Forbruksbløffen

Forbruksbløffen

Vi Menns biltester viser at hele 87 prosent av testbilene bruker mer drivstoff enn oppgitt.

FORBRUK: Vi Menns Geir Svardal i samtale med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. - Man blir jo i praksis lurt, sier samferdselsminister når han ser tallene fra Vi Menns biltester. FOTO: Geir Svardal
FORBRUK: Vi Menns Geir Svardal i samtale med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. - Man blir jo i praksis lurt, sier samferdselsminister når han ser tallene fra Vi Menns biltester. FOTO: Geir Svardal
Sist oppdatert
SKANDALE: Bellonas fagsjef Hallstein Havåg. FOTO: Belliona
SKANDALE: Bellonas fagsjef Hallstein Havåg. FOTO: Belliona

Siden 2012 har Vi Menn testet forbruket til 294 biler siden 2012. Testene avslører at hele 87 prosent av testbilene bruker mer drivstoff enn oppgitt. De fleste har dermed i realiteten langt høyere drivstoffutgifter enn det bilfabrikantenes oppgitte forbruk skulle tilsi. Dette utgjør milliarder av kroner i engangsavgiften.

– Man blir jo i praksis lurt når man kjøper en bil som bruker langt mer drivstoff og slipper ut langt mer CO₂ enn det produsenten oppgir, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) til Vi Menn.

Bellonas fagsjef Hallstein Havåg kaller avviket mellom oppgitt og reelt forbruk "en enorm skandale" der "bilprodusentene fører myndigheter og forbrukere i hele Europa bak lyset". Havåg mener at norske myndigheter selv må ta ansvar for typegodkjenning av biler, der det tas hensyn til norsk klima og kjøremønster.

– Å basere avgifter på utslipp av avgasser er i seg selv en god ting, men da må målingene vise faktisk utslipp, og ikke resultater fra tilpassede tester. Vi får inn rundt 18,5 milliarder avgiftskroner i året og vil kunne fullfinansiere en slik ordning med egen norsk typegodkjenning gjennom de moderate økningene i inntekter engangsavgifter fra reelle utslipp vil gi, sier Havåg.

Hele saken og listen over bilene vi har testet finner du i Vi Menn nummer 50. Kjøp bladet her .

Se innslaget om Vi Menn-testen på TV2 her

Denne saken ble første gang publisert 08/12 2015, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også