i sommer igjen.

DC-3 DAKOTA: Lyst på en helt spesiell flytur? Torp Sandefjord er stedet.
DC-3 DAKOTA: Lyst på en helt spesiell flytur? Torp Sandefjord er stedet. Foto: Thor Olav Moen
Sist oppdatert

Hver onsdag fra klokken fem er det mulighet for å få en annerledes sommeroplevelse ved å bli med på nostaligiske og artige flyvninger med Norges eneste veteran-passasjerfly. Turene går fra Torp flyplass, hvor LN - WND er stasjonert og gjengen i Warbirds off Norway bruker vinteren på å stelle og gnugge og gni for å holde den hamle "damen" i lufta.

65 år gammelt passasjerfly

- Se der, det er hytta vår!, utbryter en - og så lett det er å se alle skjæra. Der er Tjøme og Verdens Ende, sier en annen mens de titter ut av vinduene på det 65 år gamle passasjerflyet.

Den gamle maskinen flyr omkring tusen fot - 330 meters høyde, og det er god utsikt fra vinduene i den gamle kabinen. Marsjfarten er 250 kilometer i timen. Moderat hastighet og høyde gjør flyturen - forutsatt godt vær - spesiell på mange måter - ikke minst får passasjerene svært god utsikt og tid nok til å kjenne seg igjen på stedene de flyr over.

LAV HØYDE: Turene med Dakotaen foregår i lav høyde over Vestfold - utsikten er upåklagelig fra 1000 fot.
LAV HØYDE: Turene med Dakotaen foregår i lav høyde over Vestfold - utsikten er upåklagelig fra 1000 fot. Foto: Thor Olav Moen

Det arrangeres turer for alle som vil oppleve det spesielle ved å fly en tur med Norges eldste passasjerfly - og flyet og dets "venner" er rundt på turer for å delta på flystevner rundt i Europa hver sommer.

DC-3 Dakota

Flytypen Dakota så dagens lys i 1935, og er en meget solid konstruksjon som gjorde at den tålte de fleste påkjenninger, og var fra 1938 og i lang tid verdens mest brukte rutefly. Minst 500 Dakotaer flyr fortsatt rundt omkring i verden i dag.

Gammel kriger

Dakotaen i Sandefjord er en ekte gammel kriger med fartstid for US Air Force i krigshandlingene i Europa under andre verdenskrig, og var i Finnairs tjeneste frem ti 1969. I 1985 havnet flyet i Sandefjord. Etter det ble maskinen den finske president Kekonnens representasjonsfly. Siden gikk flyet i Finnairs tjeneste til 1969.

Warbirds of Norway

Dakotaen kom til Torp i 1985. Siden august 1986 har Dakotaen fløyet i Norge med kjennetegn LN-WND - les her: Warbirds (of) Norway - DAKOTA.

HELT PROPELL: Lyden av propellen er med å gjøre turene med DC-3 Dakota helt spesielle.
HELT PROPELL: Lyden av propellen er med å gjøre turene med DC-3 Dakota helt spesielle. Foto: Thor Olav Moen

Den norske Dakotaen har til sammen tilbrakt 38.600 timer i lufta, - det er mer enn åtte år på vingene sammenhengende.

Les mer: Dakotanorway.no

Denne saken ble første gang publisert 16/07 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også