Mythbusters klinker til

At jeg skulle skrive min første snø-rapport før august var omme, hadde jeg nok ikke drømt om. Men gjensynet med VR 55 og smørekorken var mer enn gledelig.

FULLT ØS: Jan Egil Andresen er ""leiesoldaten"" som sørger for fart i skøyteintervallene
FULLT ØS: Jan Egil Andresen er ""leiesoldaten"" som sørger for fart i skøyteintervallene
Sist oppdatert

Vil man leke med de store gutta, må man henge med i svingene. For mens resten av trenings-Norge smurte sykkelkjedet og satte nesa mot Rena, smurte Team Xtrapersonell skia og kjørte over kjølen til Sverige - og Torsby. Med ekstra personell på slep.

Nederlag som svidde

Jeg må si det var en smått absurd situasjon å skifte til skidress, lue og hansker - i 20 varmegrader. Og enda rarere å ta frem Atomic'en og VR 55. Men straks du er inne i hallen som utgjør start/mål-område og vending, skulle du ønske du tok på deg enda mer. For du har glemt hvor kaldt 3 kuldegrader egentlig er.

I tillegg føles lufta fuktig og rå, så det er best å komme i gang. Jeg legger meg i ryggen på Jørgen og Jens Arne. Sistnevnte er i strålende humør. Jens Arne har kraftig lårmuskulatur, og er sommerstid en mye bedre syklist enn løper. Men helgen før har han slått Jørgen i Pinås-løpet, et terrengløp i Vestfold.

Og det legger han ikke akkurat skjul på nå.

- Men det skal aldri skje igjen, lover Jørgen, og padler i vei opp den første lille motbakken.

Gode spor

KALR: - Hardøktene her inne gjør oss klare for skirenn i november, sier Jens Arne Svartedal
KALR: - Hardøktene her inne gjør oss klare for skirenn i november, sier Jens Arne Svartedal

Jeg var spent på tunnelen, og må si at inntrykket er blandet. Profilen på løypa er overraskende bra. I løpet av den 1,3 km lange runden får du litt av hvert; Stakepartier, slake moter, bratte moter, og friske utforkjøringer. Tunnelen følger det slake terrenget.

Snøen oppleves som litt treg, det glir liksom litt dårlig, men til gjengjeld er både sporene og skøytetraseen fast og fin. Det er ingen tvil om at dette er ekte langrenn, og sånn sett er selvsagt gjensynsgleden med snø i august veldig stor.

Men jeg kommer ikke bort fra at ski i tunnel er stusselige saker. Det er grå betongvegg rundt deg på alle kanter, og sporene er kjørt så langt ut i kanten at det nesten subber med skulderen. Og når bare halvparten av lampene er tent, blir miljøet rundt deg et nitrist tussmørke. Du blir minnet på at halve gleden med langrenn egentlig er terrenget du ferdes i. Og dermed lengter du mer til ekte vinter, enn du gleder deg over snø i august.

Sterkt felt

XtraPersonell har ikke tid til å gjøre seg slike refleksjoner. De skal trene. Punktum. Laget har på denne samlingen besøk av Svein Tore Sinnes (9 i Marcialonga i år), Kristian Horntvedt (satser mot OL) og skøytespesialisten Jan Egil Andresen. Jerry Ahrlin er forkjølet og står over, mens Anders avkrefter myten om sykdom og skitunnel.

TRE MANN ALLE: Jørgen, Anders og Jens Arne klarte seg uten en forkjølet Jerry Ahrlin i Torsby
TRE MANN ALLE: Jørgen, Anders og Jens Arne klarte seg uten en forkjølet Jerry Ahrlin i Torsby

- Jeg har trent her tre år på rad nå, flere samlinger per år, og aldri blitt forkjøla. Visst går du fra pluss 20 grader til minus 3, og tilbake igjen, men det samme gjør du jo i hytta på påskefjellet.

Det svenske sprintlandslaget er også på plass, de er ikledd pustemasker for ikke å dra i seg for mye rå luft. Jørgen rister på hodet.

- En sånn en har jeg aldri brukt, gitt.

Glem rolig trening

Gutta har flere myter som skal knuses i dag. Jørgen forklarer:

- Tidligere het det seg at man skulle åpne med rolig trening de første øktene på snø. Det tror vi er noe tull. Ingen her har glemt hvordan vi går på ski.

Dermed knuser gutta i vei med intervalltrening på første økt. Det gås harde intervalldrag, 5 runder i slengen. Hvilket betyr at jeg er hektet av etter ca 24 meter. Jeg er litt gammaldags, og har ikke knust myten om en rolig start ennå. Ikke skøyter jeg heller. Så jeg danser i diagonalgang, og ser om jeg har glemt hvordan du setter et fraspark på snø, etter all rulleskitreningen i sommer.

Det har jeg. Og etter to runder vurderer jeg legge på mer feste. Men i stedet bestemmer jeg meg for å konse mer på å få tråkket skikkelig ned i snøen, men ordentlig tyngdeoverføring. Etter to nye runder sitter frasparket, og jeg er langrennsløper igjen.

Sus i svingene

Toget av jagende ulver passerer meg gang på gang. Det er skøyting som gjelder, og hedmarkingen Andresen, som hjalp Aukland-gutta under Vasaloppet i vinter, trekker toget. Han er sulten på å vise hva han kan denne vinteren, og han starter her og nå. Ved en vending ser jeg at Anders og Jens Arne blir litt hindret , og havner 30 meter bak. Det tar to runder før de har tatt igjen feltet. Så hardt dras det i tet.

OVERGANG: Farvel sommer, velkommen vinter.
OVERGANG: Farvel sommer, velkommen vinter.

Jørgen biter tenna sammen og klarer å følge, men jeg kan se at han jobber. Disse gutta er fantastisk gode skiløpere alle sammen, men i verdenstoppen i nokså forskjellige disipliner. Andresen kan på en god dag følge verdens beste skøytere på ei 3-mil. Jørgen Aukland er det få, om noen som pigger fra når det blir flatt nok og langt nok. Anders Aukland er medaljekandidat på ei kulete, klassisk 5-mil i ethvert mesterskap. Mens Jens Arne er verdensmester på klassisk sprint.

Så like - men likevel så forskjellige.

Avhengig av nordmenn

Akkurat nå har de det felles at de går veldig fort i skøyting. Om de blir svimle av runde på runde? Neida, de skifter retning annenhver runde. Det er ikke flere i løypa enn at det lar seg gjøre (vanligvis er høyre tunnelløp obligatorisk utgang). Jeg fortsetter noen runder, men en vond rygg begrenser de store utskeielsene. Mens gutta gjør ferdig økta blir jeg stående å prate med en dame som er ansatt i Fortum Skitunnel. Hun legger ikke skjul på at det er vanskelig å få prosjektet til å gå rundt økonomisk - og verre blir det om Norge bygger en egen hall.

- Svært mange av kundene her er nordmenn. Bygger dere en tunnel, håper jeg det blir i Meråker. Blir det på Østlandet, er jeg redd vi taper veldig mange brukere.

FORTUM SKI TUNNEL TORSBY

KOMME DIT: Torsby ligger ca 2,5 timers kjøring fra Oslo, man kjører via Kongsvinger inn i Sverige. Dårlige veier på norsk side, gode på svensk.

PRIS: Et dagspass i tunellen koster SEK 300,-

OVERNATTING: Valberget, 500 meter fra tunellen, tilbyr hotellrom for ca 700,- per natt, og vandrerhjemsrom (4-manns) halve prisen. Bookes via Fortum skitunnel.

LØYPA: 1,3 km kupert trase. Spor på begge sider og skøyting i midten. Smøring VR 55.

MER INFO: www.skitunnel.se

Denne saken ble første gang publisert 01/09 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også